0

مردم ایلام یکپارچه در عزای حسینی/ برگزاری آیین های سنتی رونق گرفت

مردم ایلام یکپارچه در عزای حسینی/ برگزاری آیین های سنتی رونق گرفت
بازدید 25

خبرگزاری مهر-گروه استان‌ها: در کشور ما هر ساله قبل از شروع ماه محرم تا آخر ماه صفر و اربعین حسینی مراسم عزاداری در هر نقطه آن طبق رسم مختص هر منطقه برگزار می‌گردد.
استان ایلام نیز که مهد خادمان حسینی است هر ساله با آغاز محرم حال و هوای دیگری به خود می‌گیرد، به گونه‌ای که حال و هوای محرمی شهر را می‌توان از دیوارپوش‌های سیاه و پرچم‌های برافراخته بر سر در مغازه‌ها و خانه‌ها فهمید؛ در محرم امسال نیز کوچه پس کوچه‌های شهر عجیب بوی محرم می‌دهد و کوی و برزن لباس مشکی بر تن کرده و شور و عشق حسینی در گوشه و کنار شهر به چشم می‌آید.
در این بین آئین عزاداری محرم در استان ایلام به عنوان یکی از استان‌های کرد نشین در غرب کشور به گونه‌ای پرشور و معروف است که عزاداران را از شهرهای مجاور به سمت خود می‌کشاند.
مراسم عزاداری در ایلام
مهدیه آزادی، کارشناس اجتماعی و فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مراسم مردم این استان با صدای حزن‌انگیز نوحه‌های محلی شروع می‌شود و کم کم مردم و دسته‌های عزاداری خود را به جایگاه اصلی عزاداری در سطح شهر می‌رسانند و سپس با شیوه‌ها و رسومات خاص خود شروع به سینه‌زنی می‌کنند.
وی با بیان اینکه برپایی تکیه‌های عزاداری از دیگر مراسم مردم استان ایلام است، افزود: تکیه‌های متعددی در قالب چادر و خیمه در تمام محلات استان با همکاری مردم هر محله به ویژه جوانان و نوجوانان برپا می‌شوند و در آنها به پخش نذورات مردمی، برگزاری مراسم عزاداری، اجرای نمایش و تعزیه‌خوانی پرداخته می‌شود.
آئین گل مالی در ایلام
آزادی تصریح کرد: آئین گل‌مالی یا به زبان محلی خره‌گیری از دیگر سنت‌های معروف غرب کشور به ویژه ایلام است که بدین گونه برگزار می‌شود؛ عموماً در روز نهم و دهم عاشورا خاک تمیز با آب مخلوط می‌شود و زنان و مردان ایلامی به نشانه عزاداری و حاجت گرفتن، سر لباس، چادر، مو و شانه‌های خود را گل مالی می‌کنند.

این کارشناس اضافه کرد: طبل زنی و سنج زنی شبانه در خیابان‌ها و تشکیل دسته‌های بزرگ عزاداری و از دیگر مراسم مختص محرم در ایلام است که بسیار پر شور و معروف است.
وی ادامه داد: در این مراسم مردان و پسران جوان در صف‌های منظم به دنبال هم به نواختن سنج و طبل می‌پردازند که این کار یاد آور طبل نواختن لشکر یزید است.
چایینه خوانی بانوان ایلامی
مهدیه آزادی ادامه داد: چایینه خوانی هم از دیگر مراسم مختص زنان ایلامی است که بانوان ایلامی در عزای حسینی با گویش محلی و خاص خود به صورت دایره‌وار و با بلند شدن از روی زمین، به دور هم می‌چرخند و همزمان ضمن تکرار اشعار، سرها را به یکدیگر نزدیک کرده و با هر دو دست به پیشانی می‌زنند.
وی تصریح کرد: از دیگر مراسم عزاداری محرم در استان ایلام که توسط عشایر غیور استان برگزار می‌شود می‌توان به چمر اشاره کرد که نوای غمبار در سوگ مرگ عزیزان و نمایش تصویری و عینی از آئین مرثیه‌ای و عزاداری محلی است که در آن گروه صف زنان، صف مردان، زنان مویه‌خوان، نوازندگان ساز و دهل و گروه شاعران محلی حضور دارند.
مراسم عزای ایلامی‌ها
این کارشناس در ادامه بیان کرد: شب زنده داری در شب عاشورا، برگزاری راهپیمایی در روز تاسوعا و عاشورا، اجرای مراسم ویژه شام غریبان در خیابان‌ها، زنجیر زنی، پذیرایی از زائران حسینی، تهیه اسکان و اقامتگاه برای زائران و… از دیگر مراسم استان ایلام به مناسبت ایام محرم هستند.
مراسم ویژه روزهای محرم اصل مهم اتحاد و وحدت مسلمان را یادآور می‌شود؛ از این رو از اهمیت بالایی برخوردار بوده و باید به نسل‌های آینده انتقال یابد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *