0

راه اندازی ۵ ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۷۵ لیتر بر ثانیه در تربت جام

راه اندازی ۵ ایستگاه پمپاژ با ظرفیت ۷۵ لیتر بر ثانیه در تربت جام
بازدید 5

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی اشراقی شامگاه چهارشنبه در نشست خبری با بیان اینکه پنج شهر و ۱۵۰ روستا تحت پوشش این شهرستان هستند اظهار کرد: علاوه بر پنج شهر، ۱۲۳ روستا نیز از آب شرب سالم برخوردار هستند و بقیه روستاها نیز به صورت خودگردان یا با استفاده از تانکر آبرسانی می‌شوند.

مدیر امور آب و فاضلاب تربت جام افزود: خودگردان روستاهایی هستند که برای تأمین آب از منابعی مانند چشمه و قنات استفاده می‌کنند و تحت پوشش شبکه آبرسانی نیستند.

وی با اشاره به وجود ۷۳ هزار و ۴۵۹ مشترک آب و فاضلاب در شهرستان تربت جام افزود: از این تعداد ۴۲ هزار و ۳۸۰ مشترک در حوزه شهری و ۳۱ هزار و ۷۹ مشترک در حوزه روستایی است.

اشراقی با بیان اینکه ۸۱ درصد مشترکین آب و فاضلاب در این شهرستان دارای کاربری خانگی هستند، تصریح کرد: ۷۹ درصد از این مشترکان در شهرها و ۸۳ درصد نیز در روستاها ساکن هستند.

مدیر امور آب و فاضلاب تربت جام کاربری‌های تجاری و صنعتی را کاربری‌های بعدی به لحاظ حجم بیان کرد و افزود: میزان این کاربری‌ها در شهرها هشت درصد و در روستاها سه درصد است.

وی طول شبکه توزیع آب این شهرستان را در مجموع ۹۴۷ کیلومتر بیان کرد و گفت: از این میزان ۳۴۶ کیلومتر در مناطق شهری و ۶۰۱ کیلومتر در مناطق روستایی قرار دارد.

اشراقی افزود: از مجموع ۵۴۱ کیلومتر خط انتقال آب که از محل چاه‌ها تا مخازن ذخیره وجود دارد، ۸۹ کیلومتر در حوزه شهری و ۴۵۲ کیلومتر مربوط به مناطق روستایی است.

مدیر امور آب و فاضلاب تربت جام تعداد چاه‌های تأمین کننده آب در حوزه شهری را ۲۷ حلقه و در حوزه روستایی ۳۵ حلقه عنوان و اظهار کرد: علاوه بر این در حوزه روستایی از هفت دهنه چشمه و شش رشته قنات نیز برای تأمین آب استفاده می‌کنیم.

وی به وجود هشت مخزن با ظرفیت ۴۴ هزار متر مکعب در مناطق شهری و ۸۹ مخزن با ظرفیت ۱۴ هزار متر مکعب در مناطق روستایی این شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: در مجموع توان تولیدی آب در شهر ۴۲۰ لیتر بر ثانیه و در روستاها ۳۰۰ لیتر بر ثانیه است که در مجموع ۱۱۰ لیتر بر ثانیه کمتر از نیاز شهرستان است.

اشراقی به هدر رفت آب بر اثر فرسودگی ۵۰ درصد از خطوط انتقال و شبکه توزیع آب در این شهرستان اشاره کرد و گفت: از مجموع ۸۹ مخزن روستایی نیز ۱۰ مخزن عمر مفید خود را از دست داده‌اند.

مدیر امور آب و فاضلاب تربت جام با اشاره به اقدامات خوبی که از سال ۱۴۰۰ در راستای اصلاح و بهسازی شبکه و خط انتقال آب در این شهرستان انجام شده گفت: حضور خیرین در پروژه‌های آبرسانی اقدام ارزشمندی بود که از اینجا شروع شد و به سایر مناطق کشور گسترش یافت که به عنوان نمونه یکی از خیرین حدود ۱۱۰ میلیارد ریال برای یکی از مجتمع‌های آبرسانی این شهرستان هزینه کرد.

وی افزود: در همین مدت ۱۱ حلقه چاه معادل ۲۲۰ لیتر بر ثانیه تجهیز و بهره‌برداری و ۵۲ کیلومتر خط انتقال احداث شد.

اشراقی، احداث ۱۰ مخزن با ظرفیت سه هزار و ۶۵۰ مترمکعب، ۱۲ کیلومتر شبکه توزیع و پنج باب ایستگاه پمپاژ با توانایی انتقال ۷۵ لیتر در ثانیه را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و تصریح کرد: در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیز ۱۲ کیلومتر شبکه توزیع در دو سایت این طرح انجام شده است.

مدیر امور آب و فاضلاب تربت جام آبرسانی به روستای محمدآباد و آبرسانی به شهر احمدآباد را از جمله پروژه‌های بهره‌برداری شده امسال بیان کرد و افزود: با بهره‌برداری از مجتمع آبرسانی صومعه‌سرا تعداد روستاهایی که با تانکر آبرسانی می‌شد از ۲۰ روستا به ۱۵ روستا کاهش یافت و پنج روستا از آب پایدار بهره‌مند شدند.

وی مجموع اعتبارات هزینه شده از محل اعتبارات استانی و محرومیت‌زدایی و کمک‌های خیرین برای اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب در شهرستان تربت جام را هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال عنوان کرد و ادامه داد: در راستای جلوگیری از هدر رفت آب نیازمند همراهی و کمک مردم نیز هستیم به عنوان نمونه تعویض کنتورهای خراب از شاخص‌های اصلی است.

اشراقی با بیان اینکه از مجموع ۷۳ هزار اشتراک حدود هفت هزار کنتور خراب وجود دارد تصریح کرد: بر اساس برنامه زمان بندی باید بتوانیم حداقل هر سال ۱۵۰۰ کنتور را تعویض کنیم که دستیابی به این مهم نیازمند به اعتبارات بیشتر و همراهی مردم است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *