شایع ترین بیماری های زنان

شایع ترین بیماری های زنان

امروزه، سهم زنان در ابتلا به برخی از بیماری ها بیشتر از مردان است و می توان گفت بسیاری از بیماری ها، تنها در زنان رخ می دهد.

از این رو، لازم است تمامی زنان، در مورد مشکلات مربوط به بلوغ، بارداری، یائسگی و سرطان های شایع آگاهی و اطلاعات کافی داشته باشند، تا در زمان لازم، برای درمان آن ها اقدام نمایند. در این مطلب، شما را با برخی از شایع ترین بیماری های زنان آشنا می کنیم.

سرطان رحم

یکی از بیماری های شایع زنان سرطان رحم است که در آن، سلول های طبیعی رحم به سلول های غیر طبیعی تبدیل شده و خارج از کنترل رشد می کنند. سرطان رحم، انواع مختلفی دارد که در اغلب اوقات، از سلول های لایه داخلی رحم شروع می شود. هر چند این بیماری در هر سنی شایع است، با این حال در افراد بالای 50 سال که یائسه شده اند، شیوع بیشتری دارد. علاوه بر این، مواردی مانند سن، سبک زندگی، سابقه ژنتیکی، رژیم غذایی پرچرب، شروع زودرس قاعدگی، تومور های تخمدان و غیره نیز در شیوع این بیماری موثر می باشند.

هر چند بیشترین علائم در این نوع از بیماری های زنان، همان خونریزی های غیر طبیعی واژن است با این حال، برخی موارد مانند درد های شدید در دوران قاعدگی، ترشحات غیر طبیعی، کاهش وزن بی دلیل و غیره نیز از علائم این بیماری هستند. تشخیص این بیماری نیز توسط پزشک متخصص و با انجام بررسی های مربوط به علائم، عوامل خطر، سابقه خانوادگی و غیره انجام می شود و پس از آن، معاینات و آزمایشات مختلفی برای تشخیص سرطان رحم صورت می گیرد.

سرطان سینه

شایع ترین بیماری های زنان

یکی دیگر از شایع ترین بیماری های زنان، سرطان سینه است که در بافت های داخلی سینه اتفاق می افتد. این بیماری، نوعی سرطان تهاجمی است که علاوه بر زنان، در مردان نیز رخ می دهد و دومین دلیل مرگ و میر پس از سرطان ریه می باشد. سرطان سینه در دو نوع خوش خیم و بدخیم وجود دارد، که تشخیص وخامت آن از طریق روش های مختلفی صورت می گیرد. با این حال، اغلب سرطان های سینه از نوع خوش خیم هستند و برای فرد خطر زیادی ندارند و در صورت بدخیم بودن نیز باید طبق نظر پزشک، تمامی مراحل درمانی انجام شود. برخی از دلایل بروز بیماری سرطان سینه، شامل زن بودن، افزایش سن، سابقه بیماری های پستان، چاقی مفرط، هورمون تراپی، مصرف الکل و مواد مخدر و غیره می باشد.

مواردی مانند ایجاد توده یا بافت ضخیم در سینه، تغییر در اندازه و شکل سینه، قرمزی یا گود شدن پوست سینه، درد های شدید در ناحیه زیربغل، ترشح از نوک پستان و غیره نیز از جمله علائم سرطان سینه در زنان می باشند. در زمینه تشخیص و تایید این نوع بیماری های زنان نیز پزشک متخصص، از آزمایشات مختلفی مانند آزمایش خون، ماموگرافی سینه، اسکن استخوان و غیره استفاده می کند و بر اساس میزان وخامت بیماری، روش های درمانی خاصی مانند ماستکتومی، جراحی ماموپلاستی یا جراحی پروتز سینه را در بسیاری از مراکز درمانی یا کلینیک های زیبایی در سراسر کشور مانند کلینیک زیبایی مشهد اجرا خواهد کرد.

تنبلی تخمدان

این بیماری نیز یکی دیگر از بیماری های زنان است که با نام سندروم تخمدان پلی کیستیک شناخته می شود. در شرایط عادی، در هر بار تخمک گذاری در زنان به صورت ماهیانه، در حدود 6 فولیکول رشد می کنند که در افراد مبتلا به بیماری تنبلی تخمدان، فولیکول ها رشد نکرده و تخمک گذاری نیز انجام نخواهد شد. به همین دلیل، فولیکول ها به همان شکل باقی مانده و تخمدان نیز عملکرد خود را از دست می دهد. برخی از دلایل بیماری تنبلی تخمدان در زنان، مواردی مانند استرس های شدید، ژنتیک، اختلالات تیروئید، مشکلات غدد کلیوی، انجام شیمی درمانی، مصرف الکل و مواد مخدر و غیره هستند.

علائم و نشانه های تنبلی تخمدان نیز در زنان مختلف، متفاوت بوده و شامل مواردی مانند افزایش وزن، قاعدگی های نامنظم و طولانی مدت، آندروژن بیش از اندازه، افزایش رشد مو، ریزش مو، دیابت و غیره می باشد. در زمینه تشخیص بیماری تنبلی تخمدان نیز باید گفت، پزشک پس از انجام بررسی های لازم در مورد علائم این بیماری در فرد، آزمایشات مختلفی مانند آزمایش خون، نمونه گیری از دیواره رحم، سونوگرافی و غیره را به منظور تایید بیماری در فرد تجویز خواهد کرد. لازم است افراد با دیدن برخی علائم مانند قاعدگی نامنظم، عدم بارداری، علائم دیابت و غیره، هر چه سریع تر به پزشک مراجعه نمایند تا درمان نیز در زمان لازم انجام شود.

افسردگی پس از زایمان

شایع ترین بیماری های زنان

یکی دیگر از موارد شایع در زمینه بیماری های زنان، افسردگی پس از زایمان است که در برخی از زنان، پس از تولد نوزاد رخ می دهد. بروز این بیماری در 8 تا 21 درصد از مادران رایج است و در اغلب موارد، اطرافیان فرد را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد. هر چند علائم افسردگی پس از زایمان در افراد مختلف متفاوت است، با این حال برخی موارد مانند احساس غم و اندوه، خوابیدن طولانی مدت، بروز درد و کسالت، تغییرات خلقی، احساس خشم، اضطراب و ناراحتی، حس نالایق بودن و غیره، از جمله علائم و نشانه های این بیماری می باشند.

برخی از دلایل بروز افسردگی پس از زایمان نیز شامل مواردی مانند فاکتور های فیزیکی مانند تغییرات هورمونی، کم خوابی، بیماری های زمینه ای و غیره، فاکتور های احساسی مانند اختلالات ذهنی، منزوی بودن، طلاق یا مرگ عزیزان، وضعیت نامطلوب مالی، عدم حمایت عاطفی و غیره می باشد. لازم است افراد با داشتن علائم این بیماری، هر چه سریع تر به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنند تا برخی از بررسی های بالینی انجام شود و در صورت وجود نشانه های افسردگی، به متخصص اعصاب و روان ارجاع داده شوند.

پوکی استخوان

از دیگر موارد شایع در بیماری های زنان، پوکی استخوان است که در آن، با از بین رفتن کلسیم و مواد معدنی موجود در استخوان ها، کاهش تراکم و شکننده تر شدن بافت استخوان رخ می دهد. زنان به دلیل بارداری، تغییرات هورمونی، یائسگی و غیره، بیشتر در معرض این بیماری هستند و به دلیل سبک زندگی غلط و بی تحرکی و رژیم غذایی ناسالم، میزان شیوع پوکی استخوان در آن ها رو به افزایش است. علاوه بر موارد گفته شده، سابقه خانوادگی، مصرف کم کلسیم و ویتامین دی، سابقه ابتلا به بیماری هایی مانند پرکاری تیروئید، ام اس، نارسایی کلیه، دیابت و غیره، مصرف الکل و مواد مخدر، چاقی و غیره نیز در بروز این بیماری بسیار موثر می باشند.

همچنین، بیماری پوکی استخوان با علائم و نشانه هایی مانند کمر درد، کاهش طول قد با گذشت زمان، شکستگی بی دلیل استخوان ها، تنگی نفس، ایجاد قوز در کمر و پشت و غیره نیز همراه است. تشخیص این بیماری نیز پس از بررسی های انجام شده در زمینه سابقه پزشکی و خانوادگی، با انجام آزمایش سنجش تراکم استخوان صورت می گیرد که لازم است تمامی زنان بالای 65 سال، حداقل یک بار در سال آن را انجام دهند. پزشک متخصص نیز بر اساس نتایج به دست آمده، درمان هایی مانند هورمون درمانی، دارو هایی مانند فسفونات ها، دنوزوماب و برخی دارو های استخوان ساز را تجویز خواهد کرد.

منبع: drhasantalebzadeh.ir
  |   لینک کوتاه : https://iranmedicalinfo.com/?p=56474

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. محمود سبزی گفت:

    درود خسته نباشید، افسردگی پس از زایمان خیلی مخربه و باید به این موارد دقت زیادی بشه.

    1. کارشناس روابط عمومی گفت:

      سلام ممنون از نکته نظر خوبتون محمود جان.