0

اصلاح قانون تعرفه گذاری اولین خواسته پرستاران است/پرستاران باید از پرداخت مالیات معاف شوند

اصلاح قانون تعرفه گذاری اولین خواسته پرستاران است/پرستاران باید از پرداخت مالیات معاف شوند
بازدید 28

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان گفت: پرستاران هنوز مزایای قانون مشاغل سخت محروم هستند و مجبورند برای تامین معاش دو جا کار کنند اما از همین حقوق اندک آنها مالیات کسر می شود، به همین علت به کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت می کنند، معافیت مالیاتی حداقل کاری است که می توان برای پرستاران انجام داد.

دکتر علیرضا فرقدانی در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان نظام پرستاری افزود:‌ با توجه به معرفی وزیر بهداشت و اینکه دکتر پزشکیان رئیس جمهور منتخب از جامعه پزشکی و با مسائل حوزه سلامت آشنا هستند انتظار داریم، حمایت قاطعانه‌ای از پرستاران داشته باشند. پرستاران جامعه بزرگ و دردکشیده‌ای هستند که نیاز به حمایت بیش از پیش دارند.

اصلاح قانون تعرفه گذاری اولین خواسته پرستاران است

وی گفت: اولویت اصلی در حوزه پرستاری بحث اصلاح نحوه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری به شکل واقعی و اصلاح افزایش کای خدمات پرستاری است. تعرفه گذاری خدمات پرستاری با گذشت 15 سال و با تأکید مقام معظم رهبری و با تلاش و پیگیری‌های سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری وزارت بهداشت اجرا شد اما در اجرا آنچه که مورد انتظار جامعه خدوم پرستاری بود محقق نشد و مبلغی که پرداخت می شود پایین است.

وی ادامه داد: باید سبد تعرفه‌های خدمات پرستاری متنوع و بیشتر شود و اصلاح تعرفه گذاری به شکل واقعی باشد. در صورتی که کای پرستاری برای خدمات پرستاران لحاظ نشود همچنان اجرای قانون عبث و بی فایده خواهد بود.

فوق العاده خاص با ضریب مناسب برای پرستاران اجرا شود

فرقدانی گفت: افزایش ضریب فوق العاده خاص و درج آن در احکام پرستاران از مطالبات دیگر پرستاران است. بعد از گذشت 16 سال به وعده اجرای فوق العاده خاص جامه عمل پوشانده شد و نزدیک به 10 هزار میلیارد تومان برای اجرای آن در نظر گرفته شد.

وی افزود: قرار بود فوق العاده خاص فقط برای گروه پرستاری اجرایی شود اما این بودجه به حوزه اداری و بهداشتی نیز تخصیص یافت و سهم پرستاران کم شد. از دولت چهاردهم انتظار داریم فوق العاده خاص با ضریب بالاتری اجرا شود. در حال حاضر ضریب 0.5 برای فوق العاده خاص پرستاران اجرا شده و مبلغ 1.5 میلیون تومان به صورت میانگین به حقوق پرستاران اضافه شد که اصلاً چشمگیر نیست.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان گفت: این نارضایتی بار روانی نیروها و در نتیجه خروج آنها را از سیستم درمان افزایش می دهد.

فرقدانی افزود: یکی از راهکارهای دولت چهاردهم برای جلوگیری از خروج نیروهای پرستار از کشور، باید بهبود وضعیت معیشتی پرستاران باشد. از جمله اقداماتی که می توان در این راستا انجام داد افزایش ضریب فوق العاده خاص و درج آن در احکام کارگزینی است بنابراین یکی از انتظارات ما از دولت و وزیر بهداشت آینده این است که با رایزنی با مجلس شورای اسلامی، موضوع افزایش فوق العاده خاص را به تصویب برسانند.

وی گفت: وجود رابطه‌های استخدامی مختلف در بیمارستان‌ها از دیگر مشکلات پرستاران است که بار روانی و کاری زیادی بر  دوش پرستاران می گذارد. نوع فعالیت پرستاران شرکتی، رسمی و پیمانی یکسان است اما امنیت شغلی و وضعیت استخدامی و دریافتی های آنها متفاوت است و موجب نارضایتی این نیروها می شود.

فرقدانی افزود: چندین سال است که دولت‌های مختلف برای تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی وعده می دهند اما این وعده ها عملیاتی نمی‌شوند.

وی با اشاره به پایین بودن میزان درآمد پرستاران در ایران نسبت به کشورهای همسایه گفت: فاصله زیاد درآمد پرستاران در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه و نیاز این کشورها به نیروی پرستار پرستاران را برای مهاجرت به این کشورها ترغیب می کند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان خاطرنشان کرد: یکی از انتظارات ما این است که کسر مالیات از حقوق پرستاران حذف شود. در حال حاضر روزانه تعداد قابل توجهی پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند و با ادامه این وضعیت معیشتی حداقل حذف مالیات از حقوق پرستاران یک قدم مثبت برای ایجاد رضایتمدی در پرستاران است.

پرستاران باید از پرداخت مالیات معاف شوند

وی گفت: اکثر پرستاران برای تامین معاش دو جا کار می کنند تا بتوانند زندگی خود را بگذرانند. این در حالی است که بسیاری از مشاغل با درآمدهای بسیار بالا، مالیات پرداخت نمی‌کنند. دولت نیز تلاشی برای حذف مالیات در حوزه پرستاری ندارد بنابراین درخواست ما این است که قانون معافیت پرستاران از پرداخت مالیات ابلاغ و اجرا شود. این تصمیم به عنوان یک تسکین دهنده می تواند به ماندگاری پرستاران و تثبت آنها در کشور کمک کند.‌

فرقدانی ادامه داد: در زمان حاضر سرمایه عظیمی را در کشور پرداخت می‌کنیم تا نیروهای پرستاری تربیت کنیم اما کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی کشورهای اروپایی به راحتی پرستاران ایرانی را جذب می کنند زیرا این نیروها دلسوز و بسیار حرفه‌ای و متخصص هستند.

وی افزایش رفاهیات پرستاران را از دیگر مطالبات جامعه پرستاری از دولت چهاردهم دانست و تصریح کرد: در حوزه رفاهیات نیز گام‌هایی برداشته شده است اما آنچه انتظار می‌رود دولت چهاردهم به آن توجه کند، تأمین مسکن برای پرستاران است.

تامین مسکن خواسته پرستاران از دولت چهاردهم

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان گفت: امیدواریم با توجه به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر لزوم بهبود معیشت پرستاران، به موضوع تأمین مسکن پرستاران توجه ویژه شود. تامین مسکن یکی از آرزوهای پرستاران است و امیدواریم در دولت چهاردهم این خواسته محقق شود و در مسیر اجرا قرار گیرد.

وی افزود:  در حال حاضر میزان حق مسکن پرداختی به پرستاران بسیار پایین و در حد چند صد هزار تومان است. این در حالی است که در شهرهای بزرگ و با شرایط تورمی موجود، پرستاران توانایی اداره زندگی خود با یک حقوق را ندارند و مجبور به کار کردن در چند جا هستند.

لزوم اجرای قانون مشاغل سخت برای همه پرستاران

فرقدانی گفت: اجرای رسمی قانون مشاغل سخت برای پرستاران همه بخش ها یکی دیگر از مطالبات پرستاران است. قانون مشاغل سخت همچنان برای پرستاران اجرانمی شود. خواسته ما از دولت و مجلس جدید این است که پرستاری را جزو مشاغل سخت و زیان آور به شمار بیاورند تا نیروهای پرستار بتوانند با 20 تا 25 سال سابقه بازنشسته شوند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری اصفهان افزود: در زمان حاضر پرستاران زیادی با وجود مشکلات جسمی ناتوانی با 25 سال سابقه مجبور هستند همچنان کار کنند و برای استفاده از مزایای قانون مشاغل سخت باید به دیوان عدالت اداری شکایت ببرند تا پس از دوندگی بسیار بتوانند بازنشسته شوند. اگر قانون مشاغل سخت اجرا شود قابلیت جذب پرستاران جوان نیز افزایش می‌یابد.

 

http://ino.ir/1/1628/2305

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *