0

ادبیات نظری ما در حوزه تربیت متناسب با موقعیت تهدید نیست

ادبیات نظری ما در حوزه تربیت متناسب با موقعیت تهدید نیست
بازدید 46

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد در مراسم اختتامیه همایش بین المللی خانواده و چالش‌های اخلاقی جهان متحول که بعد از ظهر پنجشنبه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم برگزار شد گفت: برخی‌ها در واکنش به مواجهه انسان شرقی و ایران با مدرنیته، آن را نقطه عطف مثبت تاریخ دانسته‌اند و با روی گشاده به استقبال جریان تجدد رفتند و این گروه در بیان استقبال از مدرنیته تعبیر درد زایمان را به کار برده‌اند.
زیبایی نژاد افزود: برخی ها نسبت به دنیای جدید می گویند، مدرن شدن مضرات و منافعی دارد و استعاره مبادله کالا به کالا توصیف خوبی در این زمینه است که باید مراقب بود که در این فضای تجارت، بازنده نباشیم.
رییس پژوهشکده زن و خانواده گفت: مواجهه دیگر این است که برخی ها مدرنیته را نشناختند که این فرهنگ و تمدن می خواهد ریشه دیگر تمدن ها را بزند که ما در مواجهه با این مدرنیته هستیم که دودمان اخلاق را به باد خواهد داد.
زیبایی نژاد ادامه داد: در مسیر خانواده مقاوم باید نظامات تربیتی و ساختاری مورد بررسی قرار گیرد که هم اکنون موقعیت بندی در نظام تربیت دیده نشده و راهبردهایی برای تکمیل نظامات دیگر باید به موارد گذشته اضافه شود.
رییس پژوهشکده زن و خانواده بیان کرد: در برنامه پنج ساله پژوهشکده زن و خانواده رویکرد خانواده مقاوم را در دستور کار داشتیم که رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم نیز در این خصوص از نخبگان و آحاد جامعه مطالبه دارند تا خانواده در سیل تهاجمات فرهنگی مصون بماند.
وی بیان کرد: ایده همایش خانواده مقاوم از دل این موضوع متولد شد تا رویکردهای جدیدی در خانواده، نظامات تبلیغی و نظامات تربیتی ایجاد شود.
رییس پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه ادبیات نظری ما در حوزه تربیت ضعف است و متناسب با موقعیت تهدید نیست افزود: در این زمینه خلاهای وجود دارد که اگر فهمی از موقعیت تهدیدی نداشته باشیم زمین می‌خوریم.
زیبایی نژاد بیان کرد: همایش خانواده مقاوم به صورت بین المللی طراحی شد، چرا که این امر مورد دغدغه جهان است.
وی گفت: امروز فردگرایی به ته خط خود رسیده است و آنقدر بوی تعفن این جریان در آمده که صحبت از خانواده مقاوم سبب می شود، بشر این درد را لمس کند که همین امر فرصت خوبی برای وفاق جهانی در این عرصه بود.
وی گفت: رسالت همایش ها تولید علم نیست و پس از برگزاری این همایش باید شناسایی ادبیات موجود و شکل گرفته در حوزه خانواده مقاوم به دنیا معرفی و گام های اولیه برای تولید فکر را بنیان گذاری کرد.
رییس پژوهشکده زن و خانواده ادامه داد: رصد نهادهای علمی با تمرکز بر برنامه های پژوهشی در کشورهای دنیا از جمله آمریکا، کانادا، آلمان، هلند و انگلیس در حوزه جریانات علمی خانواده در دست انجام است.
وی بیان کرد: ادبیات علمی تولید شده در این حوزه ضعیف بود که ۵ تیم تجربه نگاری، این موضوع را دنبال می کنند.
زیبایی نژاد افزود: فراخوان مقالات و تولید مقالات از دیگر بسترهای تولید علم است که در این همایش ۹۴ مقاله فارسی، عربی و انگلیسی رونمایی و ۲ فصلنامه علمی نیز با موضوع مطالعات جنسیتی و خانواده منتشر می شود.
وی گفت:در راستای برگزاری همایش خانواده مقاوم بیش از ۳۷ نشست داخلی برگزار شده است که دبیران علمی با حضور کارشناسان جلساتی برگزار می کردند و گزارشات علمی آنان دریافت شد که مجموعه گزارش ها در حوزه تعلیم و تربیت، اخلاق و روانشناسی و موضوعات حوزه سینما تدوین شده است.
وی گفت: مجموعه نشست های تبلیغ و فضای مجازی، سیاست های جامع شناسی و شهرسازی نیز برگزار شده که گزارش های آنان هنوز نرسیده است.
زیبایی نژاد ادامه داد: مجموعه مصاحبه ها در ۲ جلد در قالب ۱۷ مصاحبه نیز آماده و منتشر شده است و در شورای علمی همایش خانواده مقاوم نیز ۲۰ نهاد علمی مشارکت داشتند.
رییس پژوهشکده زن و خانواده در ادامه عنوان کرد: در کشورهایی همانند آلمان نمی توان موضوعاتی همانند همجنس گرایی را نقد کرد و در این زمینه جرم انگاری شده و به همین دلیل اجازه برقراری ارتباط با کارشناسان این حوزه در غرب داده نمی شد و این امر نشان می دهد فضای استبداد در حوزه علم در جوامع غربی سایه انداخته است.
وی گفت: ایجاد دبیرخانه دایمی به دلیل ضرورت این موضوع و ایجاد انجمن جهانی خانواده گرایان از پیشنهادهایی است که دنبال خواهد شد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *