0

رژیم غذایی بودویگ برای سرطان؛ چگونه کار می کند، فواید و دستور العمل ها

رژیم غذایی بودویگ برای سرطان؛ چگونه کار می کند، فواید و دستور العمل ها
بازدید 6

رژیم غذایی بودویگ برای سرطان؛ چگونه کار می کند، فواید و دستور العمل ها

رژیم غذایی بودویگ, رژیم غذایی بودویگ برای سرطان

رژیم بودویگ یک رژیم غذایی خاص و محدود است

 

آیا رژیم بودویگ می‌تواند به مبارزه با سرطان کمک کند؟ 

آیا به دنبال یک رژیم غذایی طبیعی و جامع برای بهبود سلامتی خود هستید؟ رژیم غذایی بودویگ یک رویکرد تغذیه‌ای منحصر به فرد است که ادعا می‌شود به مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرطان کمک می‌کند. در این مقاله از بیتوته به بررسی دقیق این رژیم غذایی، مزایا، معایب و دستورالعمل‌های آن می‌پردازیم.

در میان درمان‌های پزشکی مختلف برای درمان سرطان، یک رویکرد منحصر به فرد و جامع وجود دارد: رژیم بودویگ. این رژیم غذایی به دلیل ادعای حمایت از درمان سرطان با کاهش گسترش سلول‌های سرطانی محبوبیت پیدا کرد. اگرچه اثربخشی این رژیم هنوز به طور بالینی ثابت نشده است، ممکن است به شما کمک کند تا یک مسیر جامع برای یک زندگی شاد و سالم داشته باشید. در این مقاله، ما به طور عمیق به رژیم بودویگ می‌پردازیم تا به شما کمک کنیم درک کنید که چگونه کار می‌کند، مزایای آن، عوارض جانبی آن و موارد دیگر را بدانید.

 

رژیم غذایی بودویگ, رژیم غذایی بودویگ برای سرطان

رژیم بودویگ یک رژیم غذایی جایگزین است که ادعاهای درمانی دارد

 

رژیم بودویگ چیست؟

رژیم بودویگ، همچنین به عنوان پروتکل بودویگ شناخته می‌شود، یک رژیم غذایی است که برای جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی طراحی شده است. دکتر جوانا بودویگ، یک شیمیدان آلمانی، آن را در دهه 1950 توسعه داد و ادعا کرد که ترکیب پنیر کاتیج و روغن کتان می‌تواند به بهبود عملکرد سلولی و احتمالاً تخریب سلول‌های سرطانی کمک کند. این رژیم غذایی مصرف چندین وعده از مخلوطی که با پنیر کاتیج و روغن کتان تهیه شده است، همراه با سایر غذاهای سالم مانند میوه‌ها و سبزیجات را تجویز می‌کند. همچنین قندهای افزودنی، گوشت‌های فرآوری شده، غلات تصفیه شده و روغن‌های هیدروژنه را حذف می‌کند.

 

اگرچه این رژیم در ابتدا برای کمک به درمان سرطان توسعه یافت، اما تحقیقات کافی برای اثبات اثربخشی آن وجود ندارد. با این حال، در یک مطالعه در مورد اجزای یک رژیم غذایی ضد سرطان، چندین مشاهده جالب در مورد تحقیقات بودویگ در مورد مزایای مصرف کتان و پنیر کاتیج در بهبود متابولیسم سلولی وجود دارد، ادامه را بخوانید تا بدانید این رژیم چگونه کار می‌کند.

 

رژیم بودویگ چگونه کار می‌کند؟

بودویگ مشاهده کرد که بیماران سرطانی به اسیدهای چرب چند غیر اشباع (PUFA) مانند اسید لینولئیک (LA) و اسید لینولنیک (LNA) برای ساخت غشای سلولی و پشتیبانی از تنفس سلولی نیاز دارند. رژیم‌های غذایی که فاقد این اسیدهای چرب هستند، واکنش‌های شیمیایی را محدود می‌کنند و محیطی با اکسیژن کم ایجاد می‌کنند. این ممکن است متابولیسم سلولی را منع کند.

 

رژیم غذایی بودویگ شامل روغن کتان بود که سرشار از اسیدهای چرب مذکور است. اعتقاد بر این است که هنگامی که این اسیدهای چرب با گروه‌های سولفیدریل از پنیر کاتیج ترکیب می‌شوند، انرژی ذخیره شده را آزاد می‌کنند و سطح اکسیژن را بهبود می‌بخشند. نظریه بودویگ همچنین ادعا کرد که اسیدهای چرب بسیار غیر اشباع می‌توانند تقسیم سلولی را سرعت بخشند و باعث خود تخریبی تومورهای سرطانی شوند.

 

بنابراین، توصیه می‌شود روزانه حداقل 2 اونس روغن کتان و 4 اونس پنیر کاتیج مصرف کنید. می‌توانید اینها را همراه با مقداری عسل برای طعم (اختیاری) مصرف کنید.

این رژیم همچنین شامل مصرف میوه‌ها و سبزیجات سالم و حذف چربی‌های فرآوری شده است. بنابراین، می‌تواند مزایای سلامتی متعددی را ارائه دهد.

 

رژیم غذایی بودویگ, رژیم غذایی بودویگ برای سرطان

ترکیبی از پنیر کاتیج و روغن کتان که گفته می‌شود خواص ضدسرطانی دارد

 

مزایای رژیم بودویگ 

ممکن است خطر سرطان را کاهش دهد

مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی نشان داده‌اند که روغن کتان، یکی از اجزای اصلی رژیم بودویگ، می‌تواند در کاهش خطر سرطان، به‌ویژه سرطان سینه، موثر باشد. اسید آلفا لینولنیک موجود در کتان به نظر می‌رسد در مهار رشد سلول‌های سرطانی در موش‌ها نقش دارد. همچنین، مطالعات نشان می‌دهند که کتان ممکن است با کند کردن رشد اولیه سلول‌های سرطانی و حفظ تعادل سلول‌های سالم، به پیشگیری از سرطان کمک کند. با این حال، برای تأیید کامل این نتایج در انسان، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

 

ممکن است سلامت قلب را بهبود بخشد 

یک قاشق غذاخوری روغن کتان حاوی 7.24 گرم ALA است. این ALA بالا ممکن است به کند کردن پیشرفت بیماری‌های قلبی ناشی از چربی‌های ترانس رژیم غذایی، از جمله آترواسکلروز (تصلب شرایین)، کمک کند.

 

ممکن است به رشد مغز کمک کند 

اسیدهای چرب امگا 3 به تعدیل رفتار و خلق و خو کمک می‌کنند و ممکن است به بهبود عملکرد شناختی کمک کنند. مصرف مکمل‌های روغن کتان تأثیر بر رفاه روانشناختی زنان مبتلا به افسردگی نشان داده شده است. همچنین مشخص شده است که این مکمل‌ها با فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF)، یک پروتئین خاص که به رشد، توسعه و نگهداری سلول‌های عصبی در مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند، مرتبط هستند.

 

ممکن است سلامت روده را بهبود بخشد

پنیر کاتیج، یکی از مواد اصلی رژیم بودویگ، ممکن است به بهبود سلامت روده کمک کند زیرا به رشد باکتری‌های روده کمک می‌کند. باکتری‌های روده به ارتقاء سلامت روده و هضم کمک می‌کنند. علاوه بر این، محصولات لبنی مانند ماست دارای خواص ضد التهابی هستند که به درمان علائم بیماری التهابی روده کمک می‌کنند.

 

ممکن است سلامت پوست را بهبود بخشد

مکمل روغن کتان ممکن است به کاهش حساسیت پوست، نرم کردن پوست، کاهش زبری، کاهش پوسته پوسته شدن و افزایش هیدراتاسیون پوست کمک کند. اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن همچنین ممکن است بهبود زخم را تقویت کنند. در یک مطالعه، مشخص شد که مصرف 1000 میلی‌گرم اسیدهای چرب امگا 3 از روغن کتان، دو بار در روز به مدت 12 هفته، طول و عمق زخم‌های پوستی را در بیماران مبتلا به سندرم پای دیابتی کاهش می‌دهد. 

 

رژیم غذایی بودویگ, رژیم غذایی بودویگ برای سرطان

رژیم بودویگ مصرف میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و دانه‌ها را تشویق می‌کند

 

غذاهایی که باید در رژیم بودویگ مصرف کنید

رژیم بودویگ بر مصرف چربی‌های سالم، غذاهای غنی از آنتی‌اکسیدان مانند میوه‌ها و سبزیجات تازه، غذاهای پر فیبر و محصولات لبنی تخمیر شده تمرکز دارد. علاوه بر روغن کتان و پنیر کاتیج، افراد تشویق می‌شوند تا غذاهای دیگری مانند:

• میوه‌ها: سیب، انبه، کیوی، هلو، پرتقال، انواع توت‌ها، موز و هلو

• سبزیجات: کلم، بروکلی، خیار، هویج، گوجه فرنگی، اسفناج و کلم پیچ

• حبوبات: لوبیا، نخود، نخود چیتی و عدس

• آجیل و دانه‌ها: کتان، بادام، دانه شاهدانه، چیا، گردو و پسته

• محصولات لبنی: ماست، پنیر کاتیج، شیر جو، شیر بز، شیر خام گاو و شیر بادام

• روغن‌ها: روغن زیتون و روغن کتان

• نوشیدنی‌ها: چای گیاهی و چای سبز

بودویگ توصیه کرد که غذاهای سالم و تازه را به جای غذاهای فرآوری شده بگنجانید.

 

غذاهایی که باید در رژیم بودویگ از آن‌ها اجتناب کنید

• گوشت و غذاهای دریایی: گوشت خوک و صدف

• گوشت‌های فرآوری شده: سالامی، سوسیس، بیکن و بولونیا

• غلات تصفیه شده: ماکارونی، برنج سفید، چیپس، کراکر و نان سفید

• قندها: شکر سفره، شکر قهوه‌ای، ملاس، آگاو و شربت ذرت

• محصولات سویا: سویا، شیر سویا، ادا مام، توفو و تمپه

• چربی‌ها و روغن‌ها: روغن‌های هیدروژنه شده، مارگارین و کره

• غذاهای فرآوری شده: کوکی‌ها، شیرینی‌ها، آب نبات، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، غذاهای آماده و پاپ کورن

 

رژیم غذایی بودویگ, رژیم غذایی بودویگ برای سرطان

قبل از شروع هر رژیم غذایی جدید با پزشک خود مشورت کنید

 

عوارض جانبی و عوامل خطر رژیم بودویگ

کتان حاوی مقادیر بالایی از فیبر غذایی است. مصرف زیاد روغن استخراج شده از آن ممکن است باعث اسهال یا حرکات روده مکرر شود. مصرف بیش از حد فیبر همچنین ممکن است باعث مشکلات گوارشی دیگری مانند یبوست یا انسداد روده شود. علاوه بر این، کتان ممکن است با سایر مسکن‌ها و برخی داروهای مورد استفاده برای اختلالات خونریزی، دیابت و فشار خون بالا نیز تداخل داشته باشد.

 

افرادی که به محصولات لبنی حساسیت دارند ممکن است از خوردن پنیر کاتیج آلرژی داشته باشند. علاوه بر این، این رژیم برخی از غذاهایی را که ممکن است برای یک وعده غذایی متعادل ضروری باشد، محدود می‌کند. این می‌تواند باعث کمبود مواد مغذی در برخی افراد شود. ماهیت محدودکننده رژیم غذایی همچنین ممکن است منجر به کاهش وزن شدید شود. بنابراین، بهتر است قبل از شروع این رژیم با یک پزشک مشورت کنید تا درک کنید که آیا برای شما مناسب است یا خیر.

 

چه کسانی نباید رژیم بودویگ را دنبال کنند؟

• زنان باردار یا شیرده

• افراد مبتلا به دیابت

• افرادی که دارای شرایط هورمونی خاصی مانند گرگرفتگی یا دوره‌های نامنظم هستند.

• افراد مبتلا به بیماری التهابی روده

• افرادی که اختلالات خونریزی دارند.

 

با این حال، حتی به افراد سالم نیز توصیه می‌شود قبل از شروع رژیم بودویگ، ابتدا با پزشک خود مشورت کنند. دریافت یک برنامه غذایی سفارشی که متناسب با سبک زندگی و اهداف فرد باشد، مهم است.

 

رژیم غذایی بودویگ, رژیم غذایی بودویگ برای سرطان

رژیم بودویگ یک رژیم غذایی جایگزین است که ادعاهای درمانی دارد

 

سوالات متداول درباره رژیم غذایی بودویگ

1. چه مدت می‌توانم رژیم بودویگ را دنبال کنم؟

می‌توانید تا زمانی که سلامتی شما بهبود می‌یابد، به رژیم پایبند باشید. پس از آن، ممکن است با مشورت با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی، رژیم را تنظیم یا متوقف کنید.

 

2. جایگزین‌های رژیم بودویگ کدامند؟

هیچ جایگزین خاصی برای رژیم بودویگ وجود ندارد. اما می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید و یک برنامه غذایی سفارشی بر اساس داروهایی که مصرف می‌کنید و مرحله درمان خود دریافت کنید.

 

3. تفاوت بین رژیم بودویگ و رژیم ماکروبیوتیک چیست؟

رژیم بودویگ، اگرچه برای حمایت از درمان سرطان توسعه یافته است، اما می‌تواند برای بهبود سلامت کلی شما استفاده شود. از سوی دیگر، رژیم ماکروبیوتیک به طور خاص هدف دارد تا غذاهایی که حاوی سموم هستند را محدود کند تا بتوانید یک زندگی متوازن و عاری از سموم داشته باشید.

 

خلاصه 

رژیم بودویگ توسط دکتر جوانا بودویگ با هدف حمایت از درمان سرطان توسعه یافت. این رژیم بر مصرف مخلوطی از پنیر کاتیج و روغن کتان تأکید دارد که به گفته وی، می‌تواند به جلوگیری از گسترش سلول‌های سرطانی کمک کند. این برنامه رژیم غذایی همچنین مصرف غذاهای سالم را تشویق می‌کند در حالی که غذاهای بسیار فرآوری شده و سایر انتخاب‌های غذایی ناسالم را حذف می‌کند. با وجود ادعاهای حکایتی موفقیت و نظرات مثبت از پیروان، شواهد علمی حمایت کننده از اثربخشی رژیم بودویگ در درمان سرطان وجود ندارد. همچنین، مصرف زیاد کتان و روغن آن ممکن است باعث عوارضی مانند نفخ، اسهال و تداخل دارویی شود. بنابراین، توصیه می‌شود قبل از شروع این رژیم با پزشک خود مشورت کنید.

 

گردآوری:بخش سلامت بیتوته 

 

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *