تحلیل روند ضریب نفوذ بلاکچین و ارزهای دیجیتال در حوزه سلامت و پزشکی

تحلیل روند ضریب نفوذ بلاکچین و ارزهای دیجیتال در حوزه سلامت و پزشکی

بستر ارزهای دیجیتال، رمز ارزها، فناوری بلاک چین و…، امروزه در هر حوزه‌ای مخصوصا اقتصادی مورد توجه هستند و افراد زیادی در سرتاسر جهان این حوزه‌ها را دنبال می‌کنند. اخبار حوزه ارزهای دیجیتال و بلاکچین مورد توجه بسیاری در حوزه سلامت و پزشکی قرار دارد و رسانه‌های مختلفی آن را پوشش می‌دهند. شاید ین حوزه‌ها برای بسیاری ناشناخته می‌باشد و در ذهن افراد سوالات مختلفی در مورد آنها وجود دارد.

حوزه سلامت، پزشکی، بهداشت، درمان و زیبایی، از جمله حوزه‌هایی است که توجه زیادی به ارزهای مجازی و فناوری بلاک چین دارد. در مورد تاثیرات شبکه بلاک چین و رمز ارزها، مخاطبین سوالات مختلفی دارند. سوالتی مثل «چگونه فناوری‌های نوظهور، مانند فناوری بلاکچین در حال تحول حوزه‌های سلامت و پزشکی هستند؟»، «کاربرد و تاثیرات بالقوه بلاک چین در حوزه سلامت و پزشکی چیست؟»، «استفاده از بلاکچین و ارزهای دیجیتال در حوزه سلامت و پزشکی چه چالش‌هایی رو به همراه خواهد داشت؟»، «آینده بلاک چین و ارزهای دیجیتال در حوزه سلامت و پزشکی چگونه خواهد بود» و سوالات دیگر، از جمله آنها می‌باشد.

اخیرا دانشکده پزشکی هاروارد (Harvard Medical School) گزارشی رو منتشر کرده بود که نشان می‌داد در بخش سلامت، تقریبا همه ساله چیزی در حدود ۴۴۵ میلیارد دلار به علت کلاهبرداری و موارد دیگر از دست می‌رود. به عنوان مثال، در این زمینه تنها در سال ۲۰۱۵، بیش از ۷۰۰ میلیون دلار در ایالات متحده کلاهبرداری صورت گرفته است. خود این امر نشان می‌دهد که وجود یک سیستم که قابلیت تأیید و بررسی صحت اطلاعات را داشته باشد، چقدر برای این حوزه لازم و مورد نیاز است.

استفاده از فناوری بلاکچین می‌تواند به حوزه بهداشت و درمان کمک مهمی نماید و نیازهای آن را برطرف کند. پرداخت هزینه‌ها با استفاده از ارزهای مجازی و دیجیتال هم می‌تواند به کاهش هزینه‌های تراکنش این حوزه و پرداخت شفاف هزینه‌ها کمک نماید.

تعریف فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال به زبان ساده

اگر بخواهیم فناوری بلاکچین (Blockchain) رو به زبان ساده توضیح بدیم و به سوال خیلی‌ها در مورد «فناوری بلاک چین چیست؟» پاسخ بدیم، باید بگوییم که فناوری بلاک چین یک راهکار ساده برای ذخیره اطلاعات با امنیت بالا می‌باشد. استفاده از شبکه بلاکچین به دلیل کارآمد بودن و ایمنی بالا، کمک مهمی را به حوزه درمان و سلامت می‌کند. بنابراین، مناسب این حوزه می‌باشد.

ارز دیجیتال یا پول دیجیتال (Digital Currency) به هر نوع وسیله پرداختی گفته می‌شود که فقط به صورت الکترونیکی وجود دارد. این نوع پول فاقد شکل فیزیکی مانند اسکناس‌ها یا سکه‌ها می‌باشد  و از طریق سیستم‌های آنلاین برای حساب‌رسی و انتقال استفاده می‌شود. رمزارزها (Cryptocurrencies)، ارزهای دیجیتالی هستند که از فناوری رمزنگاری برای ایمن‌سازی و تأیید تراکنش‌ها در شبکه استفاده می‌کنند. این فناوری همچنین برای مدیریت و کنترل فرآیند ایجاد این ارزها به کار می‌رود. بیت‌کوین و اتریوم نمونه‌های برجسته‌ای از رمزارزها می‌باشند.

کاربردهای فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال در حوزه سلامت و پزشکی چیست؟

فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال می‌توانند کاربردهای مختلفی در حوزهای پزشکی و بهداشتی داشته باشند و موثر واقع شوند. در ادامه به برخی از کاربردهای آنهای در حوزه بهداشت اشاره می‌گردد و توضیحات لازم ارائه می‌شود.

کمک به مدیریت سوابق پزشکی

در حدود ۱۴۰ میلیون مورد استفاده غیر مجاز از اطلاعات مربوط به بیماران، فقط در سال ۲۰۱۵ صورت گرفته است (منبع: arzdigital.com). بستر بلاک چین می‌تواند به افزایش امنیت، در ذخیره سوابق پزشکی کمک نماید. همچنین، حوزه بلاکچین می‌تواند باعث دسترسی آسان‌تر به بیماران جهت مشاهده و مدیریت سوابق پزشکی شود و اشتراک‌گذاری سوابق پزشکی را راحت‌تر کند. این بستر می‌تواند به شفافیت سوابق پزشکی افراد کمک نماید و کارایی و دقت را بالا ببرد.

بهبود مدیریت زنجیره تأمین دارو

استفاده از فناوری بلاکچین و پرداخت هزینه‌ها با ارزهای رمزنگاری شده به مدیریت زنجیره تأمین دارو از طریق جلوگیری از تقلب و جعل دارو کمک می‌نماید و باعث ایجاد شفافیت در زنجیره تأمین می‌شود. این امر امکان ردیابی و پایش حرکت داروها را از تولید تا مصرف‌کننده نهایی فراهم می‌کند. بنابراین، با استفاده از آنها می‌توان کلاهبرداری و تقلب را کاهش داد.

انجام پرداخت‌های پزشکی امن و کاهش هزینه‌ها

استفاده از ارزهای دیجیتال و رمز ارزها در کنار بهره‌مند شدن از فناوری بلاکچین، امکان انجام پرداخت‌های پزشکی امن و شفاف را فراهم می‌کند. با بهره‌گیری از آنها می‌توان هزینه‌های تراکنش‌ها را کاهش داد و موجب افزایش کارایی در پرداخت‌ها شد.

تسریع و بهبود تحقیقات پزشکی

از دیگر تاثیرات استفاده از بستر بلاکچین می‌توان به تسهیل جمع‌آوری و اشتراک‌گذاری داده‌های تحقیقاتی بین محققان و مؤسسات اشاره کرد. این امر می‌تواند سرعت انجام تحقیقات را افزایش دهد. بنابراین، این حوزه می‌تواند روند تحقیقات و کشف داروهای جدید را با فراهم کردن دسترسی بهتر به داده‌های دقیق و به‌روز تسریع نماید. همچنین، با استفاده از ارزها و پول‌های دیجیتال می‌توان بودجه‌های تحقیقاتی را به طور موثر‌تری جمع‌آوری و توزیع کرد و روند تحقیقلت پزشکی را بهبود ببخشید.

روند گسترش بلاک چین و ارزهای مجازی در حوزه سلامت و پزشکی چگونه می‌باشد؟

در سال‌های اخیر، استفاده از فناوری بلاک چین و ارزهای دیجیتال در حوزه سلامت و پزشکی رشد چشمگیری داشته است. به عنوان مثال، اندازه فناوری بلاک‌چین در بازار مراقبت‌های بهداشتی در سال 2022 به مبلغ 524.40 میلیون دلار رسید و انتظار می‌رود که از 725.25 میلیون دلار در سال 2023 به 9,706.49 میلیارد دلار تا سال 2031 افزایش یابد. (منبع: skyquestt.com) MedRec، Gem Health، Medicalchain و SimplyVital Health از جمله پروژه‌های بودند که توانستند با استفاده از فناوری بلاکچین، به موفقیت خوبی در حوزه بهداشت و سلامت برسند. انتظار می‌رود که میزان اینگونه پلتفرم‌ها  در سال‌های آینده افزایش یابد.

بنابراین، در کل به نظر می‌رسد که در سال‌های آتی میزان نفوذ بلاک چین، پول‌های دیجیتال و ارزهای رمزنگاری شده در حوزه سلامت و پزشکی افزایش و رشد یابد.

استفاده از ارزهای دیجیتال و شبکه بلاکچین در حوزه بهداشت و درمان، چالش‌هایی هم در پی خواهد داشت، اما از سوی دیگر هم فرصت‌هایی ایجاد خواهد شد. در خصوص چالش‌های این در ادامه بحث خواهیم کرد. ولی در مجموع می‌توان گفت که با سرمایه‌گذاری و توسعه مناسب، این فناوری‌ها می‌توانند به ایجاد یک سیستم سلامت امن، شفاف و کارآمد کمک کنند و تاثیرگذار ظاهر شوند.

استفاده از شبکه بلاک چین و ارزهای دیجیتال در حوزه سلامت و پزشکی با چه چالش‌هایی مواجه است؟

استفاده از شبکه بلاک چین و ارزهای دیجیتال در حوزه سلامت و پزشکی با چه چالش‌هایی مواجه است؟

مطمئناً بکارگیری فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال در حوزه بهداشت و سلامت سختی‌ها و دشواری‌هایی را به همراه خواهد داشت. در ذیل، نمونه‌هایی از سختی‌های استفاده از این حوزه‌ها در حوزه بهداشت و درمان بیان می‌شود.

وجود تعارض میان قوانین کشورها

عدم هماهنگی میان قوانین و وجود قوانین متفاوت در کشورهای مختلف، از چالش‌های مهمی است که می‌تواند مانع بکارگیری شبکه بلاکچین و ارزهای دیجیتال و رمزارزها در حوزه بهداشت و سلامت شود. ایجاد استانداردهای بین‌المللی و هماهنگی بین‌المللی می‌تواند به حل این موضوع کمک نماید.

وجود نگرانی در خصوص حریم خصوصی و امنیت

حفظ حریم خصوصی بیماران و اطمینان از امنیت داده‌های پزشکی، از بزرگترین چالش‌های پیش روی استفاده از ارزهای دیجیتال و بلاک چین در حوزه سلامت و پزشکی می‌باشد. البته این مورد را با پیاده‌سازی صحیح بلاکچین حل نمود، اما لازم است که نظارت دقیقی انجام شود و استانداردهای امنیتی رعایت گردد.

نیازمندی به آموزش و پذیرش ذینفعان

برای استفاده از فناوری بلاکچین و پول‌های دیجیتال در حوزه بهداشت، نیاز به افزایش آگاهی و دانش در مورد این فناوری‌ها در بین ذینفعان و جلب اعتماد بیماران و متخصصان پزشکی می‌باشد. لذا، بایستی اقداماتی در راستای حل این مورد (مانند آموزش دادن موارد مورد نیاز و آگاه‌سازی مناسب) انجام شود.

نیاز به بهبود زیرساخت‌های فناوری

ارتقاء و بهبود زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای پشتیبانی از این فناوری‌ها لازم می‌باشد. بدون وجود زیرساخت‌های مناسب، امکان بهره‌مندی حوزه بهداشت و سلامت از این فناوری‌ها (شبکه بلاکچین و ارزهای مجازی) وجود نخواهد داشت. به همین جهت، باید اقدامات موثری، مثل بهبود پایداری و عملکرد سیستم‌های اطلاعاتی و توسعه زیرساخت‌های شبکه و اینترنت، برای حل این موضوع انجام شود.

پیش‌بینی آینده بلاک چین و ارزهای دیجیتال در حوزه سلامت و پزشکی

بستر بلاکچین و ارزهای دیجیتال در حوزه درمان و بهداشت می‌توانند آینده چشمگیری داشته باشند. پیش‌بینی می‌شود که این فناوری‌ها در آینده نزدیک بتوانند تاثیرگذار ظاهر شوند و حوزه سلامت را تحت تاثیر قرار دهند.

از شبکه بلاک چین و ارزهای مجازی می‌توان در جهت ثبت دقیق و شفاف سوابق پزشکی، سازماندهی و مدیریت درست داده‌ها، تشخیص بیماری‌ها، حفظ امنیت داده‌ها و حریم خصوصی بیماران، محافظت از حقوق بیماران، انجام تحقیقات پزشکی و ارتقاء کیفیت خدمات درمانی و بهداشتی در حال و آینده استفاده کرد و در نتیجه، به ارتقاء سیستم‌های سلامت کمک نمود.

تحقیق و توسعه در زمینه بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال در حوزه سلامت و پزشکی بسیار مهم و حیاتی می‌باشد و نیاز است که اثرات و چالش‌های آنها به دقت بررسی شوند. با پیشرفت مستمر در این زمینه، می‌توان انتظار داشت که بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال و ارزهای رمزنگاری شده به عنوان راه‌حل‌های نوینی برای بهبود سیستم‌های بهداشتی جهانی مطرح شوند و به بهبود کیفیت خدمات سلامت و افزایش دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی در سطح جهانی کمک کنند.

آنچه از مقاله تحلیل روند ضریب نفوذ بلاک چین و ارزهای دیجیتال در حوزه سلامت و پزشکی آموختیم

بلاک چین و ارزهای دیجیتال دارای پتانسیل فراوانی برای تحول در حوزه سلامت و پزشکی هستند و می‌توانند به فزایش امنیت، شفافیت و بهبود عملکرد سیستم‌های بهداشتی کمک کنند. در کل، این بستر می‌تواند به ارتقاء نظام سلامت کمک فراوانی نماید. لذا، لازم است که بر حوزه فناوری بلاکچین و ارزهای مجازی توجهات جلب شود و اقدامات موثری برای بهبود این حوزه در کشور صورت گیرد.

به دلیل پتانسیل بالا و بالقوه شبکه بلاک چین و ارز دیجیتال برای نوآوری و بهبود فرآیندهای بهداشتی، لازم است که توجه افراد به این بسترها جلب شود و افراد به انجام سرمایه‌گذاری و تحقیق در زمینه فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال تشویق گردند.

در آخر لازم است که ذکر شود که برای اطلاع از آخرین اطلاعات و اخبار در مورد این فناوری‌ها و موارد دیگر، می‌توانید مجله ایران‌ مدیکال ‌اینفو را دنبال کنید. مجله ایران‌ مدیکال ‌اینفو منبع معتبری برای دریافت جدیدترین اطلاعات و خبرهای مربوط به فناوری می‌باشد.

منابع برای مطالعه بیشتر:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9733997/

https://iris.who.int/bitstream/handle/10665/332600/Eurohealth-24-3-11-14-eng.pdf

منبع: arzdigital.com
  |   لینک کوتاه : https://iranmedicalinfo.com/?p=43521

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *