0

پیروزی در دفاع مقدس بر مبنای حکمرانی حکیمانه شکل گرفت

پیروزی در دفاع مقدس بر مبنای حکمرانی حکیمانه شکل گرفت
بازدید 19

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه در دوره دانش‌افزایی و توانمندسازی مسؤولان و اعضای شورای بسیج اساتید کشور (چالش‌ها و فرصت‌ها؛ رویکردها و راهبردها) که در هتل امامت برگزار شد، با تأکید بر اهمیت انقلاب اسلامی ایران، اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران یک پدیده منحصر به فرد و کاملاً مردمی بود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این انقلاب نه از طریق نظامی‌گری، کودتا، حزب یا گروه خاصی، بلکه با مشارکت گسترده مردم و رهبری حضرت امام خمینی (ره) شکل گرفت. وی بیان کرد: با وجودی اینکه در این انقلاب امام خمینی (ره) نقش کلیدی داشت، اما موفقیت انقلاب بدون حضور و همراهی مردم ممکن نبود. این مدل از انقلاب، به طور عمده بر اساس اتحاد امت و امامتی شکل گرفت. خسروپناه گفت: حکمرانی هشت ویژگی اصلی دارد؛ مشارکت، حاکمیت قانون، شفافیت، پاسخ‌گویی، مسؤولیت پذیری، عدالت، وفاق عمومی و اثربخشی. این ویژگی‌ها به ظاهر بسیار مطلوب هستند. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر تأثیرگذاری آمریکا در تدوین استانداردهای جهانی، افزود: استانداردهای جهانی بهداشت و مقررات مخابراتی نیز عمدتاً توسط آمریکا تدوین می‌شوند. حتی سند ۲۰۳۰ که در ایران نوشته شد، بر اساس دکترین‌هایی است که از سوی یونسکو و آمریکا ارائه شده است. وی، ابراز کرد: مثلاً، پروتکل‌های بهداشتی برای مقابله با ویروس کووید -۱۹ که از سوی سازمان‌های بهداشتی آمریکا تدوین شد، به سراسر دنیا ابلاغ شده است. خسروپناه با اشاره به اهمیت عقلانیت در حکمرانی، گفت: برای داشتن حکمرانی مناسب، باید چهار جنبه عقلانیت یعنی عقل نظری، عقل عملی، عقل معاش و عقل معاد را جمع کنیم. تنها در این صورت است که می‌توانیم به حکمرانی مطلوب و مؤثر دست یابیم. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت حکمت در فرآیندهای حکمرانی، بیان کرد: خداوند حکمت را به کسانی عطا می‌کند که صاحب عقل و بصیرت باشند. حکمت نتیجه‌ای جز خیر کثیر ندارد و خدا آن را به کسانی می‌دهد که دارای عقل نظری، عملی، معاش و معاد باشند. وی بیان کرد: دکترین حکمرانی ما باید بر پایه بنیان‌های فلسفی و اصول ایدئولوژیک باشد. اگر این اصول را بپذیریم، بسیاری از سیاست‌های ما در حکمرانی متفاوت خواهد بود.
خسروپناه افزود: در دوران دفاع مقدس نیز ما با الگوهای حکمرانی حکیمانه توانستیم پیروز شویم. شهید عباس بابایی نمونه‌ای از این الگوهاست که با سادگی و تدبیر خود در میدان جنگ به موفقیت دست یافت. دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اهمیت هوشمندسازی در حکمرانی، عنوان کرد: هوشمندسازی سامانه‌ها یکی از مهم‌ترین مسائل حکمرانی در کشور ماست. وقتی سامانه‌ها هوشمند نباشند، فساد شکل می‌گیرد. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش فساد و افزایش کارآمدی در حوزه‌های مختلف کمک کند. وی به ضرورت اولویت‌بندی مسائل کلیدی در حکمرانی علم و فرهنگ اشاره کرد و گفت: اولین گام در سیاست‌گذاری، کشف مسئله است. ما باید به مسائل کلیدی و اصلی حکمرانی علم و فرهنگ توجه ویژه داشته باشیم و برای حل آنها الگوهای مناسبی ارائه دهیم. هوشمندسازی حکمرانی و استفاده از هوش مصنوعی از جمله اولویت‌های اساسی ما در این زمینه است.
خسروپناه همچنین از تصویب سند هوش مصنوعی در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و افزود: این سند با مشارکت بیست دستگاه و با استدلال‌های منطقی تدوین شده است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: این سند شامل اصول و مبانی ارزشی، چشم‌انداز، اهداف و شاخص‌های ارزیابی است و وضعیت موجود و مطلوب هوش مصنوعی را مشخص کرده است. این سند اکنون در سایت شورا قابل مشاهده است و سازمان هوش مصنوعی نیز تشکیل شده است. وی با اشاره به عدالت و حکمرانی سالم گفت: ما باید بر اساس فرهنگ بومی خودمان حکمرانی کنیم و از پروتکل‌ها و استانداردهای بومی استفاده کنیم.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *