0

۴۳ درصد خدمات جدید تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند

بازدید 6

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: بیمه سلامت به عنوان بزرگترین بیمه گر پایه درمان در ایران خدمات شاخصی در حوزه پوشش و حمایت مالی در درمان دارد، به طوری که اقدامات و تلاش‌های آن در راستای برقراری عدالت در سلامت به ویژه برای اقشار کم برخوردار و آسیب پذیر جامعه (بیمه رایگان درمان افراد ساکن در روستاها، مناطق حاشیه شهری و ۵ دهک اول درآمدی، مادران باردار وشیرده و نوزادان) مورد تأیید مقام معظم رهبری و تاکید رئیس جمهور شهید و دکتر پزشکیان رئیس جمهور قرار گرفته است.

حدوداً یک میلیون و ۱۵۰ بیمه شده در کردستان معادل ۶۵ درصد جمعیت استان مشمول دریافت خدمات بیمه سلامت هستند و این بیمه با هزار و ۱۱۴ مرکز در استان طرف قرارداد بوده و حدوداً ۹۸ درصد مراکز استان شامل ارائه خدمات بیمه‌ای به شهروندان است.

اداره کل بیمه سلامت در کردستان در همه شهرستان‌ها دارای اداره است و بجز سروآباد و دهگلان در همه شهرها دارای ساختمان ملکی است و این اداره ۱۰۵ کارمند دارد و با ۳۰ مرکز پیشخوان طرف قرارداد است.

بیمه سلامت افراد فاقد بیمه را تحت پوشش قرار می‌دهد

مدیرکل بیمه سلامت کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بیمه سلامت در چند سال اخیر در سه محور سعی در توسعه بیمه سلامتی داشته است و اگر کسی بیمه نامه درمان ندارد بیمه سلامت موظف و مکلف است این افراد را تحت پوشش قرار دهد.

انور اسماعیلی با بیان اینکه پنج دهک اول اقتصادی کشور در دریافت بیمه سلامت مشمول تخفیفات بسیار می‌شوند، افزود: حدود ۵۰ درصد جمعیت بیمه شدگان بیمه سلامت کردستان جزو پنج دهک اول هستند.

وی بیان کرد: در حال حاضر برای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت روستایی و در مجموع برای ۹۰۰ هزار نفر رایگان بیمه نامه درمان صادر می‌شود.

اسماعیلی گفت: هرکسی که بیمه ندارد می‌تواند به سامانه شهروندی مراجعه کند و اگر جزو ۵ دهک اول باشد بدون مراجعه به ما می‌تواند از طریق سامانه ثبت نام کند و بیمه نامه درمان سلامت اخذ کند.

وی اذعان کرد: از دهک ۶ به بالا ۵۰ تا ۸۰ درصد شامل تخفیف بیمه شده و فقط دهک دهم باید بیمه نامه کامل را که حدوداً یک میلیون و ۴۰۰ هزار است، پرداخت کنند.

مدیرکل بیمه سلامت کردستان با بیان اینکه در سال‌های اخیر در بحث عمق پوشش خدمات و درصد پوشش خدمات پیشرفت‌هایی حاصل و بیش از ۴۵ هزار انواع خدمات در حوزه سلامت تحت پوشش قرار گرفت، اعلام کرد: در حال حاضر در کشور ۴۳ درصد خدمات جدید شامل داروهای جدید، تجهیزات، حوزه سلامت و خدمات جراحی‌های نوپدید، داروهای ترکیبی و روش‌های درمانی، علمی و پزشکی به کار گیری شده سطح جهان که در کشور هم رایج است تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

اسماعیلی بیان کرد: در حوزه افزایش پوشش هزینه‌ها که مدنظر مردم در زمان دریافت بیمه نامه به طرف عدالت محوری رفته‌ایم و بجای یکسان‌سازی در پرداخت حق بیمه و خدمات براساس دهک‌های اقتصادی افراد تحت پوشش بیمه نامه قرار می‌گیرند یعنی هرچه ضعیف‌تر باشند در زمان دریافت بیمه نامه حق بیمه کمتری از آنها اخذ می‌شود.

صدور بیمه نامه پنج دهک اول جامعه بدون پرداخت حق بیمه و رایگان است

وی اذعان کرد: بیمه سلامت برای سه دهک اول اقتصادی در مراکز دولتی چه سرپایی و بستری به جز دارو تمام خدمات رایگان دریافت می‌کنند و در زمان دریافت بیمه نامه پنج دهک اول بدون پرداخت حق بیمه در زمان دریافت حق خدمت هم بجز دارو که ۳۰ درصد است مابقی برای آنها رایگان است که برای افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد هم به همین ترتیب است.

وی تصریح کرد: همچنین برای بیمه شدگان کمیته امداد پزشک خانواده تعریف شده و در بخش خصوصی هم ویزیت ۱۰ درصدی است و در صورتی که با تصمیم پزشک خانواده ارجاع به بخش دولتی شوند همه خدمات آنها رایگان خواهد بود.

خدمات بیمه سلامت به ۱۲۶ گروه بیماری صعب العلاج رایگان است

مدیرکل بیمه سلامت کردستان بیان کرد: خدمات سرپایی و بستری افراد تحت پوشش بهزیستی هم در بخش دولتی ۹۵ درصد خدمات بستری آنها رایگان و در حوزه بیماران صعب العلاج که بحث مهم است با اعلام و ارائه تعریف از سوی وزارت بهداشت سال قبل ۱۰۷ گروه و امسال به ۱۲۶ گروه بیماری صعب‌العلاج افزایش داده شده و خدمات آنها رایگان است.

وی افزود: از سال ۹۹ با همکاری مجلس و وزارت بهداشت صندوق جداگانه‌ای برای انواع بیماران صعب‌العلاج تعریف شده و همراه با اساسنامه مستقل سال ۹۹ میزان ۷ همت، سال بعد ۹ همت و در سال ۱۴۰۲ هم ۱۲ همت به آن تخصیص داده شد.

اسماعیلی گفت: بیماران صعب‌العلاج در زمان مراجعه با مراکز درمانی با هزینه‌های سرسام آور و کمر شکن در هنگام دریافت خدمت مواجه می‌شدند که بیمه سلامت با سه لایه این افراد را تحت پوشش قرار داد.

وی اذعان کرد: لایه اول شامل بیمه پایه که خدمات آن رایگان بوده، لایه دوم اگر بیمه پایه تا ۷۰ درصد بود تا ۹۸ درصد خدمت را رایگان قرار دهیم و لایه سوم اگر خدمتی تحت پوشش بیمه نبود بیمه سلامت تا ۷۰ درصد تحت پوشش قرار دهد.

مدیرکل ییمه سلامت کردستان ادامه داد: سالهای قبل گلایه از ارائه خدمت و دارو وجود داشت و هزینه هم سنگین بود که امروزه بیمه سلامت در بخش شیمی درمانی خدمات را کاملاً رایگان کرده و در حوزه بیماران صعب العلاج خدمات گسترده‌ای انجام شده است.

اسماعیلی از الکترونیکی شدن خدمات بیمه سلامت خبر داد و بیان کرد: ۹۵ درصد خدمات بیمه سلامت الکترونیکی است و صورت حساب کاغذی حذف شده است.

وی گفت: کمک‌هایی در ۲ سال قبل به بخش بیماران به مبلغ ۲۸۰ میلیارد تومان از طریق صندوق یاد شده کمک شده و مبلغ ۳۲ میلیارد تومان هم دستی حمایت مالی از بیمه شدگان انجام شده است.

رئیس بیمه سلامت افزود: تنها سقف بیمه سلامت در موارد سرپایی تا ۷۰ تومان برای فاکتور دستی‌ها کمک می‌شود و دلیل آن هم این است که خدمات به سوی سامانه‌ای رفته تا از رفت و آمدهای بی‌شمار جلوگیری شود.

حمایت‌های بیمه سلامت از جوانی جمعیت

اسماعیلی عنوان کرد: در بحث حمایت از جوانی و جمعیت در ۳ سال اخیر هم در بخش کشوری و هم در استان موضوع ناباروری و زنان بارور کمک‌هایی انجام می‌شود.

وی گفت: مادرانی که اقدام به باروری می‌کنند زایمان آنها رایگان بوده و فرزند متولد شده تا هفت سال خدمات رایگان دریافت می‌کند.

رئیس بیمه سلامت عنوان کرد: همچنین زنان نابارور هم در سامانه نشان دار هستند و با مراجعه به هر مرکزی در بخش دولتی ۱۰۰ درصد خدمات رایگان و در بخش خصوصی تا ۷۰ درصد پوشش خدمات دارند.

وی گفت: ماهانه در کردستان ۲۰۰ میلیارد از حوزه بیمه سلامت به انواع خدمات شامل، تعرفه پرستاری و ارز ترجیحی و شیر خشک، هزینه بیمه پایه و بیماران صعب‌العلاج پرداخت می‌شود.

وی گفت: مردم شریف کردستان شایسته بیش از این خدمات هستند که امیدواریم بنا به فرموده مقام معظم رهبری بجز رنج بیماری هیچ مشکل دیگری در خانواده‌ها نباشد.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: در بحث دارو در کردستان همه داروخانه‌ها طرف قرارداد با بیمه سلامت هستند و ماهانه ۴۰ میلیارد پرداخت انجام می‌شود.

۲۰ بیمارستان کردستان طرف قرارداد بیمه سلامت هستند

وی گفت: ۲۰ بیمارستان در استان فعال است که بیمه سلامت با همه آنها طرف قرارداد است.

رئیس بیمه سلامت افزود: برنامه جدید بیمه سلامت در آینده این است که با توجه به سالمندی و هرم جمعیتی که به سوی آن می‌رویم، این بخش از جامعه را هم اگر مجلس شورای اسلامی تصویب کند، مورد حمایت قرار دهیم.

اسماعیلی اذعان کرد: ارائه خدمت به افراد بیش از ۶۵ سال سن در بخش خدمات سرپایی و بستری رایگان قطعاً نظام بیمه‌ای کشور را جزو پیشرفته‌ترین نظام بیمه‌ای در دنیا خواهد کرد و به پیشرفت و ارتقا حوزه سلامت هم کمک می‌کند.

وی تصریح کرد: یک هزار و ۱۱۴ مرکز در استان طرف قرار داد با بیمه سلامت هستند که نسبت به چند سال قبل که ۵۴۰ مورد بود افزایش داشته که بیانگر ارتقا و توسعه حوزه سلامت استان است.

رئیس بیمه سلامت تصریح کرد: ۵۰۰ هزار روستانشین کردستان پزشک خانواده رایگان همراه با بیمه نامه و خدمات رایگان دریافت می‌کنند و در حوزه شهری هم از بهمن ۹۲ اجرای طرح پزشک خانواده اجرایی و ۳۵۰ هزار نفر زیر نظر پزشک خانواده رفتند.

۱۸۸ پزشک طرف قرارداد با طرح پزشک خانواده بیمه سلامت هستند

وی بیان کرد: ۱۸۸ پزشک طرف قرار داد با طرح پزشک خانواده بیمه سلامت هستند که ۱۷ نفر آنها متخصص و مابقی پزشک عمومی هستند و بین هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار نفر را به مطب‌ها متصل و ویزیت آنها تا پرداخت ۱۰ درصد است.

اسماعیلی یادآور شد: حدوداً ۹۰ درصد مشتریان بیمه سلامت کردستان پزشک خانواده دارند و ۱۰ درصد باقی مانده شامل صندوق کارمندی با ۱۱۵ هزار نفر است که بنا به محدودیت‌های قانونی پزشک خانواده ندارند.

وی گفت: نسخه الکترونیک یا هوشمندسازی فرایند سازمان بیمه سلامت هم در کشور به صورت ۹۸ درصدی رشد کرده که سهم کردستان بیش از ۹۹/۵۰ درصد و در واقع کمتر از نیم درصد آن به دلیل نبود برق یا اینترنت به صورت دستی انجام می‌شود.

رئیس بیمه سلامت افزود: بیش از ۳۰۰ هزار نسخه بیمه سلامت ماهیانه وارد سامانه می‌شود و بیش از ۱۷ هزار پرونده بستری موقت هم داریم که تبادل الکترونیکی است.

اسماعیلی گفت: الکترونیکی کردن نسخه‌ها هم موجب تسهیل امور پزشکی و در دسترس بودن آنها تا سال‌های متمادی است، هم حجم کاغذ را کاهش داده و گنجینه گران سنگ برای سیمای سلامت است.

وی گفت: طبق قانون ۳ بیمه پایه سلامت، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح داریم که بیشترین بیمه شده را بیمه سلامت و تأمین اجتماعی دارد که در کردستان ۶۵ درصد شهروندان بیمه سلامت دارند.

کد خبر 6271391

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *