0

رشد ۲۵ درصدی سمن‌ها/ حمایت ۴ برابری از تشکل‌ها

رشد ۲۵ درصدی سمن‌ها/ حمایت ۴ برابری از تشکل‌ها
بازدید 26

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم «رونمایی از نظامنامه آموزش سازمان‌های مردم نهاد جوانان» صبح دوشنبه با حضور سینا کلهر معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان برگزار شد.
کلهر در این برنامه گفت: در دولت سیزدهم چند اتفاق مهم و تأثیر گذار در موضوع مشارکت و تشکل‌ها افتاده است که معطوف به مسئله شناسی و شناخت نیازها بوده است. اولین مورد مسئله تسهیل صدور مجوزهای تشکل‌های مردم نهاد بود که می‌تواند تحول جدی در حوزه مشارکت ایجاد شود. ارتقا سامانه‌های مجازی و مجازی شدن و کاربر محور شدن این سامانه‌ها اتفاق مهمی بوده است.
وی افزود: ما در تشکیل سازمان‌های مردم نهاد رشد ۲۵ درصدی داشتیم. حمایت ما از تشکل‌ها ۴ برابر شده است. تشکل کار داوطلبانه و غیر انتفاعی است. اما یک جوان برای شروع کارش نیاز به حمایت دارد.
کلهر در ادامه با اشاره به برگزاری دوره‌های آموزشی که منجر به تدوین نظام‌نامه شده است گفت: نظام نامه می‌تواند تکمیل کننده فرایندهای پیشین باشد. مسئله مشارکت یک مسئله زیر ساختی است که به موضوع امنیت ملی مربوط است. جامعه و مردم اگر بی تفاوت باشند و مشارکت نداشته باشند زیر ساخت امنیتی آن جامعه مخدوش خواهد بود.
وی همچنین اظهار داشت: مشارکت یک مهارت و یک روحیه است. تقویت روحیه مشارکت، مسئولیت‌پذیری و پیوستن به جمع با توجه به آموزه‌های دین و نظام ارزشی نیاز به آموزش دارد.
کلهر با تاکید بر اینکه مسئله ارتباط گرفتن، مذاکره و اجماع ایجاد کردن نیازمند آموزش خواهد بود گفت: این نظام نامه برای پر کردن این خلأ تنظیم شده و تأمین مالی آن هم مشخص شده و در استان‌ها توزیع شده است که حتماً اجرایی شود. ما امیدواریم که مدیران بعد از ما هم این طرح را ادامه دهند.
معاون امور جوانان وزارت ورزش تاکید کرد: کسب مهارت باید به عنوان شرط ارتقا تشکل لحاظ شود. کیفیت مشارکت به اندازه کمیت مهم است. ما نزدیک به ۵۰۰۰ تشکل داریم که در صورت نیاز به کار با آنها نباید مشکل داشته باشیم. اما به دلیل نداشتن مهارت در بعضی از آنها این وجود نداد. در فعالیت در عرصه بین الملل در کشورهای دیگر برخی تشکل‌ها حداقل مهارت ارتباطی که آموزش زبان خارجی هست را ندارند.
وی افزود: وزارت کشور اعلام کرده است که بالای ۲۰۰ هزار تشکل داریم با بررسی‌های ما احتمالاً در رده اول تعداد تشکل ثبت شده جهان هستیم. اما تعداد تشکل نباید معیار و ملاک باشد. زیرا بالای ۵۰ درصد از این تشکل‌ها بر محور یک نفر فعالیت می‌کنند.
کلهر با اشاره به اینکه این نظام نامه می‌تواند الگوی کیفی توسعه تشکل باشد و مشارکت را تسهیل کند بیان کرد: هدف ما از ایجاد تشکل تسهیل مشارکت بقیه است. ما مردم حساس و دغدغه مندی داریم. از طرفی در معرض حوادث و بلایا هم قرار داریم. این اتفاقات یک احساس عمومی ایجاد می‌کند.
وی در ادامه گفت: تشکل‌های مردم نهاد در این اتفاقات باید فعال باشند و کار سازماندهی نیروهای علاقمند به مشارکت در بحران را انجام دهد.
کلهر در پایان خاطرنشان کرد: این نظام نامه حاصل تجربه طولانی مدت تشکل داری است. البته افراد در اجرا ممکن است به مواردی بربخورند و ارجاع دهند و اصلاح شود. امیدواریم مسؤولین بعدی هم با بررسی کارشناسی این طرح را ادامه دهد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *