0

هر چقدر هنر مردمی‌تر، استقبال از آن بیشتر

هر چقدر هنر مردمی‌تر، استقبال از آن بیشتر
بازدید 15

پیام احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری در حوزه تئاتر حرف جدی برای گفتن دارد، در سال‌های اخیر به دلیل شیوع بیماری کرونا شاهد کمبودهایی در این هنر بودیم اما همه تلاش خود را به کار گرفتیم تا رونق را به این هنر ارزشمند بازگردانیم.
وی افزود: عملکرد هنرمندان تئاتر در جشنواره‌های مختلف کشوری نشان دهنده بازگشت رونق چه به لحاظ کیفیت و چه به لحاظ کمیت به این هنر فاخر در چهارمحال و بختیاری است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این استان با بیش از یک میلیون جمعیت حدود ۶۰۰ نفر هنرمند علاقه‌مند به تئاتر دارد که به لحاظ عدد و رقم قابل قبول است، همچنین هنرمندان این استان در حوزه‌های کارگردانی نیز ورود کرده و عملکرد مناسبی داشتند.
تعداد هنرمندان حوزه تئاتر و سینما در چهارمحال و بختیاری چشمگیر است
احمدی عنوان کرد: در زمینه سینما هم استان چهارمحال و بختیاری جز سرآمدان کشور است و نظر به جمعیتی که در این استان وجود دارد، تعداد کارگردانان، بازیگران و عوامل پشت صحنه که در استان فعالیت می‌کنند یا به برای ادامه کار به شهرهای دیگر مهاجرت کرده‌اند و در آنجا به حرفه هنری خود ادامه می‌دهند، چشمگیر است.

وی خاطرنشان کرد: با حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران و مجموعه سپاه پاسداران، فرایند ساخت دو فیلم سینمایی، آغاز شد که یکی از این دو فیلم با موضوع دفاع مقدس پیرامون شهید ظفر خالدی ساخته شد، با ساخت این فیلم تلاش می‌شود تا نام این شهید کم سن اهل چهارمحال و بختیاری شهرستان لردگان به مردم کشور شناسانده شود، مراحل ساخت فیلم انجام شده است و به دنبال اکران آن در جشنواره‌های مختلف چون جشنواره خسروی یا جشنواره فجر هستیم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: همه به دنبال توسعه جدی هنر تئاتر در استان هستیم.
اجرای دو کنسرت نمایش در چهارمحال و بختیاری
احمدی بیان کرد: در سه سال اخیر دولت شهید رئیسی نزدیک ۳۰ هزار مخاطب در چهارمحال و بختیاری، نمایش‌های تئاتر در استان را مشاهده کردند، بیشترین استقبال مخاطب از نمایش‌های ترکیبی بود، نمایش‌های ترکیبی همچون کنسرت نمایش‌ها که یکی از آن‌ها با حضور ۱۰۰ نفر عوامل و با موضوعات روز به مدت ۱۰ شب برگزار شد و توانست مخاطب بسیاری را جذب کند.
وی تاکید کرد: کنسرت نمایش دوم توانست در ۵ شب اجرا ۷ هزار مخاطب جذب کند این نشان می‌دهد داد که یک مدل از تئاتر در استان می‌تواند مخاطب را جذب کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در ایام محرم حسینی (ع) در برخی از مناطق استان هنرمندان غیرحرفه‌ای تئاتر نمایش‌های میدانی بزرگ را ترتیب داده بودند که مخاطبان بسیاری را جذب کرده بود، این گونه نمایش‌ها معمولاً در یک محیط معمولی در فضای باز اجرا می‌شود که گاهاً توانسته‌اند حدود ۲ هزار نفر را جذب خود کنند، در حال که نه از نورپردازی خاصی استفاده می‌کنند، نه صحنه‌پردازی خاصی دارند و نه از محلی تأمین اعتبار مالی می‌شوند صرفاً با کمک خود مردم اینگونه نمایش‌ها برگزار می‌شوند.
هنرمندان تئاتر باید وارد نمایش‌های بزرگ شوند
احمدی یادآور شد: نمایش‌های حرفه‌ای هم باید به سمت و سوی مردم‌محور بودن برود، هر چقدر هنر مردمی‌تر باشد استقبال از آن بیشتر خواهد شد.
وی افزود: هنرمندان تئاتر باید وارد نمایش‌های بزرگ شوند و در کنار فعالیت در این عرصه اقتصاد هنر را نیز مدنظر قرار دهند، مسئله جدی این است که از همه ظرفیت‌ها استفاده شود، در همین راستا از جشنواره مسجد هم استفاده شد و در چند شهری که سالن تئاتر وجود نداشت با ظرفیت مساجد سالن مربوطه ایجاد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: این استان چهارراه غرب کشور است بدین معنی که با کهکیلویه و بویر احمر یک ساعت، با استان اصفهان یک ساعت، با استان لرستان دو ساعت، با استان خوزستان حدود هشت ساعت و با بوشهر هم همین میزان فاصله دارد.
لزوم خروج نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها از تهران
احمدی عنوان کرد: ارتباط هنرمندان استان چهارمحال و بختیاری با مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی در وضعیت مناسبی قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه خروج نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها از شهر تهران و واگذاری میزبانی آن به استان‌های دیگر است، برای مثال نمایشگاه موسیقی نواحی است که استان چهارمحال و بختیاری نیز سال گذشته میزبان آن بود و با استقبال بسیار زیاد مردم حتی بیشتر از شهر تهران نیز مواجه شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: جای خالی هنرمندان تحت پوشش بهزیستی در حوزه تئاتر حس می‌شود چراکه استعدادهای بسیار خوبی در این زمینه دارند و کارهای خوبی نیز انجام داده‌اند.
نمایشنامه‌نویسی در چهارمحال و بختیاری توسعه پیدا می‌کند
احمدی بیان کرد: با همکاری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری چهارمحال و بختیاری به دنبال سرمایه‌گذاری در حوزه نمایشنامه‌نویسی و توسعه این هنر در استان هستیم تا در این بخش نیز اتفاقات خوبی رقم بخورد.
وی تاکید کرد: جشنواره جایزه شیدایی دهکردی با هدف به تصویر کشیدن حماسه‌سازی، سخت‌کوشی و غیرت مردم ایران از منطقه غرب تا جنوب کشور برگزار شد، مردم این مناطق در مقابل استکبار، استعمار و استبداد به شدت ایستادگی کردند به همین دلیل می‌توان گفت که منطقه بختیاری می‌تواند یکی از مراکز سوژه و محتوای در عرصه‌های هنری مختلف به‌ویژه تئاتر باشد، همچنین چهارمحال و بختیاری در حوزه تئاتر مقاومت نیز ظرفیت خوبی دارد و می‌توان سرمایه‌گذاری جدی روی این زمینه انجام داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: مردم استان از زمان‌های حتی قبل از روی کار آمدن نادرشاه در همه فتوحاتی که ایران به دست آورد نقش داشتند و ریشه انسان‌های بزرگ و تأثیرگذار در سال‌های گذشته و هم‌اکنون به استان چهارمحال و بختیاری و یا قوم بختیاری می‌رسد.
مدل گفت‌وگو بین هنرمندان به‌ویژه منتقدان برگزار می‌شود
احمدی تصریح کرد: امسال قرار است یک نمایش چهار اپیزودی در حوزه تئاتر ویژه چهارمحال و بختیاری تولید شود این نمایش موضوعی حماسی در قالب مقاومت دارد و اعتباری نیز برای آن در نظر گرفته شده است و قرار است در بهمن‌ماه امسال این نمایش به مرحله اجرا برسد.
وی افزود: یکی از خلاءهای بسیار جدی در عرصه فرهنگ و هنر استان چهارمحال و بختیاری عدم گفتگو بین هنرمندان رشته‌های مختلف است، به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا در قالب یک ویژه برنامه مدل گفتگو بین هنرمندان به‌ویژه آن‌هایی که نقدهای جدی به مسئله هنر دارند برگزار کنیم تا در کنار کارگاه‌های آموزشی فرصت برای گپ و گفت نیز فراهم شود.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *