0

استعفا و ترک شغل پرستاران بیش از مهاجرت است

استعفا و ترک شغل پرستاران بیش از مهاجرت است
بازدید 7

معاون پرستاری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مساله مهاجرت پرستاران در رسانه ها خیلی برجسته شده است اما میزان ترک شغل و استعفای پرستاران چندین برابر است و علت آن هم مشکلات معیشتی پرستاران است که اگر به آن توجه نشود می تواند نظام سلامت را فلج کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، دکترعباس عبادی در نشست رئیس کل و اعضای شورای عالی نظام پرستاری با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس افزود: در خصوص مهاجرت پرستاران صحبت‌های زیادی شده و در رسانه ها نیز این بحث زیاد مطرح می‌شود اما بیشتر از مهاجرت به خارج شاهد ترک خدمت و استعفا هستیم.

وی افزود: در سال 1400، 187 نفر با ویزای کاری مهاجرت و 423 نفر ترک خدمت کردند و 245 نفر استعفا کردند که سه برابر میزان مهاجرت در همان سال بوده است.

دکتر عبادی گفت: در سال 1402 تعداد مهاجرت‌ پرستاران به 587 مورد رسیده، 1590 نفر ترک خدمت کرده و 456 نفر استعفا کرده اند بنابراین بیش از اینکه دغدغه مهاجرت داشته باشیم نگران ترک خدمت و استعفای پرستاران هستیم.

وی افزود: گاهی تصور می‌شود با افزایش ظرفیت پذیرش پرستار، این مشکل حل می‌شود در حالی که از ظرفیت پذیرش سه هزار نفر به بیش از 11 هزار نفر در سال گذشته رسیده‌ایم و با رشته‌های اتاق عمل، هوشبری و فوریت‌های پزشکی به پذیرش بیش از 15 هزار نفر رسیده‌ایم اما میزان ترک خدمت و استعفاها وحشتناک است.

وی ادامه داد: مرخصی‌های استعلاجی و بدون حقوق و بازنشسته‌ها و … را نیز به این آمار اضافه کنیم آمار نگران کننده‌ای است که البته ممکن است برخی از این آمارها همپوشانی داشته باشد.

عبادی تصریح کرد: مساعدت مجلس شورای اسلامی از 1401 منجر به اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری شد و پس از 14 سال این قانون اجرا شد که بسیار ستودنی است و در ادامه این موضوع جزو احکام دائمی شد و در سرانه قرار گرفت اما متأسفانه هنوز بسته‌های خدمتی پرستاری محدود است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: در دوماه گذشته با اهتمام وزارت بهداشت نیز 8 همت و 3 همت جداگانه به دانشگاه‌های علوم پزشکی تخصیص یافت اما میزان بدهی دانشگاه‌ها زیاد است که حسب نیاز،‌ برای بودجه تصمیم گیری و بین کارکنان توزیع شده است.

عبادی گفت: نیاز به تجمیع قوانین گذشته و پیش بینی های لازم برای گروه حساس پرستاری داریم زیرا در دوماه گذشته اعتراضات پرستاران را داشتیم شد که اگر به آن توجه نشود می تواند منجر به فلج شدن نظام سلامت شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در پایان دولت سیزدهم با دستور رئیس جمهور شهید لایحه ای برای حمایت از حقوق پرستاران آماده کردیم که هنوز در دولت به تصویب نرسیده است. پیش نویس این لایحه باید مورد حمایت قرار بگیرد زیرا این مسائل اگر به صورت قانونی و مدنی حل شود مشکلات پرستاران حل می‌شود.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *