تاثیرات استفاده از گوشی هوشمند بر افسردگی سالمندان

تاثیرات استفاده از گوشی هوشمند بر افسردگی سالمندان

تاثیرات شگرفی که گوشی‌های هوشمند بر زندگی امروزی همه ما گذاشته‌اند بر کسی پوشیده نیست.

اما در زندگی سالمندان، این ابزارهای دیجیتال می‌توانند شبیه دو روی یک سکه باشند که از یک‌سو، انواع برنامه‌های سرگرم‌کننده، ارتباطی و اطلاعاتی می‌تواند روی روشن این سکه باشد و باعث کاهش میزان افسردگی و انزوای سالمندان عزیز شود، از طرف دیگر وابستگی شدید سالمندان به این ابزار دو رو، می‌تواند در برنامه منظم خواب، سلامتی چشم و روان آنها اختلال ایجاد کرده و با تشدید مشکلات روانی و جسمانی، مانند روی تاریک سکه عمل کند. بنابراین در ادامه، به بررسی بیشتری در این زمینه می‌پردازیم که این گجت همه‌کاره، بیشتر آسیب‌زننده است یا سودمند.

سالمند در حال کار با گوشی

گوشی‌های هوشمند دوستدار سالمندان شما

همانطور که می‌دانید با ورود به دوران کهولت، جسم و روان انسان، تحولات متعددی را تجربه می‌کنند و نسبت به دوران جوانی حساس‌تر و آسیب‌پذیرتر می‌شوند. رویدادهایی مانند بازنشستگی، از دست دادن همسر و یا ترک خانواده در دوران سالمندی، می‌تواند گوشه‌نشینی و انزوا را در افراد مسن افزایش دهد؛ بنابراین سالمند، احساس انزوا و تنهایی بیشتری نسبت به قبل دارد. از آنجایی که ابزارهای هوشمند با تغییرات شگرف بر کیفیت زندگی ما، به یک بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند، بر اساس مطالعات انجام شده، استفاده درست از این لوازم دیجیتال، می‌تواند تاثیرات شگفت‌انگیزی بر بهبود روحیه افراد مسن داشته و بسیاری از علائم افسردگی خود را کاهش دهند.

با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده، در حال حاضر ٨٧ درصد از سالمندان، از گوشی‌های هوشمند استفاده می‌کنند که این آمار از نفوذ گسترده فناوری در زندگی این افراد حکایت دارد.

در واقع این ابزارها، به یک وسیله بسیار کاربردی برای برقراری ارتباطات صوتی و تصویری، دنبال کردن اخبار روز و استفاده از برنامه‌های سرگرم‌کننده و شاد تبدیل شده که وابستگی سالمند را به خود روز‌به‌روز افزایش می‌دهد.

مزایای استفاده از گوشی هوشمند بر افسردگی سالمندان

استفاده از گوشی‌های هوشمند با ابعاد بزرگ‌تر برای سالمندان، باعث می‌شود خواندن اعداد و حروف برای آنها آسان‌تر شده و در نتیجه آسیب بسیار کمتری به چشم آنها وارد خواهد شد. این مزیت می‌تواند تاثیرات منفی این وسیله بر سلامتی جسمی آنها را کاهش داده تا از فواید زیر بیشتر بهره‌مند شوند.

تکنولوژی؛ پل ارتباطی قوی

یکی از مهمترین امکاناتی که گوشی‌های هوشمند در اختیار سالمندان عزیز می‌گذارد، اختصاص دادن عکس شخصی به شماره تماس افراد است. با این ویژگی فرد سالمند نه تنها در تماس گرفتن دچار مشکل نمی‌شود، بلکه با برقراری ارتباط آسان‌تر کمتر احساس تنهایی می‌کنند و می‌توانند ارتباطات خود را با اطرافیان و نزدیکان تقویت کنند. در واقع تکنولوژی یک پل ارتباطی بسیار قوی بین افراد می‌سازد و برای بزرگترها آرامش و حس امنیت بیشتری به ارمغان می‌آورد.

مدیریت داروها و افزایش اعتماد به نفس

یکی از مواردی که می‌تواند باعث کاهش افسردگی در سالمندان شود، ایجاد حس استقلال و خودمدیریتی است. در این زمینه گوشی‌های هوشمند با برنامه‌های مدیریت محور به کمک سالمندان آمده تا با دادن دستورات یادآوری برای زمان مصرف دارو و انجام دیگر کارهای شخصی به این برنامه‌ها بتوانند بر روی کیفیت نظم زندگی و حفظ سلامتی خود کنترل و مدیریت داشته باشند. انجام این کار باعث افزایش حس اعتماد‌به‌نفس و کاهش علائم افسردگی در این افراد خواهد شد.

برنامه های سلامت و تندرستی

سالمندان به دلیل کاهش تحرک بدنی، در معرض بیماری‌های جسمی و روحی بیشتری قرار می‌گیرند و نیاز به یک برنامه منظم و منسجم برای فعالیت جسمانی دارند. نصب برنامه‌های سلامت محور بر روی گوشی‌های هوشمند، این امکان را برای سالمندان عزیز فراهم می‌کند تا بتوانند فعالیت‌های فیزیکی و رژیم غذایی مناسب خود را مدیریت و کنترل کنند و با تمرکز بیشتر در جهت افزایش سلامتی، کاهش میزان افسردگی و در نهایت بهبود کیفیت زندگی خود گام بردارند.

سالمند معتاد به گوشی

بهبود مهارت‌های حرکتی

بازی‌ها و سرگرمی‌های موجود در گوشی‌های هوشمند می‌توانند با ایجاد الگوهای حرکتی مناسبی بین دست و چشم، مهارت‌های حرکتی سالمندان را بسیار بهبود ببخشند. ایجاد هماهنگی بین اندام‌های حرکتی نیز می‌تواند به روحیه سالمندان، توانایی و قدرت بخشیده و در نتیجه آن، افسردگی در آنها کاهش می‌یابد.

بهبود تمرکز و حافظه

یکی از شایع‌ترین و رایج‌ترین بیماری‌های موجود در سالمندان، حواس پرتی و عدم تمرکز است. بعضی از انواع بازی‌ها و برنامه‌های موجود در گوشی‌های مدرن، می‌توانند به صورت هوشمندانه، تمرکز در سالمندان را افزایش داده و با ترغیب آنها برای انجام برخی فعالیت‌های حرکتی، تعامل مغزی‌شان را تقویت کرده و مهارت‌های تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر در این قشر از افراد را تحریک کنند. هر جایی که فعالیت‌های مغزی افزایش یابد، علائم افسردگی فروکش می‌کند.

معایب استفاده از گوشی هوشمند بر افسردگی سالمندان

همانطور که اشاره شد، وابستگی و استفاده بیش از حد سالمندان از گوشی‌های هوشمند، راه موثری برای فرار از تنهایی و افسردگی نیست، بلکه بر سلامت جسم و روان آنها تاثیر منفی دارد.

استفاده نادرست و مداوم از گوشی هوشمند و نگاه کردن طولانی‌مدت به صفحه‌نمایش آن، مشکلاتی همچون خشکی چشم شدید، آسیب به قرنیه، ضعیف شدن حافظه و آسیب مغزی برای سالمندان ایجاد می‌کند. اما راهکارهای متعددی برای بهبود افسردگی سالمندان وجود دارد که می‌تواند اثرات منفی گوشی را کاهش داده و به بهبود کیفیت زندگی این عزیزان کمک شایانی نماید.

شناخت علائم افسردگی در سالمندان

مساله افسردگی در سالمندان، یکی از مسائلی است که امروزه بیشتر از قبل، گریبان جامعه را گرفته و روز‌به‌روز بر شدت آن افزوده می‌شود. در اینجا شناخت علائم افسردگی و پیشگیری یا درمان آن بسیار واجب و حیاتی می‌شود. چرا که اگر این موضوع در سالمندان کشف و پیگیری نشود می‌تواند منجر به اتفاقات جبران‌ناپذیر همچون خودکشی گردد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم برای آگاهی بیشتر از نشانه‌های افسردگی در سالمندان عزیز اینجا کلیک کنید تا مجبور به تجربه‌ حوادث ناخوشایند نشوید.

سالمند ناراحت

سخن پایانی

استفاده درست از گوشی‌های هوشمند بر کاهش افسردگی سالمندان تاثیر بسزایی دارد، اما اگر به طور مداوم از گوشی هوشمند استفاده کنند و به نوعی به آن وابستگی شدید پیدا کنند، به عوارض جسمی همچون آسیب‌های چشمی و گردن و دست دچار خواهند شد. بنابراین کنترل و مدیریت درست در استفاده از این ابزار هوشمند، نه تنها می‌تواند اوقات لذت‌بخشی برای آنها ایجاد کند، بلکه بر کیفیت و افزایش سلامت جسمی و روانی آنها نیز افزوده و باعث افزایش حس اعتمادبه‌نفس و رضایتمندی در دوران کهولت شده، طول عمر باعزت را به قشر کهنسال و محترم ما اهدا خواهد کرد. با شناخت علائم افسردگی در سالمندان و توجه بیشتر به سلامتی جسمی و روحی این عزیزان، به حفظ زندگی سالم برای آنان کمک کنیم. سالمندان برکت زندگی ما هستند.

سوالات متداول

  • استفاده مداوم و نادرست از گوشی هوشمند، سالمندان را به چه مشکلاتی دچار می‌کند؟

مشکلاتی از جمله خشکی چشم شدید، آسیب شدید به قرنیه، ضعیف شدن حافظه و آسیب به مغز

زیرا این گوشی‌ها آسیب بسیار کمتری را به چشم افراد مسن وارد کرده و علاوه‌بر آن، استفاده از تلفن را برای آن‌ها بسیار راحت‌تر می‌کند.

  • مهم‌ترین مزایای استفاده از گوشی‌های هوشمند بر افسردگی سالمندان چیست؟

از مهم‌ترین مزایای آن‌ها می‌توان به برقراری ارتباط آسان، مدیریت داروها و افزایش اعتمادبه‌نفس، برنامه‌های سلامت و تندرستی، بهبود مهارت‌های حرکتی و بهبود تمرکز و حافظه اشاره کرد.

منبع: dorjcip.com
  |   لینک کوتاه : https://iranmedicalinfo.com/?p=81541

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *