بهترین قرص برای فشار خون عصبی چیست؟

بهترین قرص برای فشار خون عصبی چیست؟

در حالت عادی، خون در رگ‌های شما جریان دارد و این جریان خون، فشاری را به دیواره‌ی رگ‌های شما وارد می‌کند.

 شما می‌توانید با استفاده از دستگاه فشار خون، این معیار را اندازه‌گیری کنید و سلامت خود را تحت نظر داشته باشید. فشار خون طبیعی عموما زیر 12 برروی 8 می‌باشد. در برخی مواقع این فشار ممکن است بالاتر از حد طبیعی رود که در این حالت به اصطلاح می‌گویند شما پرفشاری خون دارید. پتاسیم و منیزیم از جمله عناصری هستند که در کنترل و کاهش فشار خون عصبی شما موثرند.  در این مقاله به بهترین قرص برای فشار خون بالا می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید …

فشار خون بالا چه عددی دارد؟

براساس مطالعات انجمن قلب آمریکا، فشار خون استاندارد یا سالم، به فشار سیستولیک کمتر از 120 میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک کمتر از 80  میلی‌متر جیوه نسبت داده می‌شود. پرفشاری خون هنگامی اتفاق می‌افتد که فشار سیستولیک بین 120 تا 129 میلی‌متر جیوه و فشار دیاستولیک، بین 80 تا 89 میلی‌متر جیوه باشد. این فشار خون بالا، به تدریج عروق کرونر را تضعیف می‌کند و زمینه‌ی حملات قلبی را فراهم می‌کند. فشار خون بسیار بالا می‌تواند آسیب‌هایی را نیز به بافت رگ شما وارد کند. هرگونه اقدامی که به کنترل و کاهش فشار خون شما کمک کند، می‌تواند شما را از حملات قلبی محافظت کند.

نکته‌ی مهم: اگر فشار خون 115.75 میلی‌متر جیوه را به عنوان فشار پایه در نظر بگیریم، به ازاي هر 20 میلی‌متر جیوه افزایش فشار خون سیستولیک یا هر 10 میلی‌متر جیوه افزایش فشار خون دیاستولیک، احتمال رخداد مرگ ناشی از سکته قلبی یا سایر بیماري هاي قلبی-عروقی در افراد با سنین 40 الی 69 سال، تا دو برابر افزایش می‌یابد، که این احتمال در افراد مسن تر بیش‌تر خواهد شد.

آیا استرس بر افزایش فشار خون اثرگذار است؟

بله، فشار خون شما می‌تواند تحت اثرات استرس (به شکل کوتاه یا بلندمدت تفاوتی ندارد)، قرار بگیرد. اضطراب حاد به طرز قابل‌توجهی فشار خون شما را بالا می‌برد. این اتفاق، به دلیل پاسخ طبیعی بدن در برابر استرس ناگهانی وارده است. در مواجه با استرس، بدن شما هورمون‌هایی مثل کورتیزول را ترشح می‌کند که بدن را آماده می‌کند تا برای یک پاسخ ناگهانی، جریان خون را از سمت شکمتان به سمت عضلات هدایت کند و در نتیجه‌ی آن، فشار خون، ضربان قلب و تعداد تنفس‌های شما بالاتر خواهد رفت. بنابراین اگر استرس وارده مزمن شود، علاوه بر اثرگذاری بر فشار خون شما، بر بالارفتن ریسک رخداد سایر اختلالات قلبی مثل حملات قلبی، می‌افزاید.

بهترین قرص و مکمل برای کاهش فشارخون

چه راهکارهایی برای کنترل عصبانیت و استرس وجود دارد؟

علاوه بر حفظ سلامت روان، داشتن یک بدن قوی و سالم نیز برای شما ضروریست. در ادامه راهکارهایی که در کاهش استرس و عصبی‌بودن شما موثر است ذکر می‎‌کنم:

  • سعی کنید عواملی که منجر به ایجاد استرس یا تحریکات روانی در شما می‌شوند شناسایی کنید و از آن‌ها دوری یا خود را کنترل کنید.
  • خواب خود را در اولویت قرار دهید و در طول شب بین 7 الی 8 ساعت بخوابید.
  • سبک غذایی خود را اصلاح کنید و از سبزیجات و میوه، روغن زیتون، ماهی سالمون بیشتری استفاده کنید. در طول روز تنها مجاز به مصرف حداکثر یک قاشق چای‌خوری نمک هستید. این نمک در انواع مواد غذایی که مصرف می‌کنید (شامل بیسکوییت‌ها، غذاهای آماده و فست‌فودی، انواع شیرینی‌ها و …) باید لحاظ شود.
  • به شکل منظم ورزش کنید. در هفته 150 دقیقه را به ورزش (روزی نیم ساعت برای 5 روز هفته) اختصاص دهید.
  • فعالیت‌هایی مثل یوگا، مدیتیشن و تمرینات تنفسی به شما کمک میکنند.
  • از مکمل‌هایی مثل ب کمپلس‌ها و منیزیم و پتاسیم در روتین غذایی خود استفاده کنید.
  • سیگار نکشید، الکل مصرف نکنید و پرخوری را کنار بگذارید.
  • اگر اضافه‌وزن دارید، به دنبال کاهش آن باشید. تقریبا هر 1 کیلوگرم کاهش وزن، منجر به کاهش 1 میلی‌متر جیوه از فشار خون می‌شود.

بهترین قرص برای فشار خون عصبی چیست؟

درواقع می‌توان گفت داروهای فشار خون عصبی تفاوتی با داروهای معمول برای فشار خون ندارند. بلکه ممکن است داروهایی علاوه بر آن‌ها، برای کاهش تحریکات عصبی شما تجویز شوند.

همانطور که اشاره کردم مهمترین عامل کنترل‌کننده فشار خون شما، تغییر سبک زندگی و تغذیه‌ای در شماست. اگر این موارد را رعایت کردید و فشار خون شما همچنان پایین نیامد، پزشک شما برایتان دارو تجویز خواهد کرد. داروها ممکن است از دسته‌های مختلفی باشند که در ادامه بررسی می‌کنیم.

4 دسته‌ی دارویی در خط اول کنترل و کاهش فشار خون شما ممکن است تجویز شوند که به شکل تکی یا ترکیبی تجویز خواهند شد:

  • داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACEIs): این دسته‌ی دارویی، مثل داروی کاپتوپریل، انالاپریل و …، به شل‌شدن دیواره عروق خونی شما کمک می‌کند و از تشکیل یک ماده‌ی شیمیایی که منجر به تنگی عروق می‌شوند، جلوگیری می‌کند. این دسته‌ی دارویی ممکن است برای بیماران عارضه سرفه را به وجود آورد.
  • داروهای بلاک‌کننده گیرنده آنژیوتانسین2 (ARBs): این دسته‌ی دارویی، مثل داروی لوزارتان و …، عملکرد آنژیوتانسین را مهار می‌کند. این ترکیب شیمیایی از باریک‌شدن عروق جلوگیری می‌کند. تجویز این دسته به همراه دسته‌ی اول، سود آن‌چنانی برای بیمار ندارد و عموما بهتر است باهم تجویز نشوند.
  • داروهای بلاک‌کننده کانال کلسیمی: این دسته‌ی دارویی، مثل داروی آملودیپین، دیلتیازم و …، از ورود کلسیم به داخل سلول‌های قلبی و عروق جلوگیری می‌کند و منجر به بازشدن و ریلکس‌کردن عروق برای عبور خون می‌شود.
  • داروهای ادرارآور تیازیدی: این دسته‌ی دارویی، مثل هیدروکلروتیازید، فروزماید و …، آب اضافی و سدیم را از بدن خارج می‌کند و باعث کاهش فشار وارده بر عروق می‌شود. این دسته‌ی دارویی خود سه زیرمجموعه شامل تیازیدها، دیورتیک‌های لوپ و نگهدارنده پتاسیم می‌باشد. این دسته‌ی دارویی ممکن است از لحاظ افزایش دفع ادرار از بدن، برای شما ناراحتی به وجود آورد.

از جمله بهترین ترکیباتی که جدا از داروهای ذکرشده در قبل درکاهش فشار خون شما موثرند، پتاسیم و منیزیم هستند. پتاسیم و منیزیم با گشادسازی عروق، در کاهش و کنترل فشار خون نقش دارند و علاوه بر آن در کنترل استرس و تقویت اعصاب موثرند.کالمگ مکملی است که حاوی پتاسیم و منیزیم توامان و در فرم سیترات (برای جلوگیری از رسوب در کلیه) است و شما می‌توانید با مشورت پزشک خود برای کنترل فشار خون و یا برای تقویت اعصاب و بهبود استرس از آن استفاده کنید.

مکمل کالمگ حاوی پتاسیم و منیزیم با ملح سیترات

داروهای دسته‌ی بلاک‌کننده‌ی گیرنده بتا (مثل داروهای متوپرولول، بیزوپرولول و …) نیز در برخی موارد، مثل زمانی که فرد نارسایی قلبی دارد و یا در خانم‌هایی که قصد بارداری دارند و یا باردارند، تجویز می‌شود. این دسته‌ی دارویی منجر به آهسته‌ترکردن ضربان قلب و کاهش نیروی لازم برای انقباض قلب می‌شود. این دسته‌ی دارویی ممکن است مشکلات تنفسی مثل آسم و COPD را تشدید کند. در این زمان داروهایی مثل متوپرولول و بیزوپرولول اولویت قرار می‌گیرند زیرا به شکل اختصاصی به گیرنده بتا اتصال پیدا می‌کند.

سایر داروها، مثل بلاک‌کننده‌های گیرنده آلفا-1 (از جمله پرازوسین، ترازوسین و …)، نگهدارنده‌های پتاسیم (مثل آمیلوراید و تریامترن)، آگونیست‌های آلدوسترون (مثل اسپیرنولاکتون و اپلرنون) و داروهایی مثل هیدرالازین، متیل‌دوپا و … در موارد خاصی که پزشک شما تشخیص بدهد، به 4 دسته‌ی اصلی اضافه خواهند شد.

منبع: samanik.ir
  |   لینک کوتاه : https://iranmedicalinfo.com/?p=68864

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *