0

احکام قضایی و مجازاتها باید با در نظر گرفتن اصلاح مجرم باشد

احکام قضایی و مجازاتها باید با در نظر گرفتن اصلاح مجرم باشد
بازدید 9

به گزارش خبرنگار مهر، حاجی رضا شاکرمی در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید دادگستری فیروزکوه گفت: قضا و قضاوت کردن از قسط و عدل داد می‌آید، یعنی هر چیزی را سر جای خود قرار دادن و اگر کسی مظلوم واقع شد دادگستری باید به داد او برسد.

وی افزود: لازمه این کار شجاعت، قاطعیت، اقتدار و اجرای حکم است که ممکن است با سختی‌هایی باشد و لازمه این مهم بی طرفی است زیرا داور باید بی طرف باشد.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه دادستان مدعی عموم و نماینده جامعه است، گفت: خداوند بالاترین نعمت به نام آزادی را به انسان داده است. در حکمی که صادر می‌شود، باید سه مؤلفه رعایت قانون، مصلحت اجتماعی و مصلحت شخص و خانواده را در نظر داشت.‌

شاکرمی اذعان کرد: همه جانبه‌نگری یکی از مسائل بسیار مهم است و قاضی باید جامعه‌نگر و جامعه‌شناس باشد و بر اساس اصول علمی، فنی و حقوقی و آینده‌نگری رأی دهد، زیرا اثرات آن در جامعه ماندگار خواهد بود.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران افزود: در اسلام حبس در موارد نادر وجود دارد و صدور حکم در مسائل کیفری به حبس و مجازات حبس یک استثنا بوده زیرا اصل بر این است باید مجازات دیگری در نظر گرفت، در احکام زندان باید سعی شود تا حد امکان نعمت آزادی از کسی سلب نشود مگر در موارد خاص. قاضی باید با آینده‌نگری و بر اساس فرهنگ منطقه حکم زندان بدهد.

وی ادامه داد: احکام مجازات باید با در نظر گرفتن اصلاح مجرم و با هدف بازگشت به خانواده باشد، قاضی باید اخلاق حرفه‌ای داشته، در هر شرایط مردم و مراجعین را تفهیم کند.

شاکرمی گفت: قاضی باید سعه صدر داشته و رفتار، کردار، صحبت کردن و حتی نگاه کردن او جنبه اصلاحی داشته باشد. زیرا مراجعین زمانی که کار درست و رفتار درست را مشاهده کنند برای تسهیل مشکل خود به دنبال آشنا و رابط نمی‌گردند اما اگر اینچنین نباشد سلامت دستگاه در ذهن آن شخص مخدوش می‌شود اگرچه سالم باشد.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: وظیفه داریم با رعایت اقتدار، شجاعت، سلامت و بی‌طرفی احترام مراجعین حفظ شود، زیرا اگر اینچنین نباشد مجرمان به مردم تعرض خواهند کرد. مجرمان باید مشاهده کنند که نماینده جمهوری اسلامی شجاعت و عدالت و اقتدار دارد و همه در برابر قانون مساوی هستند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *