0

موزه باستان‌شناسی «عمارت مفخم» به روی علاقه‌مندان بازگشایی شد

موزه باستان‌شناسی «عمارت مفخم» به روی علاقه‌مندان بازگشایی شد
بازدید 78

علی مستوفیان در گفت‌وگو با خبرنگاران بیان کرد: موزه باستان‌شناسی خراسان شمالی در پی وقوع زلزله اردیبهشت ۱۳۹۶ در بجنورد به دلیل بروز آسیب‌هایی به ساختمان موزه تعطیل شده بود که پس از ۶ سال، به‌تازگی دوباره سازماندهی و در ایام نوروز ۱۴۰۳ بازگشایی شده است.
وی در ادامه افزود: مجموعه مفخم با بهره‌مندی از حدود هفت هزار قلم اموال منقول تاریخی، فرهنگی و هنری یکی از بهترین مراکز علمی، فرهنگی و آموزشی برای معرفی فرهنگ و پیشینه غنی استان خراسان شمالی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: موزه باستان‌شناسی، با برخورداری از مجموعه کم‌نظیری از اشیای باستانی از حدود ۸ هزار سال پیش تا دوره قاجار، یکی از دیدنی‌ترین اماکن فرهنگی استان است.
مستوفیان بیان کرد: حاصل حدود دو دهه فعالیت‌های میدانی باستان‌شناسان که در قالب بررسی‌ها و کاوش‌های باستان‌شناسی توسط کارشناسان و متخصصان داخلی و گروه‌های مشترک بین‌المللی در اماکن مختلف تاریخی خراسان شمالی انجام شده، در حال حاضر در موزه باستان‌شناسی استان به نمایش درآمده است.
وی تصریح کرد: این اشیای تاریخی و فرهنگی، گزیده‌ای از یافته‌های باستان‌شناسی مربوط به مقاطع مختلف تاریخ استان از دوره نوسنگی تا دوره اسلامی است.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی ادامه داد: موزه باستان‌شناسی استان دارای بخش‌های مختلف از جمله گالری دوره سنگ، دوران مس و سنگ، عصر مفرغ، عصر آهن، دوره تاریخی و اسلامی است که گاه‌شمار تاریخ استان از هشت هزار سال پیش تا دوره قاجار محسوب می‌شود.
مستوفیان بیان کرد: این اشیا اغلب حاصل کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه‌های باستانی استان از دوره نوسنگی تا دوران اسلامی است که اطلاعات موثق و جذابی از سیر تکامل جوامع در شمال خراسان را در معرض دید گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ ایران قرار می‌دهد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *