0

تمدن نوین اسلامی از بزرگترین آرمان های انقلاب است

تمدن نوین اسلامی از بزرگترین آرمان های انقلاب است
بازدید 5

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله علی عباسی عصر شنبه در جلسه ستاد برنامه‌ریزی راهبردی علوم انسانی اسلامی مراکز حوزوی که در جامعه المصطفی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از بزرگترین آرمان‌های انقلاب اسلامی ارائه تمدن نوین اسلامی است و آن چتری است که همه آرمان‌ها و ایده‌های انقلاب اسلامی از جمله عدالت، استقلال، آزادی، اخلاق، معنویت و … را شامل می‌شود.

رییس جامعه المصطفی تمدن اسلامی را ارمغانی برای همه بشریت دانست و بیان کرد: امت اسلامی به عنوان یک مجموعه انسانی بزرگ در جهان از جایگاه برجسته ای برخوردار است، اما تمدن نوین اسلامی سبک زندگی و نظام روابط فردی، اجتماعی و بین المللی برای بشریت بر اساس ارزش‌های متعالی انسانی است که همه انسان‌ها بتوانند در یک نظام اجتماعی اخلاقی، الهی و معنوی در کنار هم زندگی نمایند.

وی همه چشم اندازهای انقلاب اسلامی را با هدف ارائه تمدن نوین انسانی و اسلامی برای بشریت خواند و ابراز کرد: یکی از زیرساخت‌های اصلی ایجاد یک تمدن، علم است و هیچ تمدن بزرگ و عالم گیری بدون زیرساخت علمی قابل تحقق نیست. علم دارای پارادایم است و علم خنثی وجود ندارد. امروز بسیاری از فیلسوفان به مبنادار بودن علم قائل هستند. اگر تمدن اسلامی بنا دارد بر اساس ارزش‌های مشترک انسانی شکل بگیرد، حتماً نیازمند به علم با نگاه الهی و توحیدی به ویژه در حوزه علوم انسانی است.

رییس جامعه المصطفی با اشاره به فعالیت شخصیت‌های برجسته علمی در حوزه علوم انسانی اسلامی از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون، تصریح کرد: مرحوم علامه مصباح یزدی در این زمینه پیشگام بود و نسبت به تاسیس مراکز علمی در عرصه علوم انسانی اسلامی اقدام نمود. سایر مراکز نیز در این زمینه در حوزه و دانشگاه شکل گرفتند و همچنین برخی ساختارها در سیاست‌گذاری‌های علمی کشور تاسیس و گام‌هایی برداشته شد.

وی دستیابی به محصول علمی در حوزه علوم انسانی را نیازمند زمان و تلاش مستمر دانست و اذعان داشت: رقیب تمدنی ما فرصتی چند صد ساله برای طی این مسیر داشته است و تلاش علمی هزاران مرکز دانشگاهی و پژوهشگر در طی این سال‌ها محصول نگاه تمدنی است که امروز با آن مواجه هستیم. نسبت به فرصتی که ما در چند دهه گذشته برای پرداخت جدی به این حوزه در اختیار داشته‌ایم، از دستاوردهای قابل توجهی برخورداریم که نباید دست کم گرفته شود؛ اما همچنان راه طولانی در برابر ما قرار دارد.

آیت الله عباسی با اشاره به ظرفیت گسترده علمی مراکز حوزوی و دانشگاهی کشور در حوزه علوم انسانی، گفت: این مراکز هر کدام دارای قابلیت‌ها و مزیت‌هایی هستند که می‌توانند با قرار گرفتن در کنار هم، به پیمودن مسیر سرعت دهند و المصطفی نیز از سال‌ها قبل به صورت جدی و رسمی به حوزه آموزش علوم انسانی وارد شد و در کنار مراکز آموزشی علوم اسلامی، یک مجتمع ویژه علوم انسانی را تاسیس نموده است.

وی با اشاره به ارائه حدود صد رشته، گرایش و مقطع توسط جامعه المصطفی در مجتمع آموزش عالی علوم انسانی اسلامی، عنوان کرد: المصطفی یک نهاد بین‌المللی است و علاوه بر ایفای نقش خود در تولید و آموزش علوم انسانی اسلامی، این گفتمان را در سطح جهانی نیز توسعه می‌دهد.

رییس جامعه المصطفی با تاکید بر اهتمام مراکز علمی جمهوری اسلامی ایران به علوم انسانی با نگاه معنوی، ابراز داشت: یکی از ظرفیت‌های المصطفی در این عرصه موضوع ترجمه متون علمی است و هم اکنون امکان ترجمه آثار تولیدی اندیشمندان ما به بیش از چهل زبان فراهم گردیده است که می‌تواند به عنوان یک مزیت نسبی در اختیار سایر مراکز فعال در این عرصه قرار گیرد.

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *