0

اورهال نیروگاه‌های برق حرارتی عامل تداوم خاموشی‌هاست

اورهال نیروگاه‌های برق حرارتی عامل تداوم خاموشی‌هاست
بازدید 4

به گزارش خبرنگار مهر، امیر قلمی شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به دلایل قطعی‌های مکرر برق طی هفته‌های اخیر، اظهار داشت: یکی از مسائل اصلی در مشکلات قطعی برق، نسبتِ رشد سرانه مصرف برق در سراسر استان اصفهان بوده است که به عنوان مثال نسبت سرانه مصرف طی هفته اول مهرماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ١٣ درصد افزایش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: این رقم در کنار ثابت بودن ظرفیت نیروگاهی در استان، بی تردید مشکلات خاموشی را دوچندان می کند.

رییس اداره برق شهرستان گلپایگان افزود: درمجموع برخلاف سال‌های پیش که هر سال حدود پنج درصد رشد سرانه برق وجود داشت امسال بار مصرف حدود هشت درصد افزایش داشته است.

قلمی ابراز داشت: از سوی دیگر گرم شدن هوا، افزایش ۳۰ هزار مگاوات میزان بار دستگاه‌های سرمایشی را در کشور به دنبال داشت که این عدد برای مصرف جمعیت حدود ١٠٩ میلیون نفر برابری می کند؛ این عامل نیز یکی از عوامل اصلی افزایش مصرف برق در کشور است.

وی با اشاره به اینکه ازطرفی موضوع خارج شدن نیروگاه های برق آبی را داشتیم که حدود ظرفیت هشت هزار مگاوات در سراسر کشور بود، گفت: با توجه به ذخیره آب شرب که از سدها تغذیه می کنند و همچنین وضعیت بارندگی‌ها سبب شد تولید برخی نیروگاه‌های برق آبی نزدیک به صفر شود.

رییس اداره برق شهرستان گلپایگان اضافه کرد: با توجه به عملکرد صددرصدی نیروگاه‌های حرارتی و تولید به صورت مستمر، این نیروگاه‌ها نیز هم اینک به تعمیرات و اورهال نیاز دارند که در حال انجام است.

به گفته قلمی، به دلیل این اقدام ممکن است برخی نیروگاه ها از مدار خارج شوند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه اکنون شرایط پیک مصرف سپری شده، خاطرنشان کرد: با وجود این، بایستی برای سال‌های آتی برنامه ریزی مدون در این حوزه داشته باشیم تا مشکلی رخ ندهد.

رییس اداره برق شهرستان گلپایگان اظهار داشت: در این راستا اتخاذ راهکارهای برون رفت صنایع و کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد.

قلمی ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی افزایش مصارف در آینده، بهترین راهکار استفاده از نیروگاه های تجدیدپذیر است.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در استان مرکزی گروه صنعتی شیشه کاوه، برای احداث نیروگاه خورشیدی حدود ۶٠ میلیون دلار سرمایه گذاری خصوصی داشتند که به همین دلیل آنها در سال آینده خاموشی نخواهند داشت.

رییس اداره برق شهرستان گلپایگان با تاکید بر اینکه احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر مانند نیروگاه‌های خورشیدی می تواند بهترین راهکار باشد، ابراز داشت: در حال حاضر واگذاری زمین از طرف وزارت نیرو در حال پیگیری است و به ازای هر یک مگاوات یک هکتار زمین به متقاضیان ارائه شود. ازطرفی قراردادهای ۱۰ ساله از جمله تسهیلات مهمی در جلب نظر سرمایه گذاران در این حوزه بوده است که پیامدهای خوبی به دنبال خواهد داشت.

قلمی با اشاره به اینکه در حوزه‌های کشاورزی و صنعت توافقنامه بین وزارت نیرو و متقاضیان بعد از احداث نیروگاه تنظیم می شود، افزود: براساس آن از صنایعی که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می کنند از لیست مشترکین خاموشی خارج خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: درخصوص حوزه کشاورزی، اگر کشاورزان ٨٠ درصد برق مصرفی را از انرژی تجدیدپذیر مصرف کنند علاوه براینکه کاهش هزینه‌ها را برای آنان به دنبال خواهد داشت، قطعی برق شامل آنها نمی شود.

رییس اداره برق شهرستان گلپایگان یکی از راهکارهای اساسی را کمک به موضوع اطلاع رسانی در جذب سرمایه گذار در احداث نیروگاه خورشیدی در صنعت و کشاورزی دانست و گفت: این مهم نیازمند پیگیری است؛ البته در حال حاضر ارائه تسهیلات در حد واگذاری زمین بوده و بایستی وام‌هایی با شرایط بازپرداخت مناسب نیز در این باره در نظر گرفته شود.

قلمی با بیان اینکه برای بخش مصرف خانگی با معرفی از بسیج، کمیته امداد و … وام پرداخت می‌شود، اضافه کرد: بازپرداخت این وام شرایط مطلوبی دارد.

وی ابراز داشت: از طرفی در حوزه نظارت بر مصرف برق، علاوه بر اعمال هزینه پلکانی براساس مصرف برق که جنبه بازدارندگی دارد، بازدیدها و اخطارهایی ارائه بر مشترکین پرمصرف که به طور عمده در حوزه‌های تجاری رخ می دهند نیز شامل می شود.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *