0

نیاز کشور به ۳۵۰ جراح مغز و اعصاب جوان تا پنج سال آینده

نیاز کشور به ۳۵۰ جراح مغز و اعصاب جوان تا پنج سال آینده
بازدید 10

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سید ابراهیم کتابچی در مراسم آغاز به کار این همایش سه روزه گفت: متاسفانه در طول سال‌های گذشته اقبال پزشکان به رشته‌های خطیر و مرتبط با جان و سلامت بیماران به شدت کاهش یافته است، در این زمینه رشته جراحی مغز و اعصاب به طور ویژه دچار مشکلات بزرگ و عدیده‌ای شده است.

وی افزود: جایگاه رشته جراحی مغز و اعصاب در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته نظیر چین انتخاب اول تخصصی پزشکان می‌باشد، در حالی که این رشته اکنون در ایران به رتبه چهاردهم از کل ۲۶ رشته تخصصی پزشکی رسیده و بیم آن می‌رود که به زودی با مشکلاتی در زمینه تقاضای این رشته مواجه شویم و نهایتاً منجر به خالی ماندن ردیف‌های آموزشی در سراسر کشور شود.

وی تصریح کرد: سه علت اصلی نبود اقبال نخبگان کشور به رشته‌های خطیر به خصوص جراحی مغز و اعصاب، برعکس محبوبیت رشته‌های زیبایی و نامرتبط با حفظ جان بیمار، عبارت از مشکلات بسیار جدی مالی و افت تدریجی ارزش واقعی تعرفه‌ها در این رشته‌ها، جرم نگاری کیفری «قصور محض» پزشکی و افزایش شدید در پذیرش دستیار تخصصی در این رشته است.

کتابچی با بیان اینکه تعرفه‌هایی که برای اعمال سنگین رشته جراحی مغز و اعصاب وجود دارد، نمی‌تواند همکاران را به این رشته جذب کند، ادامه داد: برنامه‌ریزی شده که در سال ۱۴۰۵، تعداد جراحان مغز و اعصاب به یکهزار و ۵۰۰ نفر برسد.

رئیس انجمن جراحان مغز و اعصاب ایران ادامه داد: بر اساس استانداردهای بین المللی در سال گذشته به ازای هر ۸۵ هزار نفر یک جراح مغز و اعصاب در کشور وجود داشت، اکنون این رقم به ۷۵ هزار نفر رسیده است، بنابراین تا پنج سال آینده باید ۳۰۰ تا ۳۵۰ جراح مغز و اعصاب جوان جذب شود.

وی تعداد جراحان مغز و اعصاب فعال در کشور را حدود یکهزار نفر بیان کرد و گفت: راهکارهای برای رفع مشکلات این رشته به مسوولان ذیربط پیشنهاد کردیم امیدواریم حل شود.

همایش بین المللی جراحان مغز و اعصاب و ستوان فقرات به مدت سه روز با حضور ۴۰۰ جراح مغز و اعصاب و متخصصان مرتبط به این رشته توسط انجمن جراحی مغز و اعصاب و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در حال برگزاری است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *