0

چرا صبح‌ها با خستگی از خواب بیدار می‌شویم و چگونه مشکل را حل کنیم؟

تصویر پیدا نشد !
بازدید 13

چرا صبح‌ها با خستگی از خواب بیدار می‌شویم و چگونه مشکل را حل کنیم؟

خستگی،اخبار پزشکی،خبرهای پزشکی
اگر از جمله افرادی هستید که صبح‌ها همیشه با خستگی از خواب بیدار می‌شوید نیاز به چک کردن بسیاری از عوامل دارید که نشان می‌دهد خواب بدون طراوت دارید.

به گزارش دیده بان ایران، ممکن است چیزی را تجربه کرده باشید که به عنوان خواب بدون طراوت شناخته می‌شود. خواب بدون طراوت، که به عنوان خواب غیر ترمیم کننده نیز شناخته می شود، دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد: خوابی که بدن و مغز را به اندازه کافی شارژ نمی‌کند تا به شما کمک کند احساس استراحت کنید.

 

توماس راث، بنیانگذار مرکز تحقیقات و اختلالات خواب در Henry Ford Health در میشیگان، می‌گوید: افرادی که آن را تجربه می‌کنند به اندازه قبل از خواب احساس خستگی می‌کنند.

 

خواب بدون طراوت دقیقا چیست؟

افراد مبتلا به بی خوابی برای به خواب رفتن یا ماندن در خواب تلاش می‌کنند و اغلب به طرز دردناکی از مدت زمانی که بیدار در رختخواب دراز کشیده اند آگاه هستند. این لزوماً در مورد خواب بدون طراوت صدق نمی‌کند. مبتلایان ممکن است با احساس خستگی از خواب بیدار شوند حتی اگر به سرعت به خواب رفته و در طول شب اصلاً بیدار نشوند – به عبارت دیگر، ممکن است به اندازه کافی طولانی بخوابند، اما خواب کار خود را انجام نمی‌دهد.

 

دکتر سونجا شوتز، متخصص اعصاب در دانشکده بهداشت میشیگان این حالت را اینگونه توصیف می‌کند: از خواب بیدار می‌شوم و احساس می‌کنم یک کامیون از روی من رد شده است.

 

چه چیزی باعث خواب ناخوشایند می شود؟

خواب بدون طراوت می تواند نشانه یک مشکل پزشکی بزرگتر باشد، مانند سندرم پای بی قرار، فیبرومیالژیا، آنسفالومیلیت میالژیک/سندرم خستگی مزمن (ME/CFS)، یا کووید طولانی. برخی از اختلالات خواب قابل درمان، مانند پرخوابی، آپنه خواب، و نارکولپسی نیز منجر به خستگی مفرط در طول روز می شود، حتی اگر فردی شب قبل زیاد بخوابد.

 

 دکتر لوسیندا بیتمن، موسس مرکز Bateman Horne در یوتا، که به بهبود مراقبت از افراد مبتلا به ME/CFS اختصاص دارد، می‌گوید: «اگر خواب [به طور مزمن] طراوت‌بخش نیست، برای رد این شرایط و سایر شرایط به یک کار پزشکی نیاز دارید.

 

به گفته بیتمن، استرس مزمن، اضطراب، درد یا اختلال در عملکرد سیستم عصبی نیز می‌تواند کیفیت خواب را کاهش دهد. سبک زندگی و عوامل محیطی نیز می توانند تفاوت بزرگی ایجاد کنند. شوتز می‌گوید سر و صدای پس‌زمینه و نور محیط می‌تواند منجر به خواب ضعیف‌تر شود، همانطور که نوشیدن حتی مقادیر کمی کافئین و الکل نیز ممکن است منجر به خواب ضعیف‌تر شود.

 

برای درمان خواب بی طراوت چه باید کرد؟

همه افراد گهگاهی شب‌های کم خوابی دارند که منجر به خواب‌آلودگی روز بعد می‌شود. اما اگر دائماً با خواب غیر ترمیمی مبارزه می کنید، ارزش دارد که به عادات و بهداشت خواب خود نگاهی دقیق بیندازید.

 

شوتز می‌گوید اول، مطمئن شوید که واقعاً به اندازه کافی می‌خوابید. برخی از مردم فکر می کنند که به کمتر از هفت تا نه ساعت توصیه شده در شب نیاز دارند، اما در واقع به طور مزمن با کمبود خواب روبرو هستند.

 

شوتز پیشنهاد می‌کند برای آزمایش اینکه آیا به خوبی استراحت می‌کنید، از تنظیم زنگ ساعت خود در روز تعطیل خود صرف نظر کنید و ببینید چقدر دیر از خواب بیدار می‌شوید.

 

به توصیه‌های کلاسیک برای خواب نیز توجه کنید. مصرف کافئین و الکل را محدود کنید؛ نزدیک به زمان خواب تلفن خود را خاموش نگه دارید. یک روال آرام بخش قبل از خواب ایجاد کنید و زمان خواب و بیداری ثابت را هدف قرار دهید. و سعی کنید در یک اتاق خنک، تاریک و ساکت بخوابید. تمرین‌های ذهن آگاهی و آرامش که استرس و اضطراب را به حداقل می‌رسانند نیز به خواب بهتر کمک می‌کنند.

 


💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *