0

پرداخت معوقات پرستاران لرستان از میانگین کشوری عقب است/ افزایش حق اضافه کار مهمترین خواسته پرستاران

پرداخت معوقات پرستاران لرستان از میانگین کشوری عقب است/ افزایش حق اضافه کار مهمترین خواسته پرستاران
بازدید 8

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان الیگودرز گفت: پرداخت معوقات پرستاران در لرستان از میانگین کشوری عقب است به طوری که 6ماه معوقات حق اضافه کار سال 1402 و 9 ماه معوقات تعرفه ها هنوز پرداخت نشده است.

کیومرث کرمی زاده در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری افزود: با توجه به قولی که برای روز پرستار داده شده است و همچنین با توجه به اینکه در جریان تحصن‌های ماه‌های گذشته، در استان لرستان از بروز این مسائل جلوگیری شد، انتظار داریم حداقل در این استان معوقات گروه پرستاری به سطح بقیه کشور برسد.

وی ادامه داد: در برخی از استان‌ها مطالبات سال ۱۴۰۳ نیز پرداخت شده است، امادر لرستان هنوز این اتفاق نیفتاده است. از ۷ هزار میلیارد تومانی که از سوی دولت برای رفع مشکل پرستاران اختصاص داده شد، چندماه تعرفه همکاران پرداخت شد، اما طلب اصلی پرستاران که از سال‌های گذشته‌ بود، هنوز پرداخت نشده است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری الیگودرز در استان لرستان گفت: از مطالبات پرستاران استان لرستان ۶ ماه اضافه‌کار سال ۱۴۰۲ هنوز پرداخت نشده است. در بحث تعرفه هم از دی‌ سال ۱۴۰۲ و از ابتدای ۱۴۰۳ پرداختی نداشتیم.

وی افزود: در آخرین جلسه برگزار شده در دانشگاه علوم پزشکی لرستان‌ در روز یازدهم مهر‌ماه، اعلام شد هنوز بودجه‌ای برای پرداخت معوقات از سوی وزارت بهداشت برای بقیه معوقات واریز نشده است. کرمی زاده گفت: در این جلسه قول‌هایی مبنی بر پرداخت معوقات تا روز پرستار داده شد و عنوان شد در صورت اختصاص بودجه تا روز پرستار، مانده اضافه‌کاری‌های همکاران پرستار و همچنین مطالبات تعرفه پرداخت شود.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان الیگودرز ادامه داد: مطالبات پرستاران استان لرستان شامل اضافه‌کاری ۶ ماه دوم سال ۱۴۰۲ و همچنین ۹ ماه تعرفه عقب مانده همکاران است. البته خوشبختانه در نتیجه جلسه‌ و مصوبه‌ای که با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی لرستان و در استانداری داشتیم، اضافه‌کاری همکاران در سال ۱۴۰۳ فقط یک ماه عقب است.

وی گفت: ترمیم حقوق (فوق‌العاده خاص) هم که مشکل کل پرستاران کشور است در لرستان برای ماه‌های مرداد و شهریور هنوز پرداخت نشده است.

کرمی‌زاده افزود:‌ مهمترین خواسته پرستاران استان لرستان مانند بقیه کشور، موضوع قیمت ریالی اضافه‌کار است. قول‌های داده شده است که تا روز پرستار اصلاح حق اضافه‌کار افزایش یابد یا ضریب ۰.۵ فوق‌العاده خاص در حکم کارگزینی قرار گیرد این اتفاق می‌تواند به رفع بحران پرستاری کمک کند.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر درنظر گرفتن بودجه جداگانه در لایحه بودجه ۱۴۰۴ برای تعرفه پرستاران و افزایش نرخ تعرفه خدمات پرستاری است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری الیگودرز گفت: اگر دست‌کم مبلغ ۳۰ هزار و 200 تومان تعرفه طبق نامه وزارتخانه به ۴۵ هزار تومان افزایش یابد می‌توان امیدوار بود.

وی افزود: اگر حداقل تغییر نرخ تعرفه و اصلاح ضریب ترمیم حقوق با ضریب 3 و درج در حکم کارگزینی صورت گیرد و معوقات همکاران به یک ماه کاهش پیدا کند، اتفاق خوبی افتاده است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان الیگودرز با اشاره به کمبود نیروی انسانی گفت: مشکل نیروی انسانی پرستار را در همه کشور شاهد هستیم. یکی از راهکارهای حل مشکل نیروی انسانی استخدام نیروهایی است که در دوران کرونا به‌کار گرفته شدند.

وی ادامه داد: در شهرستان‌های کوچک کمبود نیرو به‌شدت بیشتری احساس می‌شود و متاسفانه راهکارهای استخدامی  که تاکنون اعلام شده برای رفع این مشکل چندان کارا نیست.

کرمی زاده گفت: در چند سال گذشته استخدام‌هایی که در حوزه پرستاری در استان لرستان انجام شده کم بوده و جوابگوی نیاز استان و شهرستان‌ها نیست. علاوه بر آن ‌در سال‌ها اخیر مهاجرت پرستاران به کشورهای اروپایی، به‌خصوص آلمان و همچنین کشورهای عربی افزایش یافته و یکی از مشکلات مهم استان لرستان بوده است.

کرمی‌زاده افزود: مسئولان با درنظر گرفتن تسهیلاتی مانند وام‌های با بهره پایین و مواردی از این دست که در دیگر نهادها، مانند بانک‌ها شاهد آن هستیم می‌توانند حداقل انگیزه را برای پرستاران بیشتر کنند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *