0

پیری در کمین اژدهای زرد/ چین سن بازنشستگی را افزایش می‌دهد

پیری در کمین اژدهای زرد/ چین سن بازنشستگی را افزایش می‌دهد
بازدید 15

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از فرانس ۲۴، بحران جمعیتی قریب‌الوقوع در چین، مقامات این کشور را بر آن داشت تا سن بازنشستگی را افزایش دهند.

صدها میلیون نفر در چین طی دهه‌های آتی وارد کهن‌سالی می‌شوند و این در حالی است که نرخ زاد و ولد نیز در این کشور به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

جمعیت چین در سال ۲۰۲۳ برای دومین سال متوالی کاهش پیدا کرد و سیاست‌گذاران و کارشناسان درباره آثار شدید این افت جمعیت بر ساختار اقتصادی، خدمات بهداشتی و رفاه اجتماعی هشدار داده‌اند.

سن بازنشستگی در چین دهه‌هاست که افزایش نیافته و در بین کشورهای جهان از این حیث یکی از پایین‌ترین‌هاست. خبرگزاری شینهوا نوشت که مقامات پکن تصمیم گرفته‌اند تا «سن بازنشستگی قانونی را به تدریج برای مردان از ۶۰ به ۶۳ سال افزایش دهند. همچنین این سن برای زنان از ۵۰ یا ۵۵ سال بسته به نوع شغل، به ترتیب به ۵۵ تا ۵۸ سال افزایش خواهد یافت.»

به نوشته این روزنامه، سن بازنشستگی از سال ۲۰۲۵ در بازه‌ای ۱۵ سال به‌تدریج افزایش می‌یابد. بر اساس قوانین جدید، مردم چین می‌توانند در صورت توافق با کارفرما، سن بازنشستگی را حتی به بعد از سن تعیین‌شده، موکول کنند.

بر اساس تحقیقات گروه مطالعاتی «واحد اکونومیست اینتلیجنس»، تا سال ۲۰۳۵ افراد بالای ۶۰ سال حدود یک‌سوم جمعیت چین را تشکیل خواهند داد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *