0

۱۲۴ هزار نفر عشایر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد

۱۲۴ هزار نفر عشایر در چهارمحال و بختیاری وجود دارد
بازدید 5

به گزارش خبرنگار مهر، محمد محمودی امروز چهارشنبه در همایش بزرگداشت روز ملی روستا و عشایر، اظهار کرد: عشایر در کشور ما در دوران‌های مختلف اعم از زمان مبارزه با رژیم ستم‌شاهی، بعد از انقلاب و در دوران دفاع مقدس حماسه‌های بسیاری آفریدند و همواره در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی همراه و همگام بودند.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه بیش از ۱۱ هزار شهید از جامعه عشایری تقدیم انقلاب اسلامی شده است، افزود: عشایر با وجود اینکه دارای جمعیت کمی هستند اما ۳۰ درصد از تولید محصولات لبنی و کشاورزی و ۲۵ درصد از تولید فرآورده‌های گوشتی کشور را به خود اختصاص داده‌اند همچنین ۳۵ درصد از منابع طبیعی، مراتع و جنگل‌ها در اختیار این جامعه است و عشایر در حفظ مراتع و جنگل‌ها نقش‌آفرینی مهمی دارند.

وی ادامه داد: در چهارمحال و بختیاری ۱۲۴ هزار نفر جمعیت و ۲۵ هزار خانوار عشایر برون کوچ و درون کوچ وجود دارد و برای ارائه خدمات به این جامعه نهایت تلاش به کار گرفته شده است البته کاستی‌هایی در این زمینه وجود دارد اما اگر خدماتی که پس از انقلاب اسلامی به این جامعه ارائه شده بررسی کنیم متوجه عنایت ویژه نظام مقدس جمهوری اسلامی به این قشر زحمت‌کش می‌شویم.

محمودی به بخشی از خدمات ارائه شده به جامعه عشایری در چهارمحال و بختیاری طی سالیان گذشته اشاره کرد و گفت: طی یک سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات ۴ درصد به عشایر اعطا شد همچنین طی سالیان گذشته ۲۳۰۰ پنل خورشیدی بر اساس جمعیت عشایری موجود در هر شهرستان توزیع شد برای مثال به شهرستان کوهرنگ که بیشترین جمعیت عشایری استان را دارد ۹۶۰ پنل خورشیدی اختصاص پیدا کرد.

مدیرکل امور عشایر چهارمحال و بختیاری عنوان کرد: در راستای خدمات‌رسانی به عشایر در استان سه دستگاه لودر برای بازگشایی مسیرهای عشایری خریداری شد همچنین در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۵۰۰ تن نهاده خوراک دامی بین عشایر قشلاق در مناطق خوزستان توزیع شد، پروژه‌های بر زمین مانده بسیاری نیز در استان وجود داشت که به دلیل نبود اعتبار نیمه تمام مانده بود اما امروز بسیاری از آن‌ها در حال تکمیل هستند.

وی با اشاره به خدمات آبرسانی در مناطق عشایری، اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از روستاهای عشایری ما از آب ثابت و پایدار برخوردار هستند البته با وجود تمامی خدمات ارائه شده به این جامعه همچنان برخی کاستی‌ها وجود دارد، امید است در دولت جدید نیز اهتمام ویژه‌ای به عشایر صورت بگیرد و شاهد اتفاقات بسیار خوبی برای تمام اقشار جامعه به ویژه جامعه عشایری باشیم.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *