0

خدمات و مطالبات نیروهای اورژانس مهجور مانده است

خدمات و مطالبات نیروهای اورژانس مهجور مانده است
بازدید 11

عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: خدمات نیروهای اورژانس و فوریتهای پزشکی بسیار ارزشمند است. این نیروها با اعتماد مردم در سخت ترین و خصوصی ترین شرایط وارد حریم زندگی مردم می شود اما متاسفانه خدمات این نیروهای به خوبی دیده نمی شود و به مطالبات آنان تاکنون توجه کافی نشده است.

مرتضی سپهریان در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان نظام پرستاری به مناسبت روز ملی اورژانس اظهار کرد: دیروز ٢٦ شهریورماه روز فوریت‌های پزشکی بود. این روز را به همکاران شاغل در فوریت‌های پزشکی تبریک عرض می‌کنم. جامعه پرستاری به خود می‌بالد که نیروهای خدوم و زحمتکشی دارد که در جهت کمک به بیماران و کاهش آلام آن‌ها نقش اساسی و تحسین برانگیزی ایفا می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه برخی خدمات نیروهای اورژانس به درستی دیده نمی‌شود و در بطن جامعه مخفی و مهجور مانده است.

سپهریان ادامه داد: یکی از مهمترین دستاوردهای همکاران اورژانس طی سال‌های اخیر کسب اعتماد جامعه به کادر فوریت‌های پزشکی است. این اعتماد باعث شده جامعه در خصوصی‌ترین مسائل زندگی نیز به نیروهای اورژانس اجازه حضور و امدادرسانی  بدهند. این اعتماد به راحتی به دست نیامده است بلکه ناشی از رفتار خوب همکاران اورژانس بوده است که به جایگاه رفیعی در بین مردم دست پیدا کرده‌اند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری تصریح کرد: مردم به آمبولانس‌های ۱۱۵ به عنوان بخشی امید بخش نگاه می‌کنند. برخلاف برخی نظرات، کادر فوریت‌ها صرفا به امور درمانی نمی‌پردازند بلکه امور پیشگیری از بیماری‌ها و مشاوره را نیز انجام می‌دهند و با آموزش به مردم از آسیب شدید بیماران و حادثه دیدگان جلوگیری می‌کنند که منجر به کاهش هزینه‌های درمان و نگهداری از بیماران می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اقدامات پرسنل اورژانس باعث بهبود وضعیت جسمانی فرد و بازگشت سریعتر افراد آسیب دیده یا بیماران به کار می‌شود، گفت: به همین جهت نیروهای اورژانس کشور نقش مهمی در اقتصاد درمان ایفا می‌کنند.

سپهریان خاطرنشان کرد: نقش بی‌بدیل همکاران عملیاتی اورژانس را همه لمس کرده‌اند. در مواردی زیادی نیز کارشناسان دیسپچ اورژانس اقدام به نجات جان بیماران از طریق مشاوره می‌کنند.همه همکاران دیسپیچ و عملیاتی اورژانس در زنجیره حیات و زنجیره بقا نقش اساسی دارند.متاسفانه خدمات بسیار ارزشمند این نیروها به خوبی دیده نمی شود.

وی گفت: یکی از سخت‌ترین مشاغل فعالیت در اورژانس است. نیروها و کارشناسان اورژانس در صحنه‌های حوادث حضور پیدا می‌کنند در حالی که احتمال آسیب دیدن خودشان نیز وجود دارد‌. این همکاران در بالین بیمار حاضر می شوند و مجموعه‌ای از خدمات را ارائه می کنند. این افراد فقط پرستار و مراقب نیستند بلکه یک مشاور، متخصص در امور درمان، راننده حاذق، انتقال دهنده بیمار و … نیز هستند که این خدمات در بسیاری مواقع در شرایط ناایمن حوادث انجام می شود.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: شورای عالی دوره ششم سازمان نظام پرستاری از ابتدای فعالیت خود با استفاده از ظرفیت‌های موجود حمایت از کارشناسان اورژانس را در دستور کار قرار داده است و در این راستا کارگروه فوریت‌های پزشکی در سازمان نظام پرستاری تشکیل شد و در این کارگروه به مسائل صنفی و معیشتی نیروهای فوریت های پزشکی و راهکارهای رفع این مشکلات توجه می‌شود.

وی ادامه داد: طی سالهای گذشته اقدام مناسبی در حوزه معیشتی نیروهای فوریت‌ها صورت نگرفته بود. اما ۱۰ هزار نفر از کارکنان فوریت پزشکی در سازمان نظام پرستاری عضویت دارند و امیدواریم پیگیری‌های معیشتی این سازمان منجر به رضایتمندی همکاران شود و این رضایتمندی قطعا شامل حال بیماران نیز می‌شود.

سپهریان یادآور شد: امیدواریم با تعیین اولویت‌های مطالبات همکاران فوریت پزشکی این مطالبات پیگیری و محقق شود. از جمله این خواسته‌های همکاران می‌توان به درخواست عضویت در هیئت مدیره های شهرستان‌ها یا شورای عالی اشاره کرد که با اصلاح آیین نامه قانون سازمان نظام پرستاری در حال پیگیری این موضوع نیز هستیم.

وی افزود: اصلاح اساسنامه سازمان اورژانس نیز یکی از درخواست‌های نیروهای فوریت‌های پزشکی از سازمان اورژانس کشور است. افزایش مبالغ سختی کار و افزایش و اصلاح حق نوبت کاری، افزایش حق اضافه کار، اجرای صحیح قانون مشاغل سخت و زیان آور، رفع کمبود نیرو و نوسازی آمبولانس‌ها از جمله مطالباتی است که نیروهای فوریتهای پزشکی از سازمان اورژانس دارند. امیدواریم این مطالبات به نتیجه برسند و سازمان نظام پرستاری نیز با همکاری سازمان اورژانس کشور این مطالبات را پیگیری می کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *