0

روایتی از زنان ایرانی که در رشد و پیشرفت کشور موثر بودند

روایتی از زنان ایرانی که در رشد و پیشرفت کشور موثر بودند
بازدید 8

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «دختران ایران» نوشته جمعی از نویسندگان به تازگی توسط انتشارات راه یار منتشر و روانه بازار نشر شده است. این کتاب جلد اول مجموعه روایتی از زن ایرانی است که به بازنمایی زندگی زنان تاریخ سازی که هر کدام به نحوی در رشد و پیشرفت کشور موثر بوده اند پرداخته است.

در معرفی این کتاب آمده است:

«اولین و مهم‏ترین مؤلفه پیشرفت هر ملتی انسان است؛ همان سرمایه ‏ای که آگاهی ‏ها، آرمان‏ ها و انگیزه ‏هایش، او را به‏ سویی می‏ کشاند که دانش، توانایی، هنر و ذوق خود را برای پیشرفت دسته‏ جمعی امتی خرج ‏کند.

تاریخ سرزمین ایران پر از انسان‏ هایی است که در عرصه‏ های مختلف اندیشه و علم، مبارزه سیاسی، هنر، نویسندگی، شاعری، خدمت‏ رسانی و اصلاح اجتماعی، تعلیم و تربیت، رسانه، ورزش، کارگری، کارآفرینی، قانون ‏گذاری، حکمرانی و مطالبه ‏گری در قلمرو روستا و شهر و چه ‏بسا فراتر از مرزهای جغرافیایی ایران عزیز، تلاش کرده و خودشان را بسط داده ‏اند. انسان‏ هایی که نقش و رسالت انسانی خود را فراتر از عادت‏ ها و روزمرگی ‏ها و فردیت ‏ها درک کرده‏ اند و همین ادراک، آن‏ها را با آدم‏ های اطراف شان متفاوت کرده ‏است. انسان ‏هایی که قرار ندارند و آن‏قدر که در توان شان هست و آن‏گونه که موقعیت شان اقتضا می‏ کند، به فکر حرکت هستند و این حرکت آگاهانه و دردمندانه، خود باعث گشایش‏ های بعدی شده ‏است. آدم‏ هایی که به برکت این دغدغه، در وادی تعالی خویش و خویشاوندان نیز حرکت ایجاد کرده‏ اند.

این انسان ‏ها را کجا می‏توان یافت؟ دنبال جای خاصی نباید بود. کافیست سری بچرخانیم. در محله، شهر و روستای مان، میان زنان و مردان این سرزمین، بسیاری از این انسان‏ ها را بارها دیده ‏ایم و به ‏راحتی از کنارشان گذشته ‏ایم، خصوصاً از کنار زنان شان.

در این کتاب سعی شده‏ است از میان زنانی که در تاریخ معاصر ایران عزیز تاکنون کم‏تر دیده و شناخته شده‏ اند برخی را به ‏صورت داستانی روایت کنیم. این زنان عمل شان لزوماً شبیه هم نیست و هرکدام کاری انجام می ‏دهند، اما یک روح گرم و گیرا، همه آن‏ ها را شبیه هم کرده‏ است. در وجود هریک از این زنان، شمعی است که از اسارت رکود، جهل، سرگردانی و سرگرمی رهایی یافته و روشن شده و خود می‏تواند شمع ‏های خاموش دیگر را روشن کند. زنانی روشن و روشنایی ‏بخش و مثال‏ زدنی برای زنان و مردان.»

فاطمه خطیب؛ فعال صلح، عضو اتحادیه بین‌المللی امت‌واحده و استاد فیزیک، نیره عابدین‏ زاده؛ قاضی، معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی، هاشمیه متقیان؛ ورزشکار دو و میدانی و قهرمان پارالمپیک، سپیده کاشانی؛ شاعر، نصرت ‏بیگم امین؛ اولین بانوی مجتهده ایرانی، زهرا عجمیان؛ خواهر شهید روح‌الله عجمیان، مرضیه حدیدچی؛ اولین فرمانده سپاه و نماینده مجلس از جمله بانوانی هستند که در این کتاب، معرفی و روایت شده‌اند.

زهرا صادقی؛ کارآفرین روستایی، شهیده طیبه زمانی، زهرا اصغری؛ معلم، خیرالنسا صدخروی؛ بانوی فعال در پشتیبانی دفاع مقدس، عصمت احمدیان؛ کارآفرین موفق و فعال در پشتیبانی دفاع مقدس، مرجان نازقلیچ؛ اولین فرماندر زن ترکمن و شهیده حادثه منا، مریم قاضی سعیدی؛ مسئول گروه جهادی «حسنا» (حامیان مادران باردار) و معصومه اسمعیلی؛ استاد تمام دانشگاه علامه طباطبایی، روان‌شناس و رئیس انجمن علمی مشاوره ایران دیگر بانوانی هستند که در دفتر اول کتاب «دختران ایران» روایت می‌شوند.

این کتاب با ۲۹۲ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۹۵ هزار تومان عرضه شده است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *