0

تولید ۲ میلیون نهال از ۱۰ میلیون اصله تعهد شده

تولید ۲ میلیون نهال از ۱۰ میلیون اصله تعهد شده
بازدید 46

محمود قلیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: سال گذشته و بر اساس برنامه‌های پیش‌بینی شده قرار بود در سطح کشور و در طول چهار سال یک میلیارد اصله نهال عمل‌آوری شود که سهم استان اردبیل به صورت سالانه ۱۰ میلیون اصله نهال بود که تنها ۲ میلیون و ۶۴۶ اصله آن تحقق پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: کمبود اعتبارات و منابع تزریقی عامل اصلی تحقق نیافتن این برنامه است و در کنار آن باید بخش خصوصی نیز پای کار بیایند تا در یک رسالت فراگیر عمومی و مشارکت بخش خصوصی و مجموعه‌های تولیدی بتوانیم در تولید و توزیع نهال و توسعه برنامه نهال‌کاری موفق عمل کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: ما در شهرستان خلخال از ظرفیت ایستگاه بذر نهال کندرق استفاده کرده و یک میلیون و ۴۰۰ هزار اصله نهال را عمل‌آوری کردیم و در کنار آن، در نهالستان فندقلو نیز تولید نهال فندق به شکل گلدانی در دستور کار قرار گرفته که ۳۰ هزار گلدان آن آماده شده است.
قلیزاده افزود: از پاییز سال آینده انتقال این نهال‌ها را به عرصه‌های مختلف کاشت شاهد خواهیم بود ولی همزمان با هفته درختکاری کاشت و غرس نهال نیز در مناطق مختلف استان به صورت نمادین آغاز خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برنامه درختکاری و درخت‌داری را به عنوان یک مأموریت توأم مد نظر قرار دادیم، تلاشمان بر کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرمان خواهد بود و به هیچ وجه در سرما و یخبندان اقدام به کاشت نهال نخواهیم کرد.
قلیزاده اضافه کرد: کار زراعت چوب در استان رونق گرفته و اقدامات خوبی در تولید و عمل‌آوری محصولات متنوع به ویژه صنوبر شروع شده ولی انتظار می‌رود با تأمین منابع آب و رفع چالش‌ها در این حوزه بتوانیم در زراعت چوب و تأمین نهاده اولیه صنایع چوب اقدام مؤثری را انجام دهیم.
وی بیان کرد: حتی با همکاری آب و فاضلاب و شرکت آب منطقه‌ای استان آمادگی داریم تا از پساب تصفیه شده برای توسعه کشت و زراعت چوب استفاده کنیم تا در یک افق میان مدت بتوان بیش از ۱۰ میلیون اصله نهال را تولید و روانه عرصه‌های مختلف کرد.
قلیزاده در ادامه سخنان خود یادآور شد: بخش عظیمی از ایستگاه مغان به تولید و پرورش نهال صنوبر اختصاص یافته و در کنار آن در این ایستگاه با هدف احیا و غنی‌سازی مراتع، تولید بذر مرتعی نیز در کنار تولید نهال هدف‌گذاری شده است.
وی تصریح کرد: ما نمی‌توانیم از صد درصد ظرفیت عرصه تولید نهال استفاده کنیم و به همین خاطر از بخش خصوصی دعوت کردیم تا در کشت و عمل‌آوری نهال به تعداد ۱۰ میلیون اصله با همکاری و مشارکت بخش خصوصی استفاده شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: البته این کار زمانبر بوده و انتظار می‌رود کم و کسری‌ها در این زمینه به سرعت جبران شود.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *