0

مصرف نان کامل ضامن ارتقای زندگی سالم

مصرف نان کامل ضامن ارتقای زندگی سالم
بازدید 5

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: قسم «نان و نمک» هر چند که بیشتر در بین نسل قدیم رواج داشت اما هنوز هم نزد خیلی‌ها حرمت ویژه ای دارد. نان غذای اصلی و پایه مردم ایران و بسیاری از کشورهای جهان را تشکیل داده و حتی نمی‌توان تصور کرد این قوت غالب از سفره‌های مردم یک روز حذف شود.

نان هر روزه مردم، اگر صحیح فرآوری و تولید شود حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد پروتئین و کالری و حدود ۲ تا ۳ گرم املاح معدنی و قسمت اعظم کلسیم، آهن و روی مورد نیاز روزانه هر انسان را تأمین می‌کند و در صورتی که سفید باشد زمینه انواع بیماری‌ها را فراهم می‌کند.

اهمیت این موضوع باعث شد که طرح نهضت احیای نان کامل به عنوان پایلوت در استان مرکزی آغاز شود.

نهضتی که در سال ۱۴۰۱ در استان مرکزی با هدف ارتقای سلامت جامعه و با پیگیری دانشگاه علوم پزشکی، اداره‌کل غله و خدمات بازرگانی استان و استانداری مرکزی برای حذف آرد سفید بدون سبوس کلید خورد و کارخانه‌های آرد موظف شدند آرام آرام به سمت تولید آرد کامل حرکت کنند.

نان کامل در سامانه آرد و نان کشور تعریف شده

دبیر طرح نهضت نان کامل در استان مرکزی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: نان کامل در سامانه آرد و نان کشور، تعریف شده اما هنوز شرایط آن ایده‌آل نیست چراکه عرضه نان کامل و تهیه آرد آن نیاز به حمایت ملی دارد و باید قوانین برای رفع مشکلات نانوایان در این بخش رفع شود.

غلامرضا ملکی افزود: اکنون ۹۰ نانوایی در این استان نان کامل با قیمت‌های متفاوت عرضه می‌کنند که در سطح کشور از نظر تعداد، پیشرو است.

وی گفت: ۵۰ درصد کیفیت نان به آرد، ۳۰ درصد به مهارت نانوا و ۲۰ درصد به دستگاه‌های مورد استفاده مرتبط است.

مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بستر لازم برای مهارت آموزی نانوایان در تولید نان کامل را فراهم کرده است زیرا اگر در طبخ نان کامل، مهارت رعایت نشود نان کامل از نان عادی هم اثر بخشی کمتری دارد.

ملکی گفت: تنها کارخانه تولید آرد کامل در استان مرکزی در شهرستان آشتیان قرار دارد که محصول تولیدی خود را به سایر استان‌ها ارسال می‌کند و اکنون ۲ کارخانه آرد دیگر نیز در مسیر اخذ مجوز هستند.

مصرف نان کامل ضامن ارتقای زندگی سالم

ایده طرح نهضت احیای نان کامل به دلیل افزایش بیماری‌های غیرواگیر

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت استان مرکزی و از اعضای کارگروه نان کامل به خبرنگار مهر گفت: ایده طرح نهضت احیای نان کامل بواسطه افزایش بیماری‌های غیر واگیر دار مانند فشار خون، دیابت در سطح جامعه و استان در سال ۹۷ آغاز شد.

نسرین یادگاری افزود: در مرحله اول ۶۰ نفر که دارای بیماری دیابت بودند بررسی و این افراد سه ماه نانی که حاوی مواد مغذی بود مصرف کردند و پس از بررسی‌ها و آزمایشات، مشخص شد بیماری قند و حتی فشار خون آنها بهبود یافته به همین علت این ایده گسترش یافت و اکنون استان مرکزی الگوی اجرای نان کامل در کشور است.

وی گفت: نان کامل از آرد کامل، که ماده اصلی تشکیل دهنده خمیر است تهیه شده و آرد کامل نیز از آسیاب دانه گندم بدون حذف اجزای آن (جوانه، نشاسته و پوسته) تولید شده است که سبوس آن کمتر گرفته شده است.

یادگاری گفت: سبوس از مواد غذایی مورد نیاز باکتری‌های روده است که علیه بیماری‌های میکروبی روده عمل می‌کند و سیستم ایمنی بدن را نیز فعال می‌کند و باعث جلوگیری از یبوست می‌شود.

وی افزود: زمانیکه نان با آرد کامل پخته شود بخش قابل توجهی از انرژی، پروتئین، کربوهیدرات (نشاسته) و ویتامین‌های گروه ب و ویتامین‌ها و املاح مختلف سدیم، پتاسیم، منیزم، و املاح دیگری که به صورت ریز و درشت در داخل آرد کامل وجود دارد را خواهد داشت.

کیفیت نان کامل در استان مرکزی مناسب است

یادگاری با اشاره به اینکه اکنون در استان ۸۷ نانوایی در تافتون و لواش با آرد کامل پخت می‌کنند و ۳ نانوایی هم در اراک نان سنگک طبخ می‌کنند، گفت: در ارزیابی‌های انجام شده نان کامل در استان مرکزی کیفیت مد نظر را حفظ کرده و وضعیت پخت آن مناسب است.

وی با بیان اینکه ارزیابی نان کامل از سوی مجلس شورای اسلامی به دانشگاه علوم پزشکی واگذار شده است، ادامه داد: از اجرای این طرح حدود سه سال می‌گذرد و اکنون می‌توان نقطه ضعف‌ها و قوت این طرح را بررسی کرد. به همین علت مجلس با واگذاری این طرح می‌خواهد بداند مصرف این نان چه تأثیری در بیماری و سایر موارد داشته است.

مصرف نان کامل ضامن ارتقای زندگی سالم

رئیس گروه تغذیه معاونت بهداشت استان مرکزی تاکید کرد: مردم می‌توانند در سامانه نظر به آدرس Nazar.ir از کیفیت نانی که خرید کرده‌اند نظرات خود را ثبت کنند.

یادگاری گفت: با توجه به اینکه مردم این سامانه را نمی‌شناسند که انتظار است با نصب این سامانه بر روی گوشی‌ها همراه خود بتوانند از نزدیک‌ترین نانوایی‌ها روی نقشه باخبر شوند و تجربه خرید نان خود را ثبت کنند تا مسئولان این نظرات را دیده و مطابق با خواست مردم برنامه ریزی کنند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *