به گزارش خبرنگار مهر، آیتالله سید هاشم حسینیبوشهری صبح یک شنبه در مراسم دهه آخر ماه صفر در حسینیه عاشقان ثارالله بوشهر با اشاره به اینکه حسین بن علی (ع) سه هدف بنیادین و اساسی را برای قیام خود ترسیم کرد، اظهار داشت: اولین هدف امام احیاگری نسبت به دین اسلام بود.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: احیاگری در واقع زمانی اتفاق میافتد که جامعه از حالت دینداری خارج میشود و عدهای از سر ترس و رعب و وحشت و عدهای نیز به طمع مال و ثروت از دین عبور میکنند که به عبارتی مردم دنیا متأسفانه تهدید یا تطمیع میشوند.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه احیاگری در اسلام سابقهای طولانی دارد، گفت: تمامی انبیا و اوصیای الهی هنگامی که احساس میکردند یکی از مظاهر اسلام در حال به فراموشی سپردن و جامعه نیز نسبت به آن بی تفاوت شده است، در آن شرایط برای حفظ مظاهر دست به اقدام میزدند که در میان امامان نقش احیاگری در وجود سالار شهیدان به صورت پررنگتر دیده میشود.
نماینده مردم استان بوشهر در مجلس خبرگان دومین هدف نهضت امام حسین (ع) را ایجاد اصلاحات در جامعه اسلامی برشمرد و افزود: جامعه اسلامی در آن زمان دچار بی بند و باری، ظلم و فساد شده بود و به راحتی شخصیتهای ارزشمند را میکشتند و از سرزمین پدری شأن بیرون میکردند.
وی تصریح کرد: بسیاری از نهضتهایی که در طول تاریخ رخ داده آرمانهایی داشتهاند و گاهی اوقات با تکیه زدن عدهای بر منصب قدرت، آرمانهای اولیه نهضت به تدریج رنگ باخته است و جامعه نیز آرام آرام نسبت به این انحرافات عادت کرده است. حسین بن علی (ع) از عادی شدن این مسائل در جامعه میترسید و سخن از اجرای عدالت به میان آورد.
آیت الله حسینی بوشهری یکی از مهمترین هدف رسالت پیامبران الهی را اجرای عدالت در جامعه در مقابله با مفاسد و تبعیضها برشمرد و ادامه داد: اگر مفسدین در جامعه سربلند کنند چیزی در جامعه باقی نمیماند اما حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در برابر ظلم و فساد حاکم زمان خود ایستاد تا جامعه را اصلاح کند.
وی با اشاره به اینکه سومین هدف قیام امام حسین (ع) مقابله با تحریف کنندگان قرآن و تهاجم کنندگان به اهل بیت علیهم السلام بود، افزود: بنی امیه تلاش میکرد تا اهل بیت علیهم السلام را در جامعه طوری جلوه دهند که مردم نسبت به آنها تنفر بورزند و آل علی سقوط کند و از سوی دیگر مقام و جایگاه خود را بالا ببرند اما علیرغم میلشان جامعه از بنی امیه نفرت پیدا کرد زیرا جامعه طرفدار مظلوم است.
نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه واقعه عاشورا دستاوردهای مهمی داشته است، گفت: مهمترین دستاورد قیام اباعبدالله (ع) نجات دین اسلام از چنگال بنی امیه بود و اسلام زندانی شده با نهضت عاشورا آزاد شد.
رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: دومین دستاورد قیام امام حسین (ع) شکسته شدن فضای خفقان جامعه بود که در نهایت وضعیت تبلیغاتی دینی بار دیگر زنده شد.
آیت الله حسینی بوشهری با بیان اینکه احساس گناه در وجود بازماندگان حادثه عاشورا به عنوان سومین دستاورد نهضت عاشورا است، خاطرنشان کرد: قیام حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) آغازگر قیامهای متعددی شد و کسانی که امام را همراهی نکرده بودند وجدانشان احساس گناه میکرد که قیامهایی چون توابین و…. در راستای نهضت عاشورا شکل گرفت.
💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید