0

علت قطع نشدن تب در کودکان چیست؟ + کنترل و درمان تب کودکان

علت قطع نشدن تب در کودکان چیست؟ + کنترل و درمان تب کودکان
بازدید 31

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، تب یک بیماری نیست؛ بلکه یکی از علائم ابتلاء به بیماری است. تب بالا در کودکان، اغلب به‌دلیل ابتلاء به ویروس یا عفونت‌های مختلف، ظاهر می‌شود؛ اما امکان دارد دلایل دیگری نیز علت قطع نشدن تب در کودکان باشند. به‌طورمعمول تب با چند راهکار ساده مانند پاشویه کودک، پایین خواهد آمد؛ اما اگر تب بیشتر از سه روز در کودکان ادامه داشت برای بهبود وضعیت کودک حتماً به پزشک مراجعه کنید. در ادامه به بررسی علل قطع نشدن تب در کودکان می‌پردازیم. همچنین تعدادی راهکار برای کنترل تب کودک ارائه خواهیم داد. اگر نگران علت قطع و وصل شدن تب در کودکان خود هستید، این مطلب برای شما مفید خواهد بود.
بررسی علل تداوم تب در کودکان
اگر تب کودک با وجود اقدامات لازم مانند استفاده از کمپرس سرد یا شستن بدن کودک با آب ولرم، همچنان ادامه داشت، امکان ابتلای کودک به عفونت شدید در قسمت‌های مختلف بدن، وجود دارد. همچنین ویروس‌ها و واکسیناسیون نیز امکان تب شدید در کودک را بالا می‌برد. در اینجا برخی از دلایلی که علت قطع نشدن تب در کودکان را بررسی خواهیم کرد.
تب مداوم در کودکان باید جدی گرفته شود. برای تسکین درد و کاهش تب کودکان داروهای متعددی در دوزها و فرم‌های متنوع در لیست داروهای اطفال وجود دارد که پزشک اطفال اغلب آن‌ها را برای درمان تب کودکان تجویز می‌کند.
بعضی مواقع عفونت گوش علت قطع نشدن تب در کودکان است
یکی دیگر از دلایلی که کودکان دچار تب بالا و مداوم می‌شوند، عفونت و درد گوش آن‌ها است. به‌خاطر اینکه کودکان زیر یک سال قادر به توضیح علت بی‌قراری خود نیستند، احتمالاً والدین متوجه دلیل تب مداوم و ناآرامی آن‌ها نمی‌شوند. اگر کودک شما با گریه و بی‌قراری، گوش‌های خود را می‌کشد یا از داخل گوش او مقداری چرک خارج می‌شود، هر چه سریع‌تر به پزشک اطفال مراجعه کرده و کودکتان را تحت درمان قرار دهید. توجه داشته باشید که هیچ یک از داروخانه‌های تحت پوشش شرکت پخش دارو تهران یا سایر شهرستان‌ها، داروهای آنتی‌بیوتیک را بدون نسخه پزشک به بیمار تحویل نمی‌دهند. در نتیجه از هرگونه اقدام درمان پزشکی خودسرانه برای پایین آوردن تب کودک، خودداری کنید.
ویروس آنفولانزا؛ یکی از علت‌های شایع قطع نشدن تب در کودکان
آنفولانزا یک عفونت ویروسی است که اغلب در فصل‌های سرد سال شیوع پیدا می‌کند. حال بد، ناآرامی، کج‌خلقی، بدن‌درد و تب بالایی که با امتحان هر راهکاری، همچنان تسکین پیدا نمی‌کند. این عبارت توصیفی از عوارض آنفولانزا در کودکان و نوزادان است. ابتلاء به آنفولانزا در کودکان بسیار شایع است؛ زیرا به دلیل سیستم ایمنی ضعیف‌تر آن‌ها نسبت به بزرگسالان به‌راحتی درگیر این ویروس خواهند شد. تب ناشی از آنفولانزا در کودکان، برای آن‌ها بسیار سخت و آزاردهنده است.
یکی از متداول‌ترین قرص‌هایی که در لیست داروی سرماخوردگی کودکان دیده می‌شود، داروهای تب‌بر است. استامینوفن‌ها نوعی مسکن و ضددرد هستند که خاصیت تب‌بر دارند و به کاهش دمای بدن کمک می‌کند. پزشک اطفال ممکن است با تجویز استامینوفن با دوز پایین و مناسب برای کودک، اقدام به کاهش تب او کند.

دندان درآوردن نوزاد؛ علت تب در کودکان بدون علائم سرماخوردگی
یکی از علائم دندان درآوردن کودکان، تب و قرمزی پوست صورت است. این موضوع با گریه و بی قراری شدید، قرمز و ملتهب شدن لثه‌ها همراه می‌شود. این علائم چند روز بعد از درآمدن دندان‌ها رفع می‌شود؛ اما اگر دندان کودک بعد از چند روز همچنان از لثه خارج نشده و تب او ادامه دارد، فوراً با پزشک اطفال مشورت کنید.

عفونت ادراری؛ یکی دیگر از دلایل قطع نشدن تب کودک
تب بالا کودکان هنگام ابتلاء به عفونت ادراری نیز یک نشانه شایع برای این بیماری است. به‌طورکلی بدن با تب بالا، تجمع باکتری‌ها و میکروب‌ها در خود را نشان می‌دهد. اگر کودک همراه با تب مداوم، احساس درد و سوزش هنگام ادرار کردن و درد در نواحی شکمی را نیز دارد، احتمالاً علت قطع نشدن تب در او، عفونت ادراری باشد.
راهکارهای کنترل تب بالا در کودکان؛ خنک نگه داشتن وضعیت کودک
برای کنترل تب بالای کودک چند راهکار ساده وجود دارد که به شما در پایین آوردن تب او کمک خواهند کرد. تعدادی از راهکارها به این شرح هستند:
استفاده از لباس‌های خنک: به کودک لباس‌های نخی و نازک بپوشانید تا بدن او راحت‌تر خنک شود.
نوشیدن مایعات فراوان: کودک با نوشیدن مایعات مانند آب و آبمیوه دچار کم‌آبی نمی‌شود
حمام آب ولرم: حمام آب ولرم دمای بدن کودک را به‌حد قابل‌توجهی کاهش خواهد داد و به کنترل تب او کمک خواهد کرد.
خنک نگه داشتن دمای محیط: دمای اتاق کودک را بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
استفاده از دستمال یا کمپرس سرد
استراحت کافی
احتمالاً با این روش‌ها تب کودک بعد از یک یا دو روز کاهش پیدا می‌کند؛ اما اگر تب او بیشتر از سه روز طول کشید هرچه سریع‌تر به پزشک اطفال مراجعه کنید.
چگونه تب بیشتر از سه روز در کودکان را درمان کنیم؟
اگر بعد از سه روز کودک همچنان تب بالایی داشت، زمان بیشتری را برای انجام راهکارهای کنترلی صرف نکنید و هر چه سریع‌تر کودک را به نزد پزشک متخصص اطفال ببرید. شرایط و علائمی که با مشاهده آن‌ها همراه تب در کودک، باید به پزشک مراجعه کنید عبارت‌اند از:
تب بالای ۳۸.۵ درجه در کودک
تب بیشتر از سه روز در کودکان
نوزاد شیرخوار کوچک‌تر از سه‌ماهه
اگر همراه با تب بالا علائمی مانند بی‌حالی، کم‌اشتهایی، لرز، درد عضلات، گریه شدید، اسهال و استفراغ نیز در کودک وجود دارد، به نزد پزشک بروید.
برای درمان تب مداوم کودک بدون مشورت با پزشک اطفال، اقدام به دارو درمانی نکنید
در این مطلب به بررسی تعدادی از دلایل قطع نشدن تب در کودکان پرداختیم. آنفولانزا، عفونت ادراری و درآوردن دندان از علل احتمالی قطع نشدن تب در کودک هستند. البته امکان دارد دلایل دیگری نیز علت قطع نشدن تب در کودکان باشند. از این رو هنگام مشاهده تب بیشتر از سه روز در کودکان هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *