0

۱۰۰ هکتار از مراتع شهرضا در آتش سوخت

۱۰۰ هکتار از مراتع شهرضا در آتش سوخت
بازدید 21

منصور شیشه فروش در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این حادثه ساعت ۱۲ و ۱۵ دقیقه ظهر امروز گزارش شد و به علت صعب العبور بودن محل و گرمای شدید، وزش تندبادهای تابستانی حریق گسترش یافت و حدود یکصد هکتار از مراتع درجه ۲ و پوشش‌های علوفه‌ای و گیاهان مرتعی محتمل خسارت شد و در آتش سوخت.
وی خاطرنشان کرد: علت حادثه خطای انسانی اعلام شده که مراحل بررسی و پیگیری موضوع توسط اداره منابع طبیعی اصفهان در دست پیگیری است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: حریق در مراتع منطقه گردشگری اسفرجان شهرستان شهرضا پس از سه ساعت و ۴۵ دقیقه تلاش عوامل مدیریت بحران شهرستان، یگان حفاظت از منابع طبیعی، واحدهای آتش نشانی و امدادی شهرداری‌های شهرضا، منظریه و روستاهای هونجان، کهرویه، اسفرجان، شهرک صنعتی و همکاری گروه‌های محلی دهیاری، شورا و کمک یگان ارتش مستقر در منطقه مهار و کنترل شد.

شیشه فروش با اعلام هشدار مجدد در خصوص پیشگیری از وقوع حریق در مراتع به علت تداوم و تقویت الگوهای گرم تابستانی تا پایان مرداد ماه و افزایش دما، بر لزوم ارائه آموزش‌های کاربردی و هشدار به دامداران و عشایر، گردشگران و ساکنان مناطق مجاور مراتع برای پیشگیری از روشن کردن آتش در پوشش‌های گیاهی، تاکید کرد و گفت: باید توجه داشت که تدارک امکانات کنترل حریق و تیم‌های محلی اطفائیه می‌تواند در پیشگیری و کنترل آتش سوزی در مراتع مؤثر باشد.
وی خاطرنشان کرد: شماره تماس با سامانه امداد جنگل و مرتع ۱۳۹ و۱۵۰۴ جهت پیگیری گزارش‌های مرتبط با وقوع حریق و هماهنگی در امداد رسانی در حوادث مرتع و جنگل پاسخگوی هم وطنان است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه این استان ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار مرتع و ۴۱۴ هزار هکتار جنگل طبیعی و دست کاشت دارد، افزود: با انجام مطالعات پهنه بندی حریق ۲ میلیون هکتار از این مراتع با فراوانی بیشتر در مناطق غرب و جنوب استان و کمربند حریق در مناطق زاگرسی و ارتفاعات کرکس قرار دارد که به علت شرایط اقلیمی گرم و خشک، وزش بادهای گرم فصلی، خشکی پوشش‌های گیاهی و علوفه‌ای یک ساله و عوامل انسانی در برابر حریق خطرپذیر است.
شیشه فروش تاکید کرد: هموطنان برای پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی از هر گونه اقدامی که باعث ایجاد حریق می‌شود مانند رها کردن ته سیگار و کبریت، بطری‌های آب معدنی، اشیای براق و صیقلی و قوطی‌های کنسرو و کمپوت در اراضی و حاشیه راه‌ها، پیشگیری از سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع و باغات و ضایعات پوشش‌های گیاهی در شهرها و روستاها، حذف پوشش‌های گیاهی خشک کف باغات و حاشیه راه‌ها خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات مؤثری در پیشگیری و کنترل حریق در استان اجرا شده است، گفت: کارگروه تخصصی با پایش مستمر عرصه‌های طبیعی، تهیه نقشه‌های پهنه بندی خطر، تدارک تجهیزات اطفاییه و ساماندهی ۷۰ تیم تخصصی یگان حفاظت منابع طبیعی و ۲۰۰ تیم محلی با ارائه آموزه‌های کاربردی ایمنی حریق، اختصاص خط ویژه ۱۳۹ تلفن امداد حریق جنگل و مرتع و اعزام سریع تیم‌های یگان به مناطق، هماهنگی با شهرداری‌ها برای پشتیبانی عملیات اطفای حریق، ایجاد تیم‌های گشت و مراقبت، شناسایی و برخورد قانونی با موارد تخلف با پیگیری از مقامات قضائی، توزیع سیلندر گاز مایع، تنور گازی، پنل خورشیدی و سوخت به عشایر و دامداران برای پیشگیری از روشن کردن آتش و قطع درختان و پوشش‌های مرتعی از جمله این اقدامات است.
اصفهان بالگرد اطفای حریق ندارد
شیشه فروش با بیان اینکه نقش مراتع در تولیدات دامی، تعدیل آب و هوا، پیشگیری از سیل و فرسایش بادی ضرورت حفاظت از مراتع و عرصه‌های زیست محیطی بسیار حائز اهمیت است، افزود: وقوع حریق در مراتع باعث حذف پوشش‌های گیاهی و تنوع جانوری و افزایش کانون‌های فرسایش بادی می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: آلودگی هوا، تولید نشدن اکسیژن و بذرهای مرتعی از دیگر تبعات نابودی مراتع بر اثر حریق بوده و برای پیشگیری و کنترل حریق در عرصه‌های طبیعی استان نیاز است سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور نسبت به استقرار بالگرد مجهز به سبد آب پاش در استان اقدام و ضمن تأمین اعتبار برای احداث و تجهیز ۲ پایگاه ثابت اطفای حریق در شهرستان‌های سمیرم و چادگان نسبت به تخصیص اعتبار برای احیای مراتع آسیب دیده و تأمین تجهیزات اطفای حریق متناسب با شرایط استان و ارتفاعات صعب العبور در مناطق غرب و جنوب اقدام کند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *