0

جلسه شورای راهبردی پایگاه‌های ملی و جهانی استان کرمان برگزار شد

جلسه شورای راهبردی پایگاه‌های ملی و جهانی استان کرمان برگزار شد
بازدید 22

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید شاهرخی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ظهر یکشنبه در جلسه شوراهای راهبردی پایگاه‌های ملی و جهانی استان کرمان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: هسته اولیه پایگاه‌ها در قالب پایگاه‌های باستان‌شناسی همچون شوش، تخت جمشید، هگمتانه و سیلک حدود یک قرن پیش شکل گرفته است.
وی افزود: پس از اتمام جنگ تحمیلی گسترش پایگاه‌ها در دهه ۷۰ آغاز شد و سال‌های ۸۰ تا ۸۶ با فعالیت هماهنگ و مستمر ۶۵ پایگاه در قالب ملی و جهانی شکل گرفت.
شاهرخی بیان کرد: تفکیک پایگاه‌ها به صورت ملی و جهانی در سال‌های ۸۷ تا ۹۱ انجام شد و در سال ۹۲ مورد بازنگری و ساماندهی مجدد قرار گرفت.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان ادامه داد: در حال حاضر ۹۸ پایگاه ملی و ۲۶ پایگاه جهانی در قالب ۴۶ مکان در کشور در حیطه پژوهش، حفاظت، معرفی و مرمت به صورت چند رشته‌ای فعالیت دارند.
وی تاکید کرد: در استان کرمان از ظرفیت خوبی برخوردار هستیم و از تعداد ۲۶ پایگاه جهانی در کشور، ۵ پایگاه جهانی مربوط به استان کرمان است و از پایگاه‌های ملی هم استان کرمان دارای ۲ پایگاه است.
شاهرخی گفت: پایگاه‌های میراث جهانی و ملی مأموریت دارند در چهارچوب مدیریت یکپارچه و نظام‌مند با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توان علمی و تخصصی، ضمن ارتقا حفاظت و صیانت از اصالت، تمامیت و ارزش‌های برجسته آثار فرهنگی- طبیعی پایگاه‌ها، زمینه ترویج و انتقال آن به نسل‌های آینده را فراهم کنند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان سپس یادآور شد: اهداف اصلی شوراها حفاظت، مرمت و صیانت از آثار پایگاه‌های میراث ملی و جهانی منطبق با معیارهای بین المللی است.
وی گفت: ایجاد ارتباط مستمر و شبکه داخلی بین پایگاه‌ها در سطح ملی جهت انتقال تجربیات در زمینه معرفی و آموزش، شیوه‌های مشارکت‌های درون و برون سازمانی، تدوین دستورالعمل‌های حفاظت و توسعه پایدار مشترک، فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی از دیگر اهداف شوراهای پایگاه‌های ملی و جهانی است.
در پایان این جلسه ویدئو کنفرانسی که با حضور علی دارابی معاون میراث فرهنگی و قائم مقام وزارتخانه و رضا سامه مدیرکل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی برگزار شد، از پیشکسوتان و فرهیختگان عضو شوراهای راهبردی پایگاه‌های ملی و جهانی استان تقدیر به عمل آمد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *