0

امام جواد (ع) الگوی تمام عیار بخشندگی و احسان است

امام جواد (ع) الگوی تمام عیار بخشندگی و احسان است
بازدید 34

اسماعیل دستگزار در گفت و گو با خبرنگار مهر، با تسلیت فرا رسیدن سالروز شهادت حضرت امام محمد تقی (ع) اظهار کرد: معروف ترین لقب پیشوای نهم شیعیان جواد است و به خاطر جود و عطای فراوانش به این نام خوانده اند که برگرفته از نام های زیبای پروردگار متعال است.
وی خاطرنشان کرد: امام جواد (ع) یادآور جود، بخشش و احسان خداوند مهربان است که در وجود مقدس آن حضرت تجسم یافته است و هرگاه سخن از احسان و نیکوکاری به میان می آید، نام این امام بزرگوار را به اذهان خطور می کند.
مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود با بیان اینکه امام جواد (ع) در کمک رسانی به محرومان و درماندگان نهایت تلاش خود را به عمل می آورد و تا حد امکان به آنان کمک می کرد، افزود: خدمت به مردم و رفع نیازهای آنان در متن زندگی امامان معصوم (ع) قرار دارد و امام جواد (ع) نیز در این عرصه پیشتاز بود.
دستگزار گفت: از منظر امام جواد (ع) خدمت رسانی به مردم در اثر نزول رحمت الهی بر انسان است و اگر فردی در این عرصه کوتاهی و سهل انگاری کند، ممکن است نعمت های الهی را از دست بدهد.
وی بیان کرد: امام نهم (ع) در مقابل مصائب و گرفتاری های روزگار به شدت شکیبا و بردبار بود و در مقابل حوادث سخت و پیشامدهای ناگوار هیچ گاه برآشفته و مضطرب نمی شد بلکه با اتکال به خدای متعال به صبر و تحمل روی می آورد.
مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود تصریح کرد: البته این در صورتی بود که به شخص حضرت مشکلات روی می آورد، اما در مورد اصول اسلامی و حدود الهی کاملاً در مقام دفاع برآمده و موضع گیری های اساسی و حساب شده داشت.
دستگزار گفت: آن بزرگوار صبر بر مصائب را از بهترین صفات نیک مردان قلمداد می کردند و مدارا با همسر ناشایست، بردباری در قبال ستم های حاکمان مستبد و صبر در ناملایمات فراوان زندگی همانند شهادت پدر، نمونه هایی از بردباری آن حضرت است.
وی شجاعت در گفتار را از دیگر فضایل اخلاقی امام جواد (ع) دانست و افزود: آن حضرت تمام فضایل اخلاقی و کمالات انسانی را از اجداد طاهرین خود به ارث برده بود و یکی از خصلت های والایی که امام بزرگوار به تمام معنا حائز بود، شجاعت و صراحت لهجه در گفتارهای حق طلبانه بود.
مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود با اشاره به اخلاق حسنه امام محمد تقی (ع) بیان کرد: پیشوای نهم شیعیان این ویژگی را از جد بزرگوارشان حضرت محمد (ص) به ارث بردند و در قرآن کریم هم به مسلمانان توصیه شده است که در رفتار و زندگی خودشان در تمام مراحل باید از رسول اکرم (ص) الگو بگیرند و اهل بیت (ع) مانند پیامبر عظیم الشان (ص) متصف و متخلق به آن اخلاق نیکو و حسنه هستند.
دستگزار اظهار کرد: یکی از ویژگی های دیگر حضرت جواد الائمه (ع) علم فراوان و وسیع ایشان است، چنانچه اجداد بزرگوارشان هم این علم وسیع را داشتند و به معنای واقعی کلمه عالم بودند. این امر در مناظراتی که ایشان انجام دادند، قابل مشاهده است.
وی تصریح کرد: ما شیعیان معتقد هستیم که این علم از طریق اجدادشان منتقل شده و به قدرت الهی، علم پیامبر اکرم (ص) به امام علی (ع) و نسل به نسل تا حضرت مهدی موعود(عج) منتقل شده و این علم لدنی که خداوند در اختیار این الگوهای بشریت گذاشته در نزد امام جواد (ع) هم بوده است.
مدیر کانون فرهنگی و هنری آستان مقدس امامزاده حضرت سید ابراهیم خراسانی (ع) شهر لاهرود به تقوا و پارسایی امام جواد (ع) اشاره کرد و گفت: آن حضرت مانند همه امامان شیعه الگوی کامل تقوا و پارسایی و نمونه بارز عبادت، بندگی و سجده های طولانی برای خداوند بودند.
دستگزار ادب و گشاده رویی با دوست و دشمن را از دیگر ویژگی های اخلاقی امام جواد(ع) دانست و اذعان داشت: آن حضرت با همگان با ادب و احترام برخورد می کردند که این امر باعث جذب مخالفان و دشمنان امام بزرگوار به سوی ایشان می شد و سازش و نرم خویی با دوستان و شیعیان نیز از صفات ایشان است.
وی با اشاره به حریت و آزادگی امام جواد (ع) خاطرنشان کرد: همه ائمه معصوم (ع) از این ویژگی برخوردار بودند و آن بزرگواران هیچ گاه تسلیم ظلم و ستم نمی شدند و حاضر بودند در این راه تمام سختی ها را تحمل کنند و این ویژگی الگویی برای ماست که در هیچ زمانی ظلم و ستم را قبول نکنیم و با آزادگی، اعتقادات و مبانی خودمان را در برابر دشمنان قسم خورده اسلام و مخالفان مطرح کنیم و تسلیم فتنه ها و توطئه های آنان نشویم.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *