دانشجوی مامایی از ترم چند حقوق می گیرد؟

دانشجوی مامایی از ترم چند حقوق می گیرد؟

برخلاف برخی مشاغل که دانشجویان در حین تحصیل یا پس از گذراندن دوره کار آموزی حقوق دریافت می ‌کنند، وضعیت دانشجویان مامایی کمی پیچیده ‌تر است. به طور کلی، دانشجویان مامایی در طول دوران تحصیل خود حقوق مستقیمی دریافت نمی‌ کنند.

دانشجوها در مقطع کارشناسی و مقطع کارشناسی ارشد هیچ حقوقی دریافت نمی کنند با اینکه وظیفه دارند در واحدهای عملی حضور یابند و در مراکز درمانی مطابق با شیفت هایی که از طرف دانشگاه برایشان گذاشته می شوند حضور فعال داشته باشند البته این شیفت ها در حور مربی می باشد و برای یادگیری بیشتر دانشجو طراحی شده است.

همان طور که میدانید ماماها در سه مقطع آموزشی درس می خوانند و مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا را می توانند در دانشگاه های آزاد و علوم پزشکی درس بخوانند، مقطع ارشد و دکترا فقط در دانشگاه های علوم پزشکی ارائه می شود. بنابراین مقطع ارشد و دکترا رشته مامایی به هیچ وجه در دانشگاه های آزاد یا غیرانتفاعی نمی باشد.

اما دانشجویان مقطع PhD در تمام رشته های علوم پزشکی حقوق می گیرند. این حقوق هر سال طبق دستور وزارت بهداشت و درمان کشور متفاوت است اما حقوق آنها تقریبا مطابق با حقوق رزیدنت ها می باشد. در مقطع دکترا دانشجو موظف است بدون حضور مربی واحدهای عملی را بگذراند و بسیاری از واحدهای انها به عنوان کمک مربی برای دانشجویان ارشد و کارشناسی می باشد.

نه تنها در مامایی بلکه در در دیگر رشته های پیراپزشکی و پرستاری روال کار اینگونه است که در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد حقوقی دریافت نمی کنند اما در مقطع PhD حقوق دریافت می کنند. طبق اخرین اطلاعات در سال 1403 با افزایش 45 درصدی حقوق دانشجویان علوم پزشکی برای دانشجویان متاهل سه میلیون تومان و برای دانشجویان مجرد دو میلیون تومان در نظر گرفته شده است و هر ساله این مبلغ تغییر می کند.

چرا دانشجویان مامایی در دوران تحصیل حقوق نمی ‌گیرند؟

ماهیت رشته: رشته مامایی به دلیل ماهیت عملی و بالینی، نیازمند نظارت دقیق اساتید و کارآموزی ‌های طولانی مدت در مراکز درمانی است. این امر باعث می‌ شود تا امکان پرداخت حقوق به دانشجویان در قالب یک کار تمام‌ وقت وجود نداشته باشد.

قوانین دانشگاهی: اکثر دانشگاه‌ ها و مراکز آموزشی، پرداخت حقوق به دانشجویان در طول دوران تحصیل را منوط به انجام فعالیت ‌های پژوهشی، آموزشی یا کمک‌ هزینه تحصیلی می‌ کنند که معمولاً به تعداد محدودی از دانشجویان تعلق می‌ گیرد.

دوره طرح: پس از فارغ‌ التحصیلی، دانشجویان مامایی موظف به گذراندن دوره طرح هستند. در طول این دوره، آنها به عنوان کارمند رسمی دولت محسوب می‌ شوند و حقوق مشخصی را دریافت می ‌کنند.

چه زمانی دانشجویان مامایی می ‌توانند درآمد داشته باشند؟

کار آموزی: در برخی موارد، دانشجویان مامایی در طول دوره کار آموزی خود، به صورت پاره‌ وقت و با دریافت دستمزد ناچیز در مراکز درمانی مشغول به کار می‌ شوند. اما این درآمد معمولاً برای تامین هزینه‌ های زندگی کافی نیست.

فعالیت‌ های آزاد: برخی دانشجویان مامایی با گذراندن دوره‌ های تخصصی و کسب مهارت ‌های خاص، می‌ توانند به صورت آزاد و در مطب ‌های خصوصی یا مراکز درمانی فعالیت کنند. اما این امر نیازمند گذراندن دوره‌ های تکمیلی و اخذ مجوزهای لازم است.

دوره طرح: همانطور که گفته شد، مهمترین منبع درآمد دانشجویان مامایی پس از فارغ‌ التحصیلی، دوره طرح است. در طول این دوره، آنها حقوق و مزایای کامل یک کارمند دولت را دریافت می ‌کنند.

مقطع تحصیلی: دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری معمولاً حقوق بالاتری نسبت به دانشجویان مقطع کارشناسی دریافت می ‌کنند.
محل خدمت: میزان حقوق دانشجویان مامایی در دوره طرح، بسته به محل خدمت (بیمارستان دولتی، خصوصی، روستایی و …) متفاوت است.
تجربه کاری: با افزایش تجربه کاری، میزان حقوق دانشجویان مامایی نیز افزایش می ‌یابد.

حقوق و درآمد مطب مامایی در 6 کشور مهم دنیا {1403}

منبع: asrejadidmama.com
  |   لینک کوتاه : https://iranmedicalinfo.com/?p=57115

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مجید بنایی گفت:

    سلام به تیم ایران مدیکال اینفو خسته نباشید میگم، وااااقعا تشکر میکنم از اینکه به این موضوع پرداختید، حقوق دانشجوی مامایی خیلی ناچیزه و باید رسیدگی بشه.

    1. کارشناس روابط عمومی گفت:

      سلام مجید جان، ممنون از شما که انرژی خوبی فرستادید برای ما.