0

«رفاقت به سبک تانک» و «گردان قاطرچی‌ها» خوانش می‌شوند

«رفاقت به سبک تانک» و «گردان قاطرچی‌ها» خوانش می‌شوند
بازدید 6

به گزارش خبرگزاری مهر، همزمان با فرارسیدن هفته دفاع مقدس، مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۸ و فرهنگسرای گلستان ویژه برنامه‌هایی را با هدف گرامیداشت یاد و خاطره رزمندگان و دلاوران هشت سال دفاع مقدس برگزار می‌کند. مراسم یادبود شهدای جنگ تحمیلی، تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و تقدیر از یادگاران دفاع مقدس از جمله اصلی‌ترین برنامه‌های این فرهنگسرا است.

آئین دیدار و تکریم خانواده‌های شهدای نوجوان دفاع مقدس توسط کانون پسران نوجوان رضوان فرهنگسرای گلستان در منزل یکی از شهدا و دلاوران هشت سال دفاع مقدس برگزار می‌شود. این آئین دیدار در قالب ویژه برنامه «برای وطن، به راه حسین (ع) به نام شهید» در روز پنجشنبه ۵ مهرماه از ساعت ۱۰:۳۰ برگزار می‌شود و جمعی از نوجوانان این کانون همزمان با سالروز تولد شهید نوجوان با حضور در منزل وی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌اش، از خانواده معظم ایشان تقدیر خواهند کرد.

عکس‌های سعید صادقی، راوی دلاورمردان دفاع مقدس

نمایشگاه آثار عکاسی و نقاشی «سرافرازان» به همت نگارخانه گلستان برگزار می‌شود و با نمایش آثار عکاسی و نقاشی از شهدای جنگ تحمیلی، یاد و خاطره رزمندگان هشت سال دفاع مقدس را گرامی می‌دارد. سعید صادقی عکاس جنگ، مجموعه عکس‌های کمتر دیده شده خود از عملیات‌های مختلف نظیر کربلای ۵، خیبر، بدر، رمضان و … را در نمایشگاه «سرافرازان» به نمایش می‌گذارد.

این نمایشگاه، متشکل از ۱۵ تابلوی عکاسی از ایثار و مقاومت سربازان جنگ تحمیلی و ۱۵ تابلوی نقاشی پرتره از شهدای هشت سال دفاع مقدس است و رشادت‌های دلاور مردان جبهه حق علیه باطل را در معرض دید عموم می‌گذارد.
نمایشگاه سرافرازان تا نهم مهر در نگارخانه گلستان فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.

«مگه جنگه» در کنار نوجوانان

بیست و سومین دورهمی نوجوانان کتابخوان شهر تهران با عنوان «مگه جنگه» با محور محتوایی «دفاع مقدس» در کتابخانه‌های گلستان و فرزانگان برگزار می‌شود. معرفی و خوانش کتاب «رفاقت به سبک تانک» نوشته داود امیریان، بخش اصلی این دورهمی در کتابخانه گلستان است.

این کتاب دربردارنده حکایات کوتاه از وقایع جنگ ایران و عراق است که با محتوای شوخی و طنز و با نثری شیرین و روان برای گروه سنی نوجوانان فراهم آمده است. داوود امیریان این حکایات را با استفاده از دیده‌ها و تجربیات خود در جبهه، به تحریر درآورده و در آن فضای جبهه، وقایع جنگ، ارتباط رزمندگان با یکدیگر و … را به گونه‌ای خاص به تصویر کشیده است. جمعی از اعضای باشگاه کتابخوانی نوجوانان کتابخانه گلستان در این جلسه حضور دارند و به مهم‌ترین پرسش‌های آنان درباره جنگ ایران و عراق پاسخ داده خواهد شد.

همچنین در حاشیه این برنامه نمایشگاه کتاب با موضوع دفاع مقدس برگزار می‌شود. این جلسه روز چهارشنبه ۴ مهرماه از ساعت ۱۷ در فرهنگسرای گلستان برگزار می‌شود.

«گردان قاطرچی‌ها» به کتابخانه فرزانگان می‌رود

علاوه بر این، کتاب «گردان قاطرچی‌ها» نوشته داوود امیریان از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در کتابخانه فرزانگان معرفی و بازخوانی می‌شود. این کتاب با روایتی طنز از روزهای جنگ و نوجوانان کم سن و سالی که به جنگ می‌رفتند سخن می‌گوید. روایت اصلی کتاب، قصه گردانی که وظیفه‌اش نگهداری از قاطرهایی برای حمل آذوقه و مهمات مورد نیاز رزمندگان به ارتفاعات کردستان است. نویسنده در غالب اتفاقات خنده‌دار وقایع جنگ را به صورتی دلنشین برای نوجوانان تعریف می‌کند و شجاعت نوجوانان آن دوران را بیان می‌کند که با سن پایین از جنگ و جبهه نمی‌ترسیدند و برای شهادت هم آماده بودند.
این جلسه روز چهارشنبه ۴ مهرماه ساعت ۱۶ با حضور اعضای باشگاه کتابخوانی فرزانگان برگزار می‌شود.

غرفه مشاوره رایگان حقوقی و قضائی برپا می‌شود

برپایی غرفه مشاوره رایگان حقوقی و قضائی، یکی دیگر از برنامه‌های هفته دفاع مقدس فرهنگسرای گلستان است که با همکاری معاونت قضائی دادگستری کل استان تهران برگزار می‌شود.

این غرفه در راستای برپایی میز خدمت در مراکز فرهنگی هنری برپا شده و تلاش می‌کند شهروندان تهرانی را با حقوق شهروندی‌شان آشنا بکند. بر اساس این گزارش، برنامه زمان‌بندی غرفه مشاوره حقوقی و قضائی بدین شرح است: ۴ مهر ساعت ۱۵ در کتابخانه دکتر طوبی کرمانی، ۴ مهر ساعت ۱۶ تا ۱۸ در خانه فرهنگ و کتابخانه گلبرگ، چهارشنبه ۴ مهر ساعت ۱۱ تا ۱۳ در خانه فرهنگ و کتابخانه فرزانگان و ۴ مهر ساعت ۱۶:۳۰ در کتابخانه شقایق.

همچنین به مناسبت فرارسیدن هفته دفاع مقدس، فضای فرهنگسرا با نصب دکورهایی با محوریت دفاع مقدس و تصاویر رزمندگان آذین‌بندی شده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *