0

اخلال در خدمات رسانی به بیماران خط قرمز پرستاران است/آمادگی نظام پرستاری برای نظارت بر مراکز هوم کر

اخلال در خدمات رسانی به بیماران خط قرمز پرستاران است/آمادگی نظام پرستاری برای نظارت بر  مراکز هوم کر
بازدید 45

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: وقتی تعرفه و اضافه کاری پرستاران با ساعتی 25 تا 30 هزار تومان وتاخیر پرداخت می شود، پرستاران حق دارند که نارضایتی داشته باشند اما خط قرمز پرستاران اختلال در خدمات رسانی به بیماران است و این تعهد اخلاقی پرستاران است که در هر شرایط نباید ارائه خدمات پرستاری به بیماران در بیمارستانها دچار اخلال شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، احمد نجاتیان در نشست خبری که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره اعتراضات و تجمعات پراکنده پرستاران در برخی از شهرها گفت: ما به طور کامل در جریان این دغدغه‌ها هستیم. واقعیت این است که برخی پرستاران از حضور در شیفت های غیرموظفی امتناع می‌کنند زیرا حقوق آنها به موقع پرداخت نمی‌شود و وقتی اضافه کار ۲۵تا ۳۰هزار تومانی هم با تأخیر زیاد پرداخت می‌شود باید این حق را به پرستاران داد که نارضایتی داشته باشند اما خط قرمز پرستاران، ارائه خدمات به موقع به مردم است.

نجاتیان افزود: جامعه پرستاری به ارائه خدمات به موقع و بدون توجه به شرایط اجتماعی و سیاسی و فرد گیرنده خدمت تعهد اخلاقی دارند و در هیچ شرایطی نباید اجازه بدهیم ارائه خدمات پرستاری در بیمارستانها دچار اخلال شود و این تعهد در پرستاران وجود داشته اما همواره مشکلات مردم در بیمارستان‌ها رفع شده است. عدم معطلی مردم به عنوان یک اولویت و تعهد اخلاقی جامعه پرستاری بوده است که امیدواریم در شرایط سخت کنونی این تعهد ادامه یابد و مردم همچنان پشتوانه ارائه کنندگان خدمات سلامت باشند.

تعرفه خدمات هوم کر واقعی نیست

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاران مبنی بر تعرفه گذاری خدمات هوم کر تصریح کرد: تعرفه خدمات مراقبت پرستاری در منزل بر مبنای قیمت واقعی و تمام شده نیست و نیاز به بازنگری دارد و اگر بازنگری صورت بگیرد هم این اتفاق به نفع مردم، نظام سلامت و بیمه‌ها خواهد بود. برخی خدمات نیز جدیداً به مراقبت در منزل اضافه شده و حتی تا ارائه خدمات آی‌سی‌یو در منزل نیز می‌توانیم ارائه کنیم.

رئیس کل سازان نظام پرستاری ادامه داد: با حضور افراد غیرمتخصص در برخی بیمارستان‌های خصوصی و مراکز مراقبت پرستاری در منزل مواجه هستیم. ما معتقدیم که حق مردم این نیست و باید حتماً پرستاری که در منزل حضور پیدا می‌کند تخصص لازم برای ارائه خدمات سلامت را داشته باشد بنابراین پرستاران و کمک پرستارانی که در منزل حضور دارند آموزش های لازم را ببینند.

آمادگی نظام پرستاری برای نظارت بر مراکز هوم کر

وی گفت: بحث حضور شرکت های خدماتی در ارائه خدمات نیز مطرح است که نهادهای نظارتی باید جلوی آن را بگیرند. ما آمادگی داریم که در بحث نظارت بر این مراکز، به دولت کمک کنیم تا اگر مردم به مشکلی برخوردند یا با فرد غیرمتخصصی مواجه شدند بتوانند به ما اعلام کنند.

نجاتیان ادامه داد: دانشگاه های علوم پزشکی باید فهرست مراکز مجاز خدمات پرستاری در منزل را بارگذاری کنند اما گاهای این فهرست ها به خوبی در دسترس مردم قرار نمی ‍گیرد. در عین حال ما در ۱۵۹شهر به عنوان نظام پرستاری حضور داریم و ظرفیت خوبی برای ورود به این موضوع وجود دارد.

وی درباره تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: هر پرستار باید بتواند در پایان ماه کارانه خود را محاسبه کند و پرستاران از میزان درآمدی که برای بیمارستان ایجاد کرده‌اند بتوانند ۶۰تا ۷۰درصدش را خودشان دریافت کنند که اگر چنین اتفاقی رخ بدهد رضایتمندی ایجاد می‌کند اما در زمان حاضر نحوه محاسبه پرداخت تعرفه‌ها به پرستاران شفاف نیست.

دکتر نجاتیان افزود: در حوزه تعرفه گذاری خدمات پرستاری، باید اسناد به بیمه ارسال و محاسبه و پرداخت شود و بنابراین دو تا سه ماه تأخیر در پرداخت تعرفه‌ها منطقی است. بیش از این میزان تأخیر، اصلاً قابل قبول نیست و امیدواریم تا پایان دولت بخش مهمی از تعرفه پرستاران به آنها پرداخت شود.

ورود نظام پرستاری به عرصه های نوآوری

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به تشکیل کارگروه انتخاب وزیر بهداشت در دولت چهاردهم گفت: جای امیدواری است که  در دولت چهاردهم با حضور اقای دکتر پزشکیان، موضوع سلامت در اولویت دولت قرار بگیرد.‌ در دولت چهاردهم بنده به عنوان نماینده جامعه پرستاری برای انتخاب وزیر در کمیته سلامت انتخاب وزیر بهداشت حضور داشتم و در عین حال آقای رئیس جمهور با نماینده پرستاران نیز جلسه داشتند که نشان می دهد دیدگاه ایشان به پرستاران بسیار مثبت است.

وی ادامه داد: در کارگروه سلامت دولت چهاردهم سعی شد دستورالعمل انتخاب وزیر بهداشت کاملا بر اساس نگاه علمی پیگیری شود. امیدواریم در دولت آینده همانطور که پرستاران در انتخاب وزیر نظر دادند، در انتخاب روسا و معاونین دانشگاه‌ها و هیئت امنای بیمارستانها نیز با توجه به جمعیت زیاد پرستاران و نقش آنها در بهبود کیفیت خدمات توجه شود.

دکتر نجاتیان خاطرنشان کرد: در این دوره سعی کردیم در عرصه های نوآورانه نیز حضور یابیم. نمایشگاه تجهیزات مراقبت های پرستاری برای اولین بار در سطح خاورمیانه و ایران برگزار می شود و در کنار آن برگزاری کارگاه های آموزشی را خواهیم داشت. این نمایشگاه از ۱۵تا ۱۷آبان ماه در تهران برگزار خواهد شد.

وی گفت: ما بیش از ۴۰۰دسته کالایی داریم که استفاده کننده این تجهیزات پرستاران هستند و در عین حال محصولات مرتبط با مراقبت پرستاری در منزل نیز در این نمایشگاه ارائه خواهد شد که بسیار به پرستاران کمک کننده خواهد بود. در عین حال با یک مجموعه بین المللی دانش بنیان برای توسعه سلامت الکترونیک در حوزه پرستاری در حال همکاری هستیم. در این تفاهم‌نامه که در هفته آینده امضا می شود به موضوع پرستاری از راه دور و پرونده الکترونیک پرستاری توجه می‌شود.

تاخیر ۸ماهه در پرداخت تعرفه پرستاران قابل قبول نیست

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: پرداخت تعرفه پرستاران به طور متوسط حدود ۸ماه تاخیر دارد که قابل قبول نیست، در برخی دانشگاهها این میزان کمتر و در برخی بیشتر است، سازمان نظام پرستاری با ارسال میزان تاخیر در این پرداخت موضوع را از وزارت بهداشت پیگیری کرده است و انتظار داریم تعرفه های پرستاران به موقع پرداخت شود.

نجاتیان افزود: در زمانی که با اخبار جعلی و دستکاری شده در برخی رسانه ها مواجه هستیم نقش خبرنگاران در انعکاس اخبار واقعی و صحیح بسیار مهم است.

وی ادامه داد: سازمان نظام پرستاری یک سازمان عمومی غیردولتی است که وظایف حاکمیتی و عمومی را برعهده دارد. وظایف قانونی این سازمان در حوزه آموزش، پژوهش، توسعه و ارتقای کیفیت مراقبت‌های پرستاری، نظارت بر ارائه خدمات سلامت در حوزه پرستاری، دفاع از حقوق مردم و حقوق مادی و معنوی پرستاران و ‌.. است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: در سال‌های گذشته آقدر مطالبات معیشتی پرستاران زیاد بوده که نقش سازمان نظام پرستاری در سایر عرصه‌ها خیلی دیده نشده است البته تلاش‌هایی در برخی سالها برای استانداردسازی خدمات پرستاری انجام شده اما نیاز به تلاش بیشتر وجود دارد در عین حال تا زمانی که نتوانیم مشکلات معیشتی پرستاران را مرتفع کنیم در سایر زمینه‌ها شاید نتوانیم آن طور که باید عمل کنیم.

وی افزود: سازمان نظام پرستاری یک سازمان غیردولتی و غیرسیاسی است. هر دولتی که بر روی کار بیاید این سازمان با آن همراه خواهد بود و نگاه سیاسی به آن نخواهد داشت. در دولت سیزدهم نیز اگر از دریچه حرفه‌ای نگاه کنیم اقدامات بسیار خوبی انجام شده که باید به آنها اشاره کنیم، از جمله اینکه برای اولین بار قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در دولت سیزدهم اجرا شد.

ابربحران پرستاران، کمبود نیروست

دکتر نجاتیان گفت: البته اجرای این قانون با فراز و فرودها و اعتراضاتی همراه شده اما شروع اجرای قانون امر مبارکی بود که در دولت سیزدهم رخ داد. همچنین برای اولین بار، در پست‌های کلیدی وزارت بهداشت از سه نفر از همکاران پرستار استفاده شد که در تاریخ بی‌سابقه است و امیدواریم این اتفاق در دوره‌های بعدی نیز ادامه یابد زیرا جمعیت ۳۰۰هزار نفری پرستاری حق دارند در حوزه سیاستگذاری سلامت نیز حضور داشته باشند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به مطالبات و مشکلات جامعه پرستاری گفت: امروز بزرگترین مشکل ما در نظام سلامت ابربحران کمبود نیروی متخصص است‌. به همین علت همه پرستاران در شرایط کاری بسیار سختی قرار گرفته‌اند زیرا کمبود شدید نیرو در حوزه پرستاری وجود دارد‌ البته در این حوزه آمار خیلی دقیقی نداریم اما قطعا می‌توانیم بگوییم نسبت پرستار به تخت کمتر از یک نفر است.

وی افزود: استخدام‌ها و تبدیل وضعیت‌هایی که رخ داد به بدنه پرستاری کشور کمکی نکرد زیرا با توجه به خروج و بازنشستگی نیروها به بدنه پرستاری اضافه نشد و در عمل نیروهای شرکتی و قراردادی تبدیل وضعیت شدند یا در بیمارستان‌های جدیدالتاسیس به کار گرفته شدند.

افزایش دو برابری درخواست گواهی برای مهاجرت

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به مشکل مهاجرت پرستاران از ایران بیان کرد: از سال ۱۴۰۰تا ۱۴۰۲درخواست‌های مهاجرت پرستاران به سازمان نظام پرستاری (برای دریافت گواهی گوداستندینگ) دو برابر شده است و به عبارتی می‌توان گفت در هر سال معادل ۲۰درصد ظرفیت آموزشی پرستاری کشور درخواست مهاجرت دارند.

وی ادامه داد: عدم ارائه مجوزهای استخدام یکی از علل بروز بحران کمبود نیرو بوده است. سازمان امور اداری و استخدامی بر اساس مدل ذهنی خودشان با استخدام پرستار خیلی موافق نیستند و هنوز در کشور وحدت و اتفاق نظری درباره سرانه پرستار به تخت بیمارستانی وجود ندارد. وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری اعدادی را اعلام کرده‌اند اما سازمان امور اداری و استخدامی این اعداد را نپذیرفته‌اند.

دکتر نجاتیان تصریح کرد: اگر بخواهیم حداقل کیفیت خدمات سلامت را تامین کنیم ۲.۵نفر کادر پرستاری به ازای هر تخت بیمارستانی نیاز داریم  که از این تعداد ۱.۸نفر باید پرستار باشد.

اضافه کاری با ساعتی ۲۵هزار تومان کفاف رفت و آمد هم نمی دهد

رئیس کل سازمان نظام پرستاری بیان کرد: به دلیل کمبود نیرو با پدیده اضافه‌کاری اجباری مواجهیم‌ در حالی که ۷۰درصد نیروهای پرستاری زن هستند و وظایف مادری نیز برعهده دارند. گاهی تا ۸۰ساعت اضافه‌کاری اجباری برای آنها تعیین می‌شود. در عین حال مبلغ هر ساعت اضافه‌کاری ۲۵تا ۳۰هزار تومان است که حتی کفاف هزینه رفت و آمد همکاران پرستار را نیز نمی‌دهد. افزایش اضافه‌کاری پرستاران به شورای عالی دستمزد رفته است و امیدواریم اتفاقات مبارکی رقم بخورد.

تعرفه های پرستاران به طور متوسط ۸ماه تاخیر دارد

وی عدم اجرای کامل قانون ارتقای بهره‌وری را از دیگر مشکلات پرستاران عنوان و تصریح کرد: تفسیرهای نادرستی که از قانون ارتقای بهره‌وری در بخش خصوصی می‌شود مانع از اجرای صحیح قانون شده است‌. پرداخت دیرهنگام معوقات نیز یکی از دیگر از مشکلات است به طوری که میانگین تاخیر در پرداخت معوقات ۸ماه است. این موضوع تشویشی را برای پرستاران ایجاد کرده است.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری تاکید کرد: انجام محاسبات تعرفه پرستاران و روال اداری در سازمانهای بیمه به حدود ۳ماه زمان نیاز دارد بنابراین حدود سه ماه عقب ماندگی در پرداخت تعرفه ها قابل قبول است اما تاخیر بیش از این قابل قبول نیست. البته حقوق پرستاران به موقع پرداخت می شود ولی لازم است با پرداخت به موقع بیمه ها و مدیریت مناسب دانشگاهها تعرفه های پرستاران نیز به موقع پرداخت شود.

دکتر نجاتیان نبود امنیت شغلی و بکارگیری پرستاران به صورت قراردادی و شرکتی را نیز از مشکلات پرستاران عنوان و خاطرنشان کرد: امیدواریم در دولت چهاردهم بحث استخدام پرستاران تعیین تکلیف شود و تغییر وضعیت همکاران به‌ویژه پرستاران فعال در دوران کرونا مدنظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به پایین بودن حقوق و دستمزد پرستاران گفت: اگر نمی‌توانیم حقوق همکاران را افزایش دهیم حداقل کاری که می‌توان کرد این است که پرستاران از پرداخت مالیات مضاعف معاف شوند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری درباره وضعیت اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری تشریح کرد: یکی از مشکلاتی که نظام سلامت با آن مواجه است تامین منابع پایدار برای نطام سلامت است؛ آمارها نشان می‌دهد بیمه تامین اجتماعی مطالبات دانشگاه‌ها را تا آذرماه سال گذشته پرداخت کرده است که نشان می‌دهد به طور متوسط در کشور عقب افتادگی زیادی در زمینه پرداخت کارانه در کشور داریم.

دانشگاههای علوم پزشکی پول پرستاران را به موقع نمی دهند

وی گفت: بخشی از این عقب افتادگی به عدم پرداخت تعهدات بیمه‌ای مرتبط است اما وقتی از میزان تأخیر بیمه‌ها نیز این تأخیر بیشتر می‌شود نشان می‌‌دهد دانشگاه پول را دریافت کرده اما به پرستاران پرداخت نکرده است که حاکی از این است که پرداخت به پرسنل در اولویت آن‌ها نیست.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: برای رفع کمبود نیروی انسانی، پیش بینی‌هایی از جمله افزایش ظرفیت آموزش پرستاری در نظر گرفته شده است. این تصمیم چاقوی دو لبه است زیرا اگر کیفیت آموزش همزمان با کمیت آن افزایش نیابد دچار مشکل در ارائه خدمت به مردم می‌شویم.

وی گفت: اکنون بر اساس فشارهایی که وارد می‌شود دانشکده‌هایی افتتاح می‌شود که زیرساخت‌های کافی آموزشی ندارند و بنابراین در ساخت دانشگاه‌ها و دانشکده ها باید موضوع آمایش سرزمینی مورد توجه قرار بگیرد.

مخالفت نظام پرستاری با گسترش مدارس بهیاری

نجاتیان ادامه داد: موضع نظام پرستاری نسبت به راه اندازی آموزش بهیاری نیز مشخص است و امروز این کار پاسخگوی نیاز جامعه نخواهد بود زیرا بهیاران نمی توانند از بیماران پیچیده، سالمندان و افراد نیازمند مراقبت‌های تخصصی پرستاری مراقبت کنند. کسانی که آموزش بهیاری را مطرح می کنند شناخت کافی از شرایط نظام سلامت ندارند؛ گسترش مدارس بهیاری، شرایط سلامتی مردم و کیفیت مراقبت‌ها را بدتر می کند زیرا ما را به سوی ارائه خدمات کم‌کیفیت‌تر سوق می‌دهد و بنابراین پیشنهاد ما کاهش تعداد پذیرش بهیاران و ارتقای بهیاران به رشته پرستاری است‌.

گسترش خدمات هوم کر به نفع مردم است

وی تاکید کرد: برای ارائه خدمات با کیفیت و با قیمت مناسب به مردم راهی به جز گسترش خدمات پرستاری در سطح جامعه نداریم. گسترش بیمارستان‌ها نمی‌تواند به تنهایی مشکل جامعه را حل کند و باید به فکر روش‌های جایگزین مراقبت، از جمله مراقبت در منزل باشیم که می‌تواند کمک کننده نظام سلامت باشد. اگر بخشی از تلاش‌هایی برای ساخت بیمارستان بتواند صرف خدمات هوم کر و مراقبت در منزل شود موثرتر خواهد شد.

وی افزود: اکنون ۱۶۰۰مرکز هوم‌کر در کشور فعال هستند و در برنامه هفتم توسعه، بر پوشش بیمه‌ای مراقبت‌های پرستاری در منزل تأکید شده است. قطعاً یکی از زنجیره‌های نظام ارجاع نیز باید مراقبت پرستاری در منزل باشد و اگر دولت در این زمینه ورود کند نیاز به افزایش تعداد تخت‌های بیمارستاتی نخواهیم داشت و میزان پرداخت از جیب مردم نیز از این راه کاهش پیدا می‌کند.

دکتر نجاتیان گفت: در این زمینه خطری که وجود دارد نگاه پزشک محور به خدمات مراقبت در منزل است، الان دیدگاه برخی به خدمات مراقبت در منزل پزشک محور است که یک اشتباه بزرگ و مانع توسعه خدمات پرستاری است. باید اجازه دهیم در حوزه مراقبت‌های پرستاری در منزل خود پرستاران تصمیم گیر باشند و مسئولیت امر را برعهده بگیرند.

کمیته پرستاری برای اولین بار در مجلس تشکیل شد

رئیس سازمان نظام پرستاری همچنین از رایزنی با مجلس برای رفع دغدغه جامعه پرستاری خبر داد و گفت: روز گذشته جلسه‌ای با حضور ریاست و عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی داشتیم که اعلام شد کمیته پرستاری در ذیل کمیسیون بهداشت تشکیل شده است. امیدواریم این کمیته بتواند مشکل پرستاران را جمع بندی و راهکارهایی ارائه کند. ما در برخی قوانین مجلس مانند نحوه نگهداشت پرستاران در نطام سلامت و اجرای قانون جامع پرستاری دچار مشکل هستیم که امیدواریم با تشکیل این کمیته این مسائل مرتفع شود.

 

http://ino.ir/1/1628/2300

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *