0

احیای بناهای تاریخی با محوریت سوگواری سیدالشهدا در اردبیل

احیای بناهای تاریخی با محوریت سوگواری سیدالشهدا در اردبیل
بازدید 26

حجت الاسلام مهدی ستوده در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: آئین‌های عزاداری اردبیل در طول تاریخ با شکوه هرچه تمامتر برگزار می‌شد و در همین راستا بناهای باشکوهی طراحی و ساخته شده که از آنها به نام ابنیه های آئینی یاد می‌شود.
وی خاستگاه بناهای آئینی را برگزاری و نمایش تعزیه و جریان حزن انگیز عاشورای حسینی اعلام و خاطرنشان کرد: این بناها شامل تکایا و حسینیه‌ها بوده و بیشترین آئین‌های مذهبی از اواخر عصر صفویه تا اواخر قاجار در این بناها رواج داشته است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل گفت: در کنار تکایا و حسینیه‌ها میادین و فضاهای آئینی نیز در این راستا بستری را فراهم کرده اند تا مردم اوج عشق و ارادت خود را به نهضت سیدالشهدا (ع) نشان دهند.

حجت الاسلام ستوده افزود: توجه عمیق و اعتقاد مردم ایران به بزرگداشت آئین عزاداری و تعزیه عاشورای حسینی سبب تعدد بناهای آئینی شده و این قبیل معماری و شکوفایی آن در عصر صفویه و قاجاریه رونق داشته است.
وی تصریح کرد: حسینیه میرزامحسن مجتهد اردبیلی دارای تالار آئینه ای است که متشکل از دو تالار جنوبی و شمالی با ارتفاع ۴.۵ متر با پنجره‌های ارسی شیشه‌های رنگی منقوش و مزین به آیات قرآن و اشعاری است که اطراف آن را تزئین کرده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل بیان کرد: با آسیب شناسی که در مورد بنا انجام دادیم در طول تاریخ عوامل طبیعی، عدم بهره برداری پیوسته و کامل از بنا و عوامل انسانی سبب تخریب بخشی از این بنا شده بود که ما نسبت به احیای این حسینیه اقدام کردیم تا در ایام ماه محرم و صفر برنامه‌های عزاداری در حسینیه در طبقه اوب برای مردان و طبقه دوم نیز برای بانوان انجام شود.
ستوده گفت: در حسینیه شاهد برگزاری اصیل‌ترین صحنه‌های شبیه سازی و تعزیه پردازی در شهر دارالارشاد اردبیل هستیم تا منطبق بر اصالت این فضا بتوانیم پاسدار حرمت ماه عزای حسینی باشیم.
وی ادامه داد: اوج فعالیت اجرای برنامه‌های آئینی به ویژه تعزیه در این حسینیه از عصر مشروطیت تا اواخر دوره قاجار بوده و در این برهه از تاریخ اجتماعی اردبیل حسینیه مجتهد اردبیلی بزرگترین مرکز اجرای آئینی تعزیه و مرکز نشر فرهنگ عزاداری در پایتخت حسینیت بودیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اردبیل اظهار کرد: در عصر پهلوی اول با تعطیلی فعالیت این مرکز این مکان تبدیل به محل تشکیل مجالس حل اختلاف و دعاوی مراجعین شد و در عصر پهلوی دوم نیز بعد از برداشته شدن ممنوعیت تعزیه کم و بیش برای اجرای برنامه‌های عزاداری اختصاص یافت.
حجت الاسلام ستوده در پایان خاطرنشان کرد: حسینیه مجتهد در شهر دارالارشاد اردبیل بنای عظیم و باشکوهی است که در عصر قاجار و عهد ناصری به وسیله حاج میرزامحسن مجتهد اردبیلی احداث شده و در طول تاریخ به مکان تبلیغ و توسعه فرهنگ حسینی تبدیل شده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *