0

آبخیزداری سریعترین و ارزانترین راه نگه داشت آب است

آبخیزداری سریعترین و ارزانترین راه نگه داشت آب است
بازدید 22

به گزارش خبرنگار مهر، محمد فرامرز، شامگاه شنبه در سفر به شهرستان جیرفت در جلسه با مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری و فرمانداران هشت شهرستان جنوبی کرمان با تاکید بر ضرورت اجرای پروژه‌های آبخیز داری گفت: در کل کشور ۷۰۴ میلیون هکتار حوضه آبخیز ساحلی و مرزی داریم که ۵۲ درصد مساحت کشور را کویر مرکزی تشکیل می‌دهد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر مطالبه نخست استانداران و فرمانداران در سراسر کشور اجرای پروژه‌های آبخیزداری است افزود: در واقع این موضوع مطالبه اصلی مردم است، زیرا اثرات آبخیزداری را به خوبی در کنترل سیل، تقویت منابع آب و نقشی که در معیشت آبخیزنشینان دارد را درک کرده‌اند.
فرامرز، با تاکید بر اینکه بهترین آب از نظر کیفیت آب باران است افزود: بخش عمده‌ای از روان آب‌ها به دلیل عدم مدیریت خارج می‌شود که سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه نگه داشتن آب اجرای عملیات آبخیزداری است.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه ۲۰ میلیون هکتار تعهد جهت اجرای پروژه‌های آبخیزداری مصوب شده است افزود: اجرای پروژه‌های آبخیز تنها با منابع دولتی میسر نیست.
وی افزود: مقام معظم رهبری امسال را به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری کرد و می‌طلبد جهت انجام عملیات آبخیزداری همه پای کار بیایند.
فرامرز، با اشاره به پتانسیل‌های جنوب کرمان در حوزه آبخیز تصریح کرد: این منطقه به صورت دشت و با دارا بودن چندین رودخانه و بارندگی‌هایی با شدت بالا ضرورت اجرای انجام عملیات آبخیزداری را نشان می‌دهد.
وی با تاکید بر محدود بودن منابع افزود: فرمانداران در بحث مشارکت کمک کنند در موافقت نامه‌های استانی بخشی از اعتبارات را از پیمان خارج و به صورت نهاده در اختیار مردم قرار داده شود تا مردم در انجام پروژه‌ها همکاری لازم را داشته و منابع طبیعی از ظرفیت مردم در بخش‌های مختلف کمک بگیرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان نیز در این جلسه با تقدیر از حضور فرمانداران ۸ شهرستان جنوبی این استان، گزارشی از اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح حوزه‌های آبخیز جنوب کرمان ارائه کرد.
قاسم رحیمی نیا، با اشاره به اینکه میزان حوضه‌های آبخیز جنوب کرمان ۳ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۷۳۱ هکتار است افزود: از این میزان بالغ بر ۱ میلیون هکتار مطالعات تفضیلی اجرایی انجام و میزان ۷۷۴ هزار و ۸۲۱ هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری اجرا و بیش از ۲۹۴ هزار هکتار در دست اجرا می‌باشد.
وی با بیان اینکه سطح عرصه‌های منابع طبیعی جنوب کرمان بیش از ۳ میلیون و ۶٠٠ هزار هکتار است افزود: وجود شهرها و مناطق مسکونی در اطراف هلیل رود می‌تواند هم یک تهدید از لحاظ بروز سیل و هم یک پتانسیل جهت اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری و جلوگیری از ایجاد مخاطرات حاصل از سیل باشد. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با اشاره به اثربخشی پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری افزود: حفظ و بهره‌برداری مناسب از منابع آب‌وخاک، حفاظت خاک و کنترل فرسایش و رسوب، پخش سیلاب، تغذیه آبخوان‌های زیرزمینی، کنترل سیل به‌منظور حفاظت سکونت گاه‌ها، کنترل رسوبات ورودی به مخازن سدها و تأسیسات و شبکه‌های آبیاری پایین‌دست، احیا و توسعه پوشش گیاهی، بهبود شرایط زیست محیطی و بهبود وضعیت اقتصادی آبخیزنشینان از اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *