0

«وسام حسن الطویل»؛ از طراحی عملیات وعده صادق تا توسعه توان مقاومت

«وسام حسن الطویل»؛ از طراحی عملیات وعده صادق تا توسعه توان مقاومت
بازدید 7

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل، الناز رحمت نژاد: شهدا زنده اند؛ این عزیزان هم در حیات مادی هم در حیات معنوی یعنی بعد از شهادت‌شان بر حوادث سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جامعه و فکر و روح انسان‌ها تأثیرگذار هستند. این تأثیرگذاری تمام نشدنی است و شهدا زنده و هدایتگر جامعه هستند. تأثیرگذاری شهید یکی از لوازم زنده بودنش است به طوری که به جامعه و پیرامون خود اثر می‌گذارد و جامعه را به حرکت در می‌آورد؛ اینجاست که می‌گویند «شهید سلیمانی برای دشمنانش خطرناک‌تر از سردار سلیمانی است.» که جمله بسیار دقیقی هم هست.

تأثیرگذاری شهدا محدود به سرزمینی که در آن زندگی یا مبارزه می‌کنند، نمی‌شود، همان‌طوری که شهیدان در کشورهای گوناگون مانند افغانستان، یمن، لبنان، عراق، پاکستان، سوریه و نیجریه اهداف والایی را در مقابل تجاوز و اشغالگری پیگیری می‌کردند، تأثیر آنها بعد از شهادت، جنبه ملی و فرا ملی دارد و از مرزها عبور می‌کند؛ چنانچه امروز اثر آن را در کشورهایی نظیر انگلیس، آمریکا، فرانسه، آلمان، کره جنوبی، اردن، سوئد و ایرلند می‌بینیم که دانشجویان آزادی خواه و حامیان فلسطین تظاهرات همبستگی با ملت فلسطین و محکومیت ادامه نسل کشی و کودک کشی رژیم صهیونیستی را برپا می‌کنند.

امروز مساله مقاومت به خصوص بعد از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ در بسیاری از کشورها و منطقه خاورمیانه به عنوان یکی از برجسته‌ترین و شایسته‌ترین اقداماتی است که در جامعه صورت می‌گیرد. مانند مقاومتی که مردم مظلوم یمن از خود نشان می‌دهند و مقاومتی که در فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی در جریان است.

با توجه به اینکه جوامع برای دستیابی به اهداف و ارزش‌های خود نیازمند الگوهای مؤثر هستند. یکی از الگوهای خوبی که سبک زندگی آنها می‌تواند باعث پیشرفت فرد و جامعه شود، سبک زندگی شهدا است. البته که سرگذشت و سرنوشت بسیاری از شهدا تکان دهنده است و ابعاد زندگی آنها برای بسیاری از مردم به ویژه نسل جوان شناخته شده نیست. به فرموده مقام معظم رهبری امروز فضیلت زنده نگهداشتن یاد و نام شهدا کمتر از شهادت نیست؛ به دلیل اهمیت مساله مقاومت در بسیاری از کشورها و منطقه خاورمیانه پرونده «شهدای شاخص طوفان الاقصی» را باز می‌کنیم تا به یکی از مهم‌ترین شئون تکریم و زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا یعنی بررسی و مرور زندگی آنها بپردازیم.

قسمت اول و دوم این پرونده به بررسی و مرور زندگی شهیدان «مشتاق السعیدی» ملقب به «ابوتقوا» و شهید صالح العاروری اختصاص دارد که از پیوندهای زیر قابل مطالعه و بررسی هستند:

«فرمانده‌ای که مثل حاج قاسم و ابومهدی خستگی‌ناپذیر بود / توجه «ابوتقوا» به معنویت و روحیه نیروها»

«مهندس طوفان الاقصی؛ شهیدی که عمر خود را در خدمت به فلسطین گذراند»

در فرصتی که دست داد در قسمت سوم پرونده مورد اشاره به بررسی و مرور زندگی «وسام حسن الطویل» پرداختیم که مشروح آن در ادامه گزارش می‌آید؛

خانواده‌ای که همه از مجاهدان حزب الله هستند

وسام حسن الطویل با نام جهادی حاج جواد سال ۱۹۷۵ در شهرک خربة سلم لبنان به دنیا آمد. او متأهل بود و چهار فرزند داشت. ایشان از خانواده‌ای است که اغلب اعضای آن عضو مجاهدان حزب‌الله هستند و یکی از آن‌ها اکتبر گذشته در جنوب لبنان در بمباران صهیونیستی به شهادت رسید.

وسام حسن الطویل؛ از طراحی عملیات وعده صادق ۲۰۰۶ تا توسعه مقاومت

سهم زیاد حاج جواد در طراحی عملیات‌های مقاومت

وسام سال ۱۹۸۵ به مقاومت حزب الله پیوست. او برادر فرمانده شهید فادی حسن طویل است که دوره‌های نظامی زیادی را گذراند و مراحل آموزشی را طی کرد تا به سطوح عالی برسد و در طراحی و توسعه روش‌های عملیات‌های مقاومت سهم زیادی داشت.

طی سال‌های ۱۹۹۲-۲۰۰۰ در مقاومت اسلامی در عملیات‌ها و شناسایی‌ها در مقابله با اشغالگران حضور داشت. پس از تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان در آوریل ۱۹۹۶ در منطقه اقلیم التفاح برای عملیات‌های شناسایی و جمع آوری اطلاعات فعالیت داشت و پس از آن مسؤولیت فرماندهی در جنبش حزب الله را عهده دار شد.

مجاهدی که تحت فرماندهی عماد مغنیه بود

حاج جواد هنگام شرکت در عملیات سجد در سال ۱۹۹۸ از ناحیه گردن دچار جراحات شدید شد. وی در بسیاری از عملیات‌های مقاومت اسلامی، قبل از آزادسازی جنوب و بقاع غربی در سال ۲۰۰۰ شرکت کرد. حضور وی در عملیات‌های مشخصی که مواضع دشمن صهیونیستی را در مزارع اشغالی شبعا پس از آزادسازی هدف قرار داد، بارز بود. همچنین این فرمانده حزب الله در عملیات شناسایی و جمع آوری اطلاعات سرآمد و تحت فرماندهی شهید عماد مغنیه بود.

وسام حسن الطویل؛ از طراحی عملیات وعده صادق ۲۰۰۶ تا توسعه مقاومت

جنگ با دشمن صهیونیستی؛ از جنگ ژوئیه تا عملیات اسارت

از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ حضور در مرز با دشمن صهیونیست عرصه کار الطویل بود. در برنامه ریزی و شناسایی برای تمام عملیات‌های تصرف از جمله شبعا، قجر، ژوئیه و وعده واقعی شرکت داشت.

در جنگ ژوئیه و آگوست ۲۰۰۶ حضور او در عملیات‌های میدانی برای پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی نقش آفرین بود. حاج جواد در عملیات ویژه اسارت (وعده واقعی) در سال ۲۰۰۶ و در جنگ جولای ۲۰۰۶ شرکت کرد.

همراهی رهبران مقاومت؛ از حاج رضوان تا حاج قاسم سلیمانی

او رهبران و فرماندهان شهید بسیاری از مقاومت اسلامی حزب‌الله مانند حاج رضوان، سید ذوالفقار، حاج ابومحمد اقلیم، حاج ابو عیسی اقلیم، حاج حاتم حماده، حاج علاء البسنه، حاج خالد بِزّی و حاج محمد سرور را همراهی کرد. وسام طویل در میادین نبرد سوریه و عراق نقش بسزایی داشت و یکی از برجسته‌ترین یاران فرمانده سابق سپاه قدس یعنی حاج قاسم سلیمانی بوده است. همچنین وی از همراهان فرماندهانی همچون عماد مغنیه و مصطفی بدر الدین بوده و از مسئولان و فرماندهان مهم تیپ رضوان به شمار می‌رفت.

وسام حسن الطویل؛ از طراحی عملیات وعده صادق ۲۰۰۶ تا توسعه مقاومت

حضور مؤثر در جنگ سی و سه روزه و عملیات وعده صادق

این فرمانده مقاومت در عملیات آزادی سازی جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ میلادی، طراحی و اجرای عملیات وعده صادق در سال ۲۰۰۶ میلادی و جنگ سی و سه روزه در کنار حاج عماد مغنیه حضور مؤثری در پیروزی مقاومت داشت.

توسعه مقاومت و انتقال تجربه حاج جواد به فلسطین

ایشان تا سال ۲۰۱۱ رکن کلیدی در روند توسعه مقاومت را برعهده داشت و با شروع جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱، در خط مقدم نیروهای متحد برای مقابله با سازمان‌های تروریستی قرار گرفت.

حاج جواد در آزادسازی عراق از چنگ تروریست‌های داعش نیز حضور داشت. وسام حسن الطویل همچنین نقش مؤثری در انتقال تجربه حضور خود در سوریه و عراق به مقاومت فلسطین داشت. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله چندین بار به او گفته بود که صهیونیست‌ها درصدد ترور او هستند و در پایان نیز حاج جواد شهید راه قدس شد.

وسام طویل یکی از برجسته‌ترین شخصیت‌های نظامی بود که از زمان آغاز نبرد در جنوب لبنان در هشتم اکتبر، پس از عملیات طوفان الاقصی که توسط مقاومت فلسطین در پاسخ به جنایات و تجاوزات انجام شد، هدف حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفت.

وسام حسن الطویل؛ از طراحی عملیات وعده صادق ۲۰۰۶ تا توسعه مقاومت

سوژه ترور اشغالگران و مرد متخصص میدان

شهید وسام الطویل سال‌ها بود که به عنوان یکی از سوژه‌های ترور اشغالگران صهیونیستی مشخص شده بود و اشغالگران بیش از یک بار تلاش کردند تا او را به شهادت برسانند، اما ناکام ماندند. حاج جواد از آغاز عملیات طوفان الاقصی در ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تاکنون چندین بار در میدان و در نزدیک تر نقطه به مرزهای فلسطین اشغالی حضور یافته و به عنوان مرد میدان و متخصص در تمام جزئیات در مقاومت اسلامی شناخته شده است. او همچنین بسیاری از عملیات‌های خاص را رهبری کرد که مکان‌ها و استقرار ارتش دشمن صهیونیستی در مرز لبنان و فلسطین را پس از شروع نبرد طوفان الاقصی هدف قرار داد.

کسی کاری از دستش برنیامد؛ پیکری که داخل خودرو سوخته بدن حاج جواد است

روز دوشنبه ساعت ۱۰:۳۰ صبح به وقت محلی شناسایی نوع و رنگ خودرو و همچنین هویت افراد داخل آن با سرعت آغاز شد. مردان جوانی که در نزدیکی محل بودند به سرعت به سمت خودرو در حال سوختن شتافتند و سعی کردند آتش آن را خاموش کنند و کسانی را که داخل آن بودند، نجات دهند. با این حال، شدت و سرعت آتش از آنها بیشتر بود و به طور کامل ماشین و افراد داخل آن سوختند و کسی کاری از دستش برنیامد.

زمان کمی گذشت و گمانه زنی‌های زیادی انجام شد تا بفهمند ماجرا چیست. نشانه‌ها حاکی از آن بود که راننده خودرو حاج وسام حسن الطویل است. همه او را می‌شناختند و آرام آرام صدای گریه‌ها و فریادهای مردم بالا می‌گرفت. بستگان شهید خود را به نزدیکی خودرو رسانده بودند. لحظات دلهره آوری بود و همه منتظر بودند از حال عزیز خود خبری بگیرند. کسی دوست نداشت خبر شهادت حاج جواد را باور کند.

وسام حسن الطویل؛ از طراحی عملیات وعده صادق ۲۰۰۶ تا توسعه مقاومت

یکی از کسانی که در مقابل خانه حاج جواد ایستاده بود و به خودرو سوخته نگاه می‌کرد، گفت: «باید منتظر آزمایش دی ان ای باشیم و امیدواریم فرمانده جواد شهید نشده باشد.» یکی دیگر گفت: «اما دریافت نتیجه آزمایش دی ان ای به زمان طولانی نیاز دارد و ما نمی‌توانیم ساعت‌ها برای اعلام خبر صبر کنیم.»

در داخل منزل حاج جواد خانواده، همسر و چهار فرزندش جمع شده بودند. یکی از اهالی خانواده زمزمه کرد: «همسر شهید مطمئن است این پیکری که داخل خودرو سوخته، بدن حاج جواد است و صهیونیست‌ها او را به شهادت رسانده اند.»

پس از یک ساعت خبر تأیید شد و دیگر راهی برای کتمان واقعیت وجود نداشت. حاج جواد الطویل به درجه بلند شهادت نائل شد تا طبق آرزویش، از اصحاب امام حسین (ع) و در زمره فداییان امام عصر (عج) باشد. پیکر حاج جواد با حضور گسترده مردم در بیروت با شکوه و عظمت تشییع شد. مردم یکصدا در این تشییع شعار می‌دادند: «ای یار قاسم سلیمانی، راهت ادامه دارد.»

وسام حسن الطویل؛ از طراحی عملیات وعده صادق ۲۰۰۶ تا توسعه مقاومت

آرزو داشتم بارها و بارها شهید شوم

در گزیده‌ای از وصیت نامه شهید وسام حسن الطویل می‌خوانیم: «آرزو داشتم که در رکاب حضرت ولی عصر (عج) شهید شوم. اگر خداوند بر من منت نهاد و شهادت را نصیبم کرد، امیدوارم به من توفیق دهد که بارها و بارها شهید شوم. به خدا سوگند، ای دبیر کل مقاومت، آرزو داشتم که بارها و بارها در زیر پرچم شما که پرچم حضرت مهدی (عج) است به شهادت برسم. نصیحتم به مجاهدین مقاومت اسلامی، بدانید راهی که در آن قدم گذاشته اید تنها راهی است که توسط آن به بالاترین درجات نزد خداوند متعال می‌رسید. هیچ راهی به جز جهاد در راه خدا برای کسب بالاترین درجات نیست، و این دری است که خداوند برای بهترین بندگانش گشوده است، سلام و درود و رحمت خدا بر شما باد و بهترین صلوات و درود بر مولا و پیامبر ما و حبیب دل.»

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *