0

فقط نیکوکاران برمی‌خیزند

فقط نیکوکاران برمی‌خیزند
بازدید 23

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: نزد مولایم حسین (ع) نشسته بودم که مردی پیش ایشان آمد و گفت: ای فرزند پیامبر خدا! فلانی از من بستاتکار است و می‌خواهد مرا به زندان بیندازد. فرمود: به خدا سوگند، مالی که با آن بدهی تو را بپردازم، ندارم.
فرمود: من با او آشنا نیستم؛ اما از پدرم امیر مومنان_که درودهای خدا بر او باد_شنیدم که می‌فرمود: هرکس در پی حاجت برادر مومنش بکوشد، مانند آن است که خدا هزار سال عبادت کرده است که روزه‌هایش را گرفته و شب‌ها را زنده داشته باشد.
امروز با گذشت ۲۳ نوبت از نذر چهل روزه تکیه مجله مهر و مرور حکایات و روایت‌هایی نقل شده از امام حسین (ع) تا به این لحظه، به فصل چهارم از باب حکمت‌های اخلاقی و عملی کتاب حکمت نامه‌امام حسین (ع) که به ارائه مصادیق مختلف اعمال نیکو پرداخته و به قلم محمد ری شهری به رشته تحریر در آمده است خواهیم پرداخت.
نثر الدر از امام حسین در یکی از خطبه‌هایش: بدانید که نیازهای مردم به شما از نعمت‌های خدا بر شماست. از آنها ملول نشوید که گرفتار می‌شوید.
الدر المنثور از امام، باقر از امام زین العابدین از امام حسین: پیامبر خدا فرمود: «هیچ بنده‌ای نیست که رفتن به دنبال حاجت برادر مسلمانش را وا نهد، خواه آن حاجت برآورده شود یا نشود، مگر آنکه گرفتار کمک به کسی می‌شود که آن کمک برایش گناه دارد و پاداشی نمی‌برد.
پیوند با خویشاوندان
ان أخبار الرضا به سندش از امام حسین -: هر که خوش دارد که اجلش به تأخیر افتد و روزی اش فراوان گردد باید با خویشانش پیوند داشته باشد.
کشف الغمة به سندش از امام حسین از امام علی: پیامبر فرمود: «انسانی که با خویشاوندش پیوند برقرار کند در حالی که سه سال از عمرش باقی مانده است، خدا آن را تا ۳۳ سال امتداد میبخشد و انسانی که از خویشاوندش می‌برد، در حالی که از عمرش ۳۳ سال باقی مانده است، خدای متعال آن را تا سه سال، کوتاه می‌کند.
رعایت حق همسر
الکافی به نقل از جابر، از امام باقر: گروهی بر امام حسین درآمدند و گفتند: ای فرزند پیامبر خدا! در منزلت چیزهایی می‌بینیم که آنها را خوش نداریم در منزل، ایشان فرش و بالش‌هایی بود.
فرمود: «ما با زنان ازدواج می‌کنیم و مهرشان را می‌دهیم و هر چه بخواهند، با آن می‌خرند و هیچ چیز آن، از ما نیست.
دعائم الإسلام از برخی یاران امام باقر: بر امام باقر در خانه‌اش درآمدم. او را در اتاقی آراسته و پر از پشتی و روفرشی و متکا و فرش دیدم بعدها بر او درآمدم و او را در خانه‌ای فرش شده با حصیر یافتم. گفتم این چه اتاقی است فدایت شوم؟!
فرمود: «این اتاق من است و آنچه پیش‌تر، دیدی خانه همسرم بود و برائت حدیثی بگویم که پدرم برایم گفت گروهی بر حسین بن علی درآمدند و در خانه‌اش فرش و بالش‌هایی دیدند گفتند ای فرزند پیامبر خدا! در خانه‌ات چیزهایی می‌بینیم که در خانه پیامبر خدا نبود!
فرمود: «ما با زنان ازدواج می‌کنیم و مهرشان را می‌دهیم و هر چه بخواهند با آن می‌خرند و هیچ چیز آن، برای ما نیست».
خوب همسایه داری کن تا مؤمن باشی
الأمالی صدوق – به سندش از امام حسین: شنیدم جدم پیامبر خدا به من می‌فرمود: «… خوب همسایه داری کن تا مؤمن باشی.
تاریخ الیعقوبی – از امام حسین – همسایگی گونه‌ای خویشی است.
علل الشرائع – به سندش از امام حسین از امام حسن -: مادرم فاطمه را شب جمعه در محرابش دیدم که به نماز ایستاده بود و پیوسته، به رکوع و سجود می‌رفت تا آنکه سپیده دم برآمد می‌شنیدم که برای مردان و زنان مؤمن، با ذکر نام دعا می‌کند و فراوان برایشان دعا می‌کند اما برای خود دعایی نمی‌کند.
به او گفتم مادر من چرا برای خود دعا نمی‌کنی همان گونه که برای دیگران دعا می‌کنی؟
فرمود: «پسر عزیزم! نخست همسایه، سپس خانه».
بزرگداشت سالمند در ازای امنیت در قیامت
الجعفریات به سندش از امام زین العابدین از امام حسین از امام علی: پیامبر خدا فرمود: «هر کس سالمندی را به خاطر موی سفیدش بزرگ بدارد، خدای او را از هراس روز قیامت ایمن می‌دارد.
جز نیکوکاران برنمی‌خیزند
إرشاد القلوب – از امام حسین چون روز قیامت شود جارچی فریاد میزند: ای مردم هر کس پاداشی نزد خدا دارد برخیزد؛ اما جز آنان که نیکوکار بوده‌اند، برنمی‌خیزند.
نثر الدر از امام حسین – بدانید که کار نیک ستایش و پاداش می‌آورد و اگر نیکی را به صورت مردی می‌دیدید آن را نیکو و زیبا می‌دیدید، تماشاگران را شاد می‌نمود و سرآمد همۀ جهانیان بود و اگر خست و پستی را به صورت مردی می‌دیدید، آن را زشت و در هم می‌دیدید و دل‌ها از آن می رمید و دیده‌ها به او نمی‌نگریستند.
عیون اخبار الرضا – به سندش از امام حسین امیرمؤمنان برای ما خطبه خواند و فرمود: «زمانی سختگیر و ستمکار بر مردم می‌آید که مؤمن، آنچه را در چنگ دارد، سخت می‌گیرد و در حالی که بدان مأمور نیست. خداوند متعال می‌فرماید: و فضل در میان خود را از یاد مبرید که خدا به آنچه می‌کنید بیناست و زمانی می‌آید که بدکاران پیش انداخته می‌شوند و نیکان را از یاد می‌برند و با مضطر معامله می‌کنند در حالی که پیامبر خدا از معامله با مضطر و بیع غرری نهی کرد.
پس – ای مردم از خدا پروا کنید و میان خود را اصلاح کنید و [احترام] مرا در نیکی به اهل بیتم حفظ کنید.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *