0

اعتراض پرستاران بحق است اما بیمار نباید متضرر شود

اعتراض پرستاران بحق است اما بیمار نباید متضرر شود
بازدید 31

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: تبعیض و بی عدالتی پرستاران را ناراضی کرده است، این بی عدالتی ها نه تنها در پرداخت ها بلکه به آسانسور و پارکینگ هم کشیده است بنابراین اعتراضات و مطالبات پرستاران بحق و مورد قبول است اما اینکه بیماران متضرر شوند، مورد قبول نیست.

به گزارش روابط عمومی نظام پرستاری قاسم ابوطالبی افزود: مشکلاتی در حوزه پرستاری داریم که یک بعد آن برمی‌گردد به مسائل کلان کشور که باعث شده در دانشگاه ها نمود پیدا کند و با توجه به کاهش سهم سلامت از GDP از 8 و نیم درصد از سال 93 به 3 و نیم درصد به وضعیت امروز رسیده ایم. به همین دلیل دانشگاه‌ها را خودگردان کردند تا هزینه خودشان را خودشان تامین کنند به همین علت در بحث اضافه کار و پرداخت ها دچار مشکل شده اند.

وی ادامه داد: اگر جامعه پرستاری تقویت شود قطعا نظام سلامت تقویت و رضایت مردم حاصل می شود اما اکنون شرایط به گونه‌ای است که پرستاران نمی‌توانند رضایت مردم را جلب کنند و شرمنده می شوند. و واقعا در بحث کمبود نیرو و انگیزه پرستاران شدیدا دچار مشکل هستند.

ابوطالبی افزود: در این وضعیت بعضی از هزینه‌ها آشکار است و دیده می‌شود و بعضی از هزینه‌ها پنهان است و دیده نمی‌شود. همه این‌ها باعث می‌شود که کل حوزه سلامت دچار آسیب شود. ما پرستاران خواستار افزایش سهم سلامت از تولید ناخالص داخلی هستیم. همچنین دانشگاه ها باید از حالت خودگرانی خارج شوند زیرا دراین شرایط خیلی از خدمات القایی هم ایجاد می شود که باعث می شود مردم ضرر کنند.

قوانین پرستاری به درستی اجرا نمی شود

نایب رئیس شورای عالی افزود:  علاوه بر آن یکسری قوانین داریم که به درستی اجرا نمی‌شود.  قانون تعرفه گذاری بعد از ۱۶سال اجرایی شد ولی درست به آن عمل نمی‌شود. قانون ارتقای بهره‌وری، قانون مشاغل سخت و زیان آور اجرایی نمی‌شوند‌. آن قدر که قوانین را تهیه و تنظیم می‌کنیم اجرایی نمی‌کنیم، پس ضمانت اجرایی این قوانین با چه کسی است؟ چه کسی قرار است به آن نظارت کند؟

وی گفت: دکتر پزشکیان همواره بر این مهم تاکید دارند که باید قوانین اجرا شود. متاسفانه ضعفی که داریم این است که قوانین تصویب می شوند ولی اجرا نمی شوند یا اینکه دانشگاه ها انواع و اقسام سلیقه های خودشان را اعمال می کنند و این باعث می‌شود که همکار پرستار ناراضی شود.

دکتر ابوطالبی افزود: مورد دیگر که باعث نارضایتی همکاران پرستار می‌شود این است که عدالت را در نظام سلامت نمی‌بینند. بی‌عدالتی در نظام سلامت باعث می شود که همکاران پرستاران از وضعیت موجود شاکی شوند، برای مثال حتی برای پارکینگ و آسانسور تابلو می زنند که برای کدام گروه است یا سلف سرویس را جدا می کنند و بقیه گروهها نمی توانند استفاده کنند. اینها مسائل جزئی است تا مسائل کلان که در پرداخت های پرسنلی است و باعث تبعیض می شود، همکاران ما احساس رضایت نکنند.

وی ادامه داد: بر اساس تئوری برابری هر کس با خودش فکر می کند که من چقدر به سیستم می دهم و چقدر از سیستم می گیرم. هر کس در این سیستم خودش را با گروههای دیگر مقایسه می کند. در نظام سلامت ما سلسله مراتب نداریم همه در کنار هم کار می کنیم.بنابر این انتظار داریم پرستاران هم به اندازه سهمی که در عملکرد داریم از منافع هم بهره مند شوند.

پرستاران به اندازه زحمت خود از منافع نظام سلامت برخوردار نمی شوند

نایب رئیس شورای عالی گفت: متاسفانه در پرداخت ها این برابری وجود ندارد و هر گروه بر اساس عملکرد و زحمتی که در نظام سلامت می کشد، دریافتی ندارد در حالی که گروه پرستاری باید متناسب با سهمی که در ارائه خدمات سلامت دارد بهره مند شود.

نایب رئیس شورای عالی افزود: ما یک  کمبود منابع داریم که همه ما آن را قبول می‌کنیم، اما توزیع عادلانه منابع هم مهم است که به درستی صورت نمی‌گیرد. این امر باعث می‌شود که نارضایتی ایجاد شود و پرستاران احساس می‌کنند که حقشان ضایع شده و در نهایت دست به اعتراض و اعتصاباتی می‌زنند.

پرستاران آماده مهاجرت، بیشتر از پرستاران مهاجرت کرده هستند

دکتر ابوطالبی افزود: در این شرایط بسیاری از پرستاران مهاجرت می کنند، در هر بیمارستانی که نگاه کنید، گروهی از پرستاران رفته اند، یکسری دیگر نیز در حال یادگیری زبان هستند که بروند. حجم پرستارانی که آماده شده‌اند تا بروند خیلی بیشتر از آنهایی هستند که رفته‌اند.

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری افزود: پرستاران می روند و نظام سلامت خالی می‌شود. بعد عده ای می‌آیند طرح می دهند که بهیار تربیت کنیم. سیستم بهیاری برای سالیانی بود که پرستار نداشتیم. دانشکده‌های پرستاری سالانه ۱۱هزار خروجی نداشتند. اکنون سالانه ۱۱هزار فارغ التحصیل پرستاری داریم اما هر سال یک سوم از آنها مهاجرت می‌کنند. بعد می خواهیم نیروی حد واسط و مهارتی تربیت کنیم.

ابوطالبی تصریح کرد: اکنون در جایگاهی نیستیم که روی سلامت مردم ریسک کنیم. بهیاری یک نیروی مهارتی است و نمی‌تواند تشخیص دهد که مشکل بیمار چیست. فقط به صورت مکانیکی کار می کند، انتظار داریم سمت و سوی سیاست های سلامت به سمت ماندگاری پرستاران باشد. نگذاریم به سمتی برویم که پرستاران بروند.

http://ino.ir/1/1628/2344

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *