0

پرستاران یکی از ارکان مهم پیروزی در عملیات‌های دوران جنگ بودند

پرستاران یکی از ارکان مهم پیروزی در عملیات‌های دوران جنگ بودند
بازدید 7

پرستار رزمنده دوران دفاع مقدس با بیان خاطرات خود از دوران دفاع مقدس و از جمله بمباران سردشت گفت: بدون حضور پرستاران و تیم های اضطراری درمانی امکان انجام عملیات نظامی وجود نداشت و این نیروهای همیشه آماده یکی از ارکان مهم دفاع مقدس بودند.

یعقوب قدسیان در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان نظام پرستاری با اشاره به فداکاری‌های پرستاران در دوران جنگ تحمیلی اظهار کرد: پرستاران در دوران جنگ تحمیلی به نحوی آماده ارائه خدمت بودند که حتی کیف دستی و ساک وسایل جبهه خود را به خانه نمی بردند و منتظر بودند پیجر بیمارستان اعلام کند که چه تعداد نیرو نیاز است تا به خط مقدم اعزام شوند یعنی همواره کیفشان برای حرکت به سوی جبهه‌ها آماده بود‌.

وی افزود: در بخش درمان همه اقشار کمک کردند. تمام دانشگاه‌ها تیم اضطراری داشتند. تیم‌های اضطراری که شامل پرستاران نیز بود همواره آماده بودند و اگر تیم پرستاری و درمان نبود نمی‌شد در جبهه‌ها پیروز شویم زیرا اکنون هم هم در هر سازمان و نیروی نظامی یکی از ارکان مهم بهداری است.

قدسیان گفت: اگر تلاش نیروهای بهداری و پرستاران در زمان جنگ نبود، فرماندهان نمی‌توانستند با خیال آسوده فرمان عملیات بدهند زیرا براساس آمارها، حداقل ۱۰درصد از نیروهای پیاده، در جنگ‌ها صدمه می بینند و باید به پشت جبهه منتقل شوند و درمان شوند تا بتوانند عملیات را تکمیل کنند. به همین دلیل بهداری و نقش پرستاران در جنگ تحمیلی بسیار کلیدی بوده است.

وی به خاطره‌ای از جنگ تحمیلی اشاره و تصریح کرد: یک تجربه شخصی من در بمباران شیمیایی سردشت است. ما برای عملیات والفجر ۱۰به جبهه رفته بودیم و در کرمانشاه مستقر بودیم. در آن زمان نقاهتگاه بزرگی داشتیم که دو هزارتخت سربازی داشت. مجروحان را آنجا درمان و سپس مجروحان بدحال را با هواپیما به شهرهای بزرگ اعزام می‌کردیم تا در مناطقی که تجهیزات درمانی بیشتر است درمان شوند. مثلا آنها را به مشهد، رشت، اصفهان، تهران و شیراز اعزام می‌کردیم.

قدسیان ادامه داد: پروازهای اعزام بیماران و مجروحان نیز پروازهای بسیار سختی بود زیرا موقع انتقال مجروحان به داخل هواپیما، معمولا هواپیماهای جنگی صدام به سمت ما می آمدند و بمباران می‌کردند.

وی به سختی‌های راه نیز اشاره و بیان کرد: وقتی مجروحان را به هواپیما در فرودگاه تحویل می دادیم دوباره با اتوبوس به جبهه باز می‌گشتیم، همواره یک کیف احیا و دارو نیز همراهمان بود که کار جابجایی را در شرایط جنگی سخت‌تر می کرد.

خاطره بمباران شیمیایی سردشت

پرستار رزمنده دوران دفاع مقدس با اشاره به بمباران شیمیایی در سردشت به ارائه خاطره‌ای از این جنایت جنگی پرداخت و تشریح کرد: ساعت حدود ۴بعد از ظهر روزی که سردشت زیر بمب‌های شیمیایی قرار گرفت را به خاطر دارم. تا ۱۲شب دوهزار مجروح شیمیایی را که عمدتا مردم عادی و تعدادی رزمنده بودند آماده و اعزام کردیم‌.

وی گفت: مجروحان بسیار بدحال بودند اما امکان اینکه حمام و شستشوی مجروحان را انجام دهیم وجود نداشت. به همین دلیل پرستاران اقدام به تزریق سرم و آمپول به مجروحان کردند تا عوارض بمب‌های شیمیایی را کاهش دهند زیرا گازی که در بمباران شیمیایی استفاده شده بود ترکیبی از عوامل اعصاب و گاز خردل بود.

قدسیان ادامه داد: در جریان بمباران شیمایی سردشت، شاهد بودیم جوان رشیدی وارد بیمارستان شد تا به ما خبر بدهد که این بمب هایی که عراق زده شیمایی است اما به محض اینکه به در ورودی بخش ما رسید از حال رفت و در جا جان خود را از دست داد. تلاش‌ها برای احیای او نتیجه نداد به دلیل اینکه خودش هم تحت تاثیر عوامل اعصاب و گاز خردل قرار گرفته بود، شهید شد.

وی گفت: انقلاب و نظام اسلامی روزهای سخت را پشت سر گذاشته و اکنون دوران خوب و اقتدار ماست. در حال حاضر متاسفانه به نظر می‌رسد بسیاری از نسل‌های جدید ناامید هستند و تصور می کنند شرایط کنونی کشور بسیار سخت است در حالی که ما روزهای بسیار سخت را پشت سر گذاشته‌ایم و اگر چه اکنون به هرحال مشکلاتی از نظر اقتصادی وجود دارد اما سختی هایی که امروز لمس می شود، در مقایسه با زمان جنگ اصلا قابل قیاس نیست.

قدسیان افزود: باید دشمن‌شناسی در نسل جوان تقویت شود. باید تلاش کنیم تا ایران را به جایگاه رفیع علم در جهان برسانیم و در این زمینه نسل‌های جدید و به ویژه پرستاران کشورمان می‌توانند نقش‌ مهمی ایفا کنند.

 

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *