0

هشدار درباره شگرد شکارچیان برای شکار مارال‌ها در گلستان

هشدار درباره شگرد شکارچیان برای شکار مارال‌ها در گلستان
بازدید 10

محمود شکیبا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، استان گلستان را یکی از متنوع‌ترین و بارزترین زیستگاه‌های مرال و شوکا دانست و اظهار کرد: با توجه به اهمیت این زیستگاه نیاز به حفاظت جدی دارد که باید گام‌های محکمی در این راستا برداشته شود.

وی افزود: تعداد زیاد روستاهای ییلاقی در عمق زیستگاه‌های جنگلی و تعداد زیاد دام در زیستگاه‌های کوهستانی باعث شده تا عرصه بر حیات وحش هر روز تنگ‌تر شود.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گلستان با اشاره به اینکه در فصل گاوبانگی، سود جویان زیادی به دنبال فرصت هستند تا این حیوانات را شکار کنند، گفت: شکار مرال یا گوزن قرمز هیرکانی کاری است شکارچیان می‌توانند آن را به سادگی انجام دهند که در همین راستا جهت حمایت و حفاظت از مرال‌ها چادری‌های ثابت و سیار در عمق زیستگاه‌ها در نظر گرفته شد.

وی زیستگاه طبیعی مرال را از نوکنده در مرز مشترک با استان مازندران تا پارک ملی گلستان اعلام کرد و ادامه داد: فصل جفت گیری مرال از ابتدای شهریور تا پایان مهر است که تحت عنوان گاوبانگی نامیده می‌شود.

شکیبا اظهار کرد: در این بازه زمانی مرال های نر بالغ برای جمع کردن ماده‌ها تجمع تشکیل می‌دهند و در اکثر زیستگاه‌های مرال ها، صدای نرها به گاوبانگ معروف است شنیده می‌شود.

وی یادآور شد: شکارچیان غیر مجاز برای اینکه بتوانند مرال های نر را شکار کنند و آنها را فریب دهند تقلید صدا می‌کنند که می‌طلبد زیستگاه این حیوان مورد حفاظت بیشتری قرار گیرد.

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی گلستان با اشاره به اینکه از ابتدای فصل گاوبانگی تا کنون هزار و ۴۹۳ صدا شنیده شد، گفت: تا کنون هزار و ۷۴ مرال در استان مشاهده شده است که از این تعداد ۴۹۷ مورد نر، ۴۵۰ مورد ماده، ۹۰ مورد نابالغ و ۳۷ مورد نامعلوم است.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *