0

اصلاح رقم اضافه کار تا حدی مشکل کمبود پرستار را جبران می‌کند

اصلاح رقم اضافه کار تا حدی مشکل کمبود پرستار را جبران می‌کند
بازدید 10

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان نیشابور گفت: اگر رقم حق اضافه کاری پرستاران به میزان مناسبی افزایش باید تا حد زیادی مشکل کمبود پرستار در بیمارستانها رفع می شود و پرستاران و حتی نیروهای با تجربه با انگیزه بیشتری در ساعت اضافه کاری بیمارستانها حاضر می شوند.

نیره فدائیان در گفت‌وگو با خبرنگار سازمان نظام پرستاری بیان کرد: اصلاح رقم اضافه‌‌ کاری برای  پرستاران بسیار مهم است، اگر این رقم اصلاح شود، پرستاران دیگر نیازی نمی‌بینند که به مشاغل بیرون از پرستاری رو بیاورند.

وی ادامه داد: با اصلاح حق اضافه کاری پرستاران بسیاری از مشکلات کمبود نیرو حل می‌شود و علاوه بر آن نیاز به استخدام جدید و تعریف پست و مسائل مربوط به آن کم خواهد شد و نیروهای با سابقه نیز با انگیزه بیشتری کار می کنند.

فدائیان گفت: اصلاح حق اضافه کاری پرستاران هم به‌نفع نظام سلامت و هم به‌نفع پرستاران است و یکی  از مهمترین مطالبات پرستاران است که امیدوارم مسئولان برای حل این مساله چاره اندیشی کنند و به نظر می رسد یکی از اولویت های نظام پرستاری و وزارت بهداشت در دوره جدید همین مساله است.

فداییان افزود: با این رقم اضافه کار نیروهای پرستار به‌هیچ عنوان حاضر نیستند حتی یک شیفت اضافه‌کار بیایند. به‌قول خودشان حاضرند در خانه بیکار باشند، اما سرکار نیایند.

وی گفت: یک پرستار برای یک شیفت چندین کیلومتر باید بیاید و برود. با ساعتی ۲۵ هزار تومان اضافه‌کار، هزینه رفت‌و‌آمد او نیز جبران نمی شود. درنیشابور مسیرها به‌مراتب کوتاه‌تر و به‌صرفه‌تر از شهرهای بزرگ است اما با این حال باز هم پرستاران حاضر نیستند اضافه کاری اجباری انجام دهند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری نیشابور گفت:اصلاح احکام پرستاری نیز یکی از دغدغه‌های مهم این روزهای پرستاران است. رقم حکم حقوقی پرستاران از بسیاری از سازمانها کمتر است و رقم فوق العاده خاص نیز بسیار پایین است و باید افزایش یابد و حتما در حکم حقوقی درج شود.

فدائیان افزود: اعمال مزایای قانون سختی کار پرستاران نیز یکی دیگر از خواسته های پرستاران است. پرستاران معتقدند با ۲۵ سال سابقه کار باید بازنشسته شوند و بعد از این زمان به علت فرسودگی و مشکلات جسمی امکان ادامه فعالیت ندارند.

پرستاران بخش دولتی از مزایای قانون سختی کار محروم هستند

وی اضافه کرد: متاسفانه در دانشگاههای علوم پزشکی پرستاری را از فهرست مشاغل سخت خارج کرده اند و اجرای آن را به دانشگاهها واگذار کرده اند و در یک مورد پرستاری را داشتیم که برای بازنشستگی پیش از موعد از وی 360 میلیون تومان درخواست وجه کره بودند تا اجازه دهند با ۲۷ سال سابقه کار بازنشسته شود.

وی درباره معوقات پرستاران افزود: اضافه کار پرستاران با تعرفه ۲۵ هزار تومان به‌روز است و اما رقم آن پایین است. تعرفه های پرستاران نیشابور نیز تا اسفندماه ۱۴۰۲ بدون استفاده از سامانه کارآمد پرداخت شده و از نظر دانشگاه رضایتمندی جلب شده اما پرستاران از میزان ارقام دریافتی رضایت ندارند.

فدائیان گفت: تعرفه‌های پرستاران در سال‌های ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ هم که به‌صورت علی‌الحساب بود و کامل تسویه نشده است. این موضوع را در جلسه هفته گذشته دانشگاه علوم پزشکی نیشابور مطرح کردیم و قرار شد این مسئله در شورای کاری مسائل پرستاران مطرح شود تا رقم نهایی تعرفه مشخص و تسویه شود. البته گفته شده تعرفه فروردین ۱۴۰۳ که قرار است از این ماه پرداخت شود بر اساس سامانه کارآمد است.

حق مسکن پرستاران از سال 99 پرداخت نشده است

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان نیشابور ادامه داد: حق مسکن پرستاران نیز از سال ۱۳۹۹ پرداخت نشده است، در جلسه‌ای که بعد از تجمع همکاران با رئیس دانشگاه برگزار شد، قرار بود حق مسکن تا پایان شهریور ماه امسال تسویه شود، اما این قول عملی نشد.

فدائیان درباره ابلاغیه رفاهیات پرستاران نیز گفت: در جلسه با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی نشابور موضوع رفاهیات عنوان شد و مسئولان دانشگاه گفتند مانند مشکل اضافه‌کار نمی‌توانند به‌صورت مستقل در این باره عمل کنند و این موضوع باید در سطح وزارتخانه پیگیری شود.

حق مهد کودک برای پرستاران نیشابور برقرار شد

وی گفت: خوشبختانه حق مهدکودک از این ماه برای پرستاران برقرار شد و از این نیز مادران پرستاران می توانند با خیال راحت تری در شیفت های کاری خود حاضر شوند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان نیشابور با اشاره به کمبود پرستار گفت: هنوز با استاندارد نیروی انسانی فاصله داریم. این مشکل در بعضی از بخش‌ها بیش‌تر به چشم می‌آید. برای مثال در حال راه‌اندازی یک اتاق عمل جدید هستیم اما برای نیروی اتاق عمل و بیهوشی مشکل داریم.

فدائیان ادامه داد:موضوع مهاجرت پرستاران هم به یکی از مشکلات مهم بدل شده است. موضوع مهاجرت در زوج‌های پرستار بیش‌تر است. در سال‌های اخیر تعدادی از نیروهای پرستار مهاجرت کردند و اکنون نیزبعضی از پرستاران به‌دنبال پذیرش از دیگر کشورها و پیگیر مهاجرت هستند و به گفته خودشان تا ۶ ماه آینده رفتنی هستند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *