0

اجرای کامل طرح کاداستر عامل تدقیق و تثبیت اراضی ملی و دولتی

اجرای کامل طرح کاداستر عامل تدقیق و تثبیت اراضی ملی و دولتی
بازدید 7

مصطفی دلخوش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از تدقیق و تثبیت بیش از ۱۷ میلیون هکتار از اراضی ملی و دولتی این استان در چارچوب طرح کاداستر خبر داد و افزود: اداره ممیزی و حدنگاری اراضی این اداره کل، به عنوان متولی مدیریت اراضی انفال، ملی و دولتی، طبق دستورالعمل اجرایی کاداستر موظف به تدقیق و جانمایی دقیق حدود و موقعیت اراضی ملی و دولتی و همچنین قطعات مستثنیات محاط در آنها شده است.

وی ادامه داد: بخش ممیزی و حدنگاری اراضی، نقش بسیار مهمی در مدیریت اراضی دارد. و به صورت مستقیم مسؤولیت ثبت، نظارت و اجرای امور مربوط به ممیزی و حدنگاری اراضی را بر عهده دارد.

وی بیان کرد: هدف از این اقدامات، ایجاد شفافیت در مالکیت و حدود اراضی هست تا از هرگونه تعارض، تداخل و تصرفات غیرقانونی جلوگیری شود.

دلخوش اظهار کرد: این اداره کل، وظیفه دارد با اجرای دقیق طرح کاداستر، تمامی اراضی ملی و دولتی را بر اساس نقشه‌های به‌روز و استاندارد جهانی ثبت کند.

وی در این خصوص تصریح کرد: تمامی نقشه‌های قدیمی اسکن شده و مطابق با استانداردهای نقشه‌برداری عملیات کنتورایز و رقومی‌سازی روی آن‌ها انجام شده و سپس با تلفیق لایه‌های حقوقی، فنی و توصیفی و با بهره‌گیری از تصاویر هوایی دهه ۴۰ و به فراخور لایه‌های اطلاعاتی، تصاویر دهه ۷۰ و همچنین تصاویر ماهواره‌ای و برداشت‌های زمینی، حدود اراضی ملی و دولتی بررسی و بر روی نقشه‌های اجرایی مربوط به ماده ۵۶ و ماده (۲) و اراضی موات جانمایی شده است.

این مسؤول در ادامه به نتایج این فرآیند اشاره کرد و گفت: در پایان این عملیات کاداستر، تعداد ۶۷۷ پلاک دولتی تثبیت و جانمایی شده که ۶۱۹ هزار و ۴۵۰ هکتار آن، اراضی مستثنیات شامل اراضی شخصی، آرای قطعی هیئت تعیین تکلیف، محاکم قضائی، واگذاری‌های قطعی و همچنین قسمتی از اراضی خالصه رفع تداخل شده ماده ۵۴ با امور اراضی و اراضی تحویلی به راه و شهرسازی است.

وی اضافه کرد: ۱۷ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۱۶۳ هکتار از اراضی استان به عنوان اراضی ملی و دولتی تثبیت و جانمایی شده است.

سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه با اشاره به اهمیت مدیریت اراضی ساحلی گفت: به منظور مدیریت یکپارچه اراضی ساحلی و جلوگیری از تجاوز و تصرف ارا ضی ساحلی، ۶۰ متر از عرض اراضی حریم و هزار کیف ۹۴۰ متر از اراضی ساحلی (در مجموع دو کیلومتر از آخرین حد پیشرفت آب دریا در بالاترین نقطه مد) نقشه‌برداری و جانمایی نیز بنچ مارک‌گذاری انجام شده است.

وی ادامه داد: این اقدامات، به منظور شفاف‌سازی حدود اراضی ساحلی و مستحدثات همزمان با کاداستر اراضی ملی و دولتی نهایی و به انجام رسیده است.

وی افزود: این اقدام، نقش مؤثری در جلوگیری از تجاوز به حریم دریا داشته و زمینه استفاده عموم از دریا را فراهم می‌سازد.

وی در پایان با اشاره به اهمیت این پروژه گفت: اجرای دقیق طرح کاداستر در استان سیستان وبلوچستان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که پهناور بودن استان و سطح اراضی ملی و دولتی نیازمند نظارت دقیق و منسجم است.

دلخوش گفت: با اجرای این طرح، علاوه بر پیشگیری از تصرفات غیرقانونی و تعارضات اراضی، مدیریت بهتری بر روی اراضی ملی و دولتی خواهیم داشت که به توسعه پایدار و بهره‌وری بهینه از منابع طبیعی کمک شایانی خواهد کرد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *