0

پرونده ۳مراسم عاشورایی طبس برای ثبت در فهرست میراث معنوی ارسال شد

پرونده ۳مراسم عاشورایی طبس برای ثبت در فهرست میراث معنوی ارسال شد
بازدید 20

به گزارش خبرنگار مهر، محمد عرب صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پرونده مراسم شمایل حضرت ابوالفضل، پرونده کاروان اُسرای کربلا و پرونده اصغر صغیر از مراسمات و آداب کهن عزاداری اباعبدالله الحسین در شهرستان طبس برای ثبت ملی در فهرست میراث معنوی کشور تهیه و برای اداره کل استان ارسال شد.
وی ضمن تشکر از همراهی کارشناسان و صاحب‌نظران و مسئولین هیئت‌های مذهبی و همچنین کارشناسان پژوهشی اداره کل گفت: این سه مراسم به دلیل قدمت و خاص بودن در برنامه‌ها و نحوه اجرا، حائز شرایط ثبت در فهرست میراث معنوی کشور شناخته شدند و امیدواریم شاهد ثبت این سه مراسم معنوی بنام شهرستان طبس باشیم.
به گفته وی شمایل حضرت ابوالفضل که به نخل حضرت ابوالفضل هم شهرت دارد مراسمی است که در روز هشتم محرم توسط هیئت ابوالفضلی شهرستان طبس برگزار می‌شود.
عرب گفت: مراسم اصغر صغیر بدین صورت برگزار می‌شود که؛ در روز نهم محرّم دسته جات از صبح به مجالس روضه خوانی رفته و عزاداری می‌کنند و نزدیک به ظهر تمام هیأت عزادار در محل هیئت حسینی جمع می‌شوند حدود ساعت ۱۱ صبح مراسم اصغر صغیر با نوحه خوانی و زنجیر زنی شروع می‌شود گهواره ای سیاه پوش که طفلی در آن قرار گرفته و دو نفر از جوانان سیاه پوش بر بالین کودک قرار دارند بر دوش عزاداران در میان دسته‌های زنجیر زنی تا داخل هیئت حسینی حمل می‌شود مردان سیاه پوش عزادار در حالی که با شور حرارت بر سر و سینه می‌زنند و نوحه خوانی می‌کنند گهواره علی اصغر را همراهی می‌کنند.
وی افزود: یکی از مراسمات خاص معنوی دیگر که در دهه اول محرم برگزار می‌شود مراسم کاروان اسرای کربلاست که در عصر روز یازدهم در محل هیئت چهارده معصوم برگزار می‌شود.
رئیس میراث فرهنگی طبس گفت: مراسم با شکوه با همت جوانان در واقع حرکت نمادین کاروان اسرا به سمت شام است که صحنه‌ی اسارت فرزندان بنی هاشم و خاندان پیامبر (ص) به نمایش گذاشته می‌شود.
عرب ادامه داد: تاکنون نخل بندی و نخل برداری کریت، طبل زنی سحرهای ماه مبارک رمضان، گیوه بافی، سبدبافی یا بوریا بافی، مس گری، پخل بافی، قلم زنی ویژه طبس، مهارت پخت نان تُنُک و مهارت پخت نان اوزون بنام شهرستان طبس در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده‌اند و بعضی مراسمات و آئین‌ها و هنرها به صورت استانی یا مشترک با سایر شهرستان‌ها نیز ثبت ملی شده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *