0

اجرای بیش از ۱۵۰ هزار هکتار آبخیزداری در البرز

اجرای بیش از ۱۵۰ هزار هکتار آبخیزداری در البرز
بازدید 19

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز، اصغر بیات در حاشیه دیدار حسن وحید معاون وزیر و سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: استان البرز ۴۵ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی دارد که در کنار آن موضوع کانون‌های گرد و غبار از مسائل مهم منابع طبیعی استان البرز است.
وی در ادامه افزود: برای مقابله با بیابان زایی و کاهش کانون‌های گرد و غبار در سال‌های گذشته بالغ بر ۱۲ هزار هکتار جنگل‌کاری بیابانی در استان انجام گرفته است.
بیات همچنین در ادامه عنوان کرد: با توجه به موقعیت و توپوگرافی استان البرز مساله سیلاب یکی از چالش‌های بزرگ استان است که برای مقابله با آن و مدیریت بحران در منابع طبیعی، بیش از ۸۰ درصد حوزه‌های آبخیز استان مورد مطالعه قرار گرفته‌اند.
وی تصریح کرد: در این راستا بیش از ۱۵۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری اجرا و در ۱۷۰ هزار هکتار دیگر از این حوزه‌های آبخیز مطالعات انجام شده است که برای اجرا نیاز به اعتبارات کافی و به موقع دارد.
بیات در خصوص وسعت حوزه‌های آبخیز نیز افزود: نکته جالب توجه در خصوص این حوزه‌ها این است که وسعت حوزه‌های آبخیز ما از وسعت استان بیشتر بوده و سطحی معادل ۵۳۴ هزار هکتار را در بر می‌گیرد این در حالی است که وسعت استان ۵۱۷ هزار هکتار است.
وی با اشاره به اهمیت و حساسیت بالای استان البرز در وقوع بحران و ایجاد مخاطرات مانند وقوع سیلاب خردادماه سال ۱۴۰۲ در جاده چالوس گفت: پس از خروج استان از این بحران، اعتبارات قابل توجهی به اداره کل راهداری و اداره کل مدیریت امور آب استان تخصیص پیدا کرد و در کنار آن اعتباراتی هم به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تخصیص داده شد که مجموعاً صرف ایجاد کالورتها، لایروبی و ایجاد سازه‌های آبخیز در مناطق حادثه خیز شده است.
این مقام مسئول اظهار کرد: اقدامات آبخیزداری قابل توجهی نیز در حوزه‌های آبخیز شهری استان صورت گرفته است که اجرای این پروژه‌ها فقط در شهر کرج و در سال جاری از وقوع یک بحران بزرگ جلوگیری کرد که می‌توانست خسارات مالی و جانی فراوان به بار بیاورد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *