بیش ‌فعالی کودکان چه عوارضی دارد؟

بیش ‌فعالی کودکان چه عوارضی دارد؟

طبق نظرات روانشناسان نشانه‌های بیش فعالی از بدو تولد ظاهر می‌شود و بسیاری از والدین این نشانه‌ها را بازیگوشی و شیطنت کودک تلقی می‌کنند.

مهم‌ترین علائم بیش فعالی در کودکان زیر سه سال، فراموش‌کاری و پرخاشگری، عدم تمرکز و پرحرفی است. از عوارض بیش فعالی کودکان می‌توان به مواردی چون مشکلات جسمانی، مشکلات تحصیلی، مشکلات رفتاری و مشکلات عاطفی اشاره کرد که در صورت عدم درمان، این عوارض تا سنین بزرگسالی ادامه خواهد یافت. امروزه در کلینیک‌های روانشناسی از روش‌های مختلف چون دارودرمانی، رواندرمانی، مداخلات آموزشی و… جهت درمان بیش فعالی کودکان استفاده می‌شود.

بیش ‌فعالی کودکان چیست؟

بیش فعالی کودکان یا همان مشکل ADHD از اختلالات عصبی در کودکان بوده که علائم این بیماری تا قبل از 12 سالگی نمایان می‌شود. علت دقیق بروز پیش فعالی در کودکان به‌طور دقیق مشخص نیست؛ اما عوامل ژنتیکی و محیطی در ایجاد اختلال بیش فعالی در کودکان نقش دارند. از علائم بیش فعالی در کودکان‌ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حرکات فیزیکی: بازی مکرر با دست و بدن، دائم‌ پریدن یا دویدن، انجام حرکات مداوم، پرحرفی
  • صبر و تحمل: خاتمه دادن به سخن دیگران، نداشتن صبر، پریدن وسط بازی دیگران، پاسخ سریع قبل از بیان پرسش
  • پرخاش: بروز رفتارهای خشن، عصبانیت زیاد، درگیری با هم‌سن‌وسالان
  • عملکرد: افت تحصیلی، عدم انجام‌ تکالیف، انجام امور خطرناک
  • تمرکز: ناتوانی در تمرکز، فراموشی، خیال‌بافی

عوارض بیش‌ فعالی در کودکان

اختلال بیش فعالی در کودکان دارای عوارض مختلفی است که در صورت مشاهده این عوارض باید به کلینیک روانشناسی مراجعه کنید. مشکلات رفتاری، ‌جسمانی، عاطفی و… تنها بخشی از عوارض بیش فعالی در کودکان هستند. در ادامه مطالب به‌طور دقیق‌تر به معرفی عوارض بیش فعالی کودکان خواهیم پرداخت:

مشکلات تحصیلی

کودکانی که به اختلال بیش فعالی دچار می‌شوند، معمولا در روند تحصیلی خود با مشکلاتی مواجه خواهند شد. ممکن است این نوع کودکان در طی دوره‌های تحصیلی نمره‌های پایین‌تری در مقایسه با هم‌سن‌های خود کسب نمایند و همین موضوع سبب کاهش عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس کودک شود. کودکان بیش فعال قادر به تمرکز روی دروس نیستند. همچنین بیش فعالی کودکان باعث می‌شود تا این کودکان تکالیف خود را به‌موقع انجام ندهند و در کلاس حواس‌پرت باشند.

مشکلات رفتاری

کودکان بیش فعال صبر کمی دارند و سریعا برای هر موضوعی پرخاش می‌شوند. راحت‌تر عصبانی شدن این کودکان سبب می‌شود تا کودک بیش فعال قادر به برقراری ارتباط صمیمانه با دوستان خود نباشد و در زمان دوستی با هم‌سن‌وسالان خود درگیر شود. از سایر مشکلات رفتاری بیش فعالی کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم تمرکز درست
  • پرحرفی و شیطنت زیاد
  • مشکل در یک‌جا نشستن برای مدت مشخص
  • تحرک و فعالیت بیش از حد

درمان بیش فعالی کودکان در تهران

مشکلات عاطفی

کودکانی که به اختلال بیش فعالی دچار هستند، با مشکلاتی چون اضطراب، استرس، ناامیدی و افسردگی مواجه خواهند بود. این نوع کودکان معمولا عزت‌نفس بسیار پایینی دارند. کودکان بیش فعال اینگونه تصور می‌کنند که در نظر دیگران کامل نیستند و از هم‌سن‌وسالان خود عقب مانده‌اند که این موضوع بیشتر روی اعصاب و روان آن‌ها تاثیر می‌گذارد.

مشکلات جسمانی

برخی از کودکان بیش فعال دارای مشکلات جسمانی مثل مشکلات خواب، اختلال در خوردن غذا یا سایر مشکلات جسمانی هستند. البته برای حل مشکل خواب کودکان می‌توانید کودک خود را پیش روانشناس یا مشاور ببرید و از راهکارهای مختلف برای تنظیم خواب او استفاده کنید.

مشکلات در بزرگسالی

مشکلات بیش فعالی کودکان تنها به دوران‌کودکی و جوانی او ختم نمی‌شوند؛ بلکه در صورت عدم درمان، مشکلات او تا سن بزرگسالی ادامه خواهند یافت و اختلالات بیش فعالی کودک در بزرگسالی تشدید خواهند شد. در آینده ممکن است کودک بیش فعال با مشکلات شغلی، روابط بین فردی و مشکلات قانونی مواجه شود. همچنین کودکان بیش فعال در صورت عدم درمان در آینده به راحتی قادر به ازدواج و تشکیل خانواده نخواهند بود؛ زیرا اختلالات بیش فعالی باعث ازهم‌پاشیدن روابط بزرگسالان بیش فعال می‌شوند.

عوارض بیش فعالی کودکان

عوامل موثر بر تشدید عوارض کودک بیش فعال

برخی عوامل در طولانی ‌مدت می‌توانند باعث شدت بخشیدن به اختلالات بیش فعالی کودکان شوند که این عوامل به شرح زیر هستند:

  • وجود مشکلات همراه: در صورتی که کودک بیش فعال مبتلا به اختلالات دیگری چون استرس و اضطراب، مشکلات خواب باشد، عوارض پیش فعالی او تشدید خواهد یافت.
  • حمایت مدرسه و خانواده: حمایت مدرسه و خانواده تاثیر زیادی در روند درمان یا تشدید عوارض پیش فعالی دارد، ازاین‌رو خانواده‌ها و مدارس باید به این نوع کودکان توجه بیشتری داشته باشند.
  • نوع بیش فعالی: پیش فعالی نوعی اختلال بوده که دارای انواع مختلفی است که هرکدام از آن‌ها می‌توانند عوارض متفاوت و شدیدتری داشته باشند.

درمان بیش‌ فعالی در کلینیک روان ‌شناسی ویان

خوشبختانه امروزه روش‌های مختلفی برای درمان بیش فعالی کودکان وجود دارد که این روش‌های درمانی شامل مداخلات آموزشی، رواندرمانی، دارودرمانی و… می‌شوند. انتخاب روش درمان بستگی به نوع و شدت پیش فعالی کودک دارد و روانشناس با توجه به فاکتورهایی چون سن کودک، شدت بیماری و شرایط پزشکی او، روش مناسبی را برای درمان کودک بیش فعال انتخاب خواهد کرد. برای جلوگیری از تشدید عوارض کودکان بیش فعال باید در زمان مناسبی به کلینیک روانشناسی معتبر جهت درمان کودک خود مراجعه نمایید.

گروه تخصصی ویان شامل مجموعه‌ای از روانشناسان و روانپزشکان مجرب و متخصص بوده که در حوزه اعصاب و روان فعالیت می‌نمایند. در گروه روانشناسی و روانپزشکی ویان به انواع مشکلات خانوادگی، مشکلات کودکان بیش فعال، مشکلات زوجین و… رسیدگی می‌شود و از روش‌های مختلف دارودرمانی و رواندرمانی برای درمان مشکلات مختلف استفاده می‌شود.

درمان بیش فعالی ویان

سخن پایانی

در صورت مشاهده علائمی چون بی‌توجهی، فراموشی مکرر جزئیات، بی‌قراری، مشکل در گفت‌وگو و صبر، رفتارهای تکانشی و… در کودکان باید به همراه کودک خود جهت تشخیص نوع پیش فعالی، شدت بیماری و آغاز روند درمان او به کلینیک معتبر روانشناسی مراجعه نمایید. در صورت سکونت در شهر تهران می‌توانید جهت درمان بیش فعالی کودکان و سایر اختلالات روانی برای سنین مختلف به کلینیک روانشناسی ویان مراجعه کنید. در صورت دور بودن مسیر خود و سکونت در سایر شهرها می‌توانید از مشاوره آنلاین کلینیک روانشناسی ویان با روانشناسان متبحر بهره ببرید.

منبع: vianclinic.com
  |   لینک کوتاه : https://iranmedicalinfo.com/?p=55956

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. الیاس مرامی گفت:

    سلام و خسته نباشید به شما تشکر از سایت خوبتون، بیش فعالی کودک خیلی اذیت کنندس امیدوارم هیچ خانواده ای دچارش نشه.

    1. کارشناس روابط عمومی گفت:

      سلام ایلاس عزیز ممنو از نکته نظرتون و وقتی که باری این پست و کامنت گذاشتید.