0

ساختار حوزه صنعت چاپ در سطح ملی اصلاح شود

ساختار حوزه صنعت چاپ در سطح ملی اصلاح شود
بازدید 6

به گزارش خبرنگار مهر، احمد شانیان شامگاه روز پنجشنبه بیست و دومین جشنواره صنعت چاپ همدان با تاکید بر اینکه اگر قرار است در ذهن خود هر نام تجاری و برندی را متصور باشیم، قطعاً یکی از دلایل اصلی آن در هنر صنعت چاپ است اظهار کرد: اما با چند اشکال در حوزه صنعت چاپ مواجه هستیم که باید رفع شود.

وی با اشاره به اینکه باید ساختار حوزه صنعت چاپ در سطح ملی اصلاح شود گفت: هنوز دوگانگی بین فرهنگی بودن یا صنعتی بودن وجود دارد و به عنوان فرصت به آن نگاه نشده بلکه به عنوان سردرگمی به آن نگاه می‌کنیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با اشاره به اینکه از حوزه محتوا به چاپ نگاه کنیم دستگاه متولی حوزه فرهنگ است و از لحاظ سخت افزار حوزه صنعت و این باید تعیین تکلیف شود افزود: باید قبول کنیم که امروز صنعت چاپ نوع دیگری شده است.

وی با تاکید بر اینکه امروز ما از چاپ‌های سنتی عبور کردیم و چاپ فضای صنعتی دارد اما نگاه‌ها هنوز مربوط به دو دهه گذشته است گفت: ما هنوز به چاپ به عنوان فرهنگ نگاه می‌کنیم، در صورتی که در بازارهای بین‌المللی بحث صادرات مطرح است و مشکلاتی پیش روی صنعتگران این حوزه وجود دارد.

شانیان با بیان اینکه ما هنوز قبول نکردیم که چاپ یک صنعت است ادامه داد: وقتی این نگاه باشد و به مسائل بین‌المللی بپردازیم، باید بعد فرهنگی را فرهنگ بین‌الملل ببینیم و ساختارهای حمایتی آن باید مجدد اصلاح شود.

وی با اشاره به اینکه طبق هماهنگی ما با اداره ارشاد و فرهنگ اسلامی مشکلات این حوزه در استان کمرنگ است اما باید در مجموع ساختار درست و شفاف باشد خاطرنشان کرد: همچنین مدل توسعه‌ای ما در حوزه صنعت باید تغییر کند چرا که از آن مدلی که قبلاً داشتیم که سفارشی می‌گرفتند تا کتاب و پوستری چاپ شود، گذر کردیم.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان همدان با بیان اینکه امروز نمی‌توان گفت که صنعت چاپ صنعت عمودی است بلکه یک صنعت ماتریسی است که باید بازاریاب با طراح، چاپچی و لیتوگراف در ارتباط باشد گفت: در حوزه هوش مصنوعی کشورهای مختلف سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند و بیشترین هزینه هم در حوزه آرندی است؛ کشور آمریکا صرفاً در حوزه تحقیق و توسعه ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی با بیان اینکه کشور ایران هم اخیراً در حوزه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند چون دنیا در حال تغییر است افزود: ما نمی‌توانیم بگوییم دنیا در حال تغییر نیست و باید دور هم بازاری را ایجاد کنیم؛ این نگاهی که صرفاً برای بازار داخل در حوزه‌های مختلف کار انجام دهیم، نگاه اشتباه و بن بستی است.

شانیان با تاکید بر اینکه نوع کسب و کار با تغییر بازار تغییر می‌کند و باید ساختارها و فرایندها هم اصلاح شود گفت: همیشه نگاه بر این است که دولت باید تصدی‌گری و ریل‌گذاری کند اما در حوزه صنعت مخالف این موضوع هستم چرا که در حوزه تولید و تجارت مهمترین رکن ما بخش خصوصی است.

وی بیان کرد: امروز اگر به این می‌بالیم اتفاقات خوبی در حوزه تولید افتاده و صنعت همدان طی چند وقت اخیر ۲۰ درصد رشد پیدا کرده، اولین کار را این جمع حاضر انجام دادند یعنی بخش خصوصی ما خوب عمل کرده است.

آمادگی ایجاد شهرک صنعتی چاپ در همدان

مدیرکل صمت استان همدان با بیان اینکه اگر ما امروز می‌گوئیم صنعت استان به جایی حرکت می‌کند که مشکل و دغدغه اصلی صنعتگران در حوزه ایجابی و توسعه‌ای زیرساخت‌هاست یعنی شتاب صنعت استان بالاست افزود: اگر برق باختر می‌گوید که در چند سال اخیر رشد استفاده صنایع از برق را می‌بینیم، به کار این جمع برمی‌گردد که در صنعت خود مؤثر هستند.

وی با اشاره به اینکه همدان از قدیم الایام در برخی از حوزه‌ها صاحب سبک بوده اما در حوزه صنعت چاپ پیشرو بوده است که می‌بینیم بسیاری از سفارش‌ها در همدان انجام می‌شود گفت: ما این آمادگی را داریم با همکاری شرکت شهرک‌ها، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری بتوانیم شهرک صنعتی چاپ را در استان ایجاد کنیم که می‌تواند برای همدان ارزش افزوده داشته باشد.

شانیان خطاب به چاپ‌داران گفت: دوران برخی ماشین آلات تمام شده و سعی کنید آنها را تغییر دهید و به روز کنید و از نیروی‌های متخصص بهره‌مند شوید تا استان همدان روز به روز به جایگاه بهتری برسد که لایق آن است.

گفتی است ادامه مراسم با اجرای گروه موسیقی سینا گذشت و همچنین از تلاشگران عرصه چاپ استان قدردانی شد.

بدین ترتیب از چاپ پیام رسانه، نصرت الله طاقتی احسن، از چاپ نشر برتر حامد اسدی و میثم یوسفی، از جعبه‌سازی رسالت، خسرو زند و رضا شادکام، از چاپ پیام نوین، علی اصغر گماری، از چاپخانه روشن، حمید شدیدی و از چاپ یوسف، مرتضی یوسفی مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین از چاپ گل سرخ، مهدی بیگلری، از چاپخانه نشاط، حمید رضا حسنی پویا جزو تقدیر شدگان بودند.

از گرافیست محمد مهدی اسدی، فهیمه تیماجی، حامد درودگر و از چاپ هنر ایران زمین میلاد فضلیان و چاپ صالح وحید صالح تقدیر شدند.

آقای طوماسی، مدیر شعب بانک ملی همدان نیز مورد تقدیر قرار گرفت.

پایان مراسم هم قرعه‌کشی انجام شد و شرکت کنندگان در این مراسم به قید قرعه برنده چهار کمک هزینه مشهد مقدس و اقامت یک شب رایگان برای هشت نفر در مجتمع اقامتی شرکت سیاحتی علیصدر شدند.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *