0

روشی جدید برای تولید نانوذرات از آنزیم‌ها

تصویر پیدا نشد !
بازدید 15

روشی جدید برای تولید نانوذرات از آنزیم‌ها

مجموعه: اخبار پزشکی

تاریخ انتشار : جمعه, 01 تیر 1403 12:54

پژوهشگران ژاپنی نشان دادند که می‌توان از آنزیم‌ها برای تولید نانوذرات به صورت کنترل شده استفاده کرد. این روش برای استفاده در پزشکی مناسب است.
به گزارش ایسنا، محققان در دانشگاه هوکایدو روشی جدید و سازگار برای ایجاد نانوذرات با اندازه کنترل شده توسعه داده‌اند. نتایج کار آنها در نشریه Nanoscale Horizons منتشر شده است. یوتا تاکانو از محققان این پروژه می‌گوید: یکی از امیدوارکننده‌ترین کاربردهای این روش، برای ایجاد کمپلکس‌هایی از نقاط کوانتومی است که به اندازه کافی کوچک است که خواص آنها تحت تأثیر اثرات مکانیکی کوانتومی ظریف قرار می‌گیرد.
 
این روش از آنزیم‌ها برای شکستن پیوندهای شیمیایی خاص در کمپلکس‌های مولکولی که با پیوند آلی (مبتنی بر کربن) به هم مرتبط شده‌اند، استفاده می‌کند. انواع آنزیم‌های طبیعی می‌توانند بخش‌های پیوند دهنده سازه‌های بزرگتر اصلی را ببرند و آنها را به نانوذرات با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف مورد نظر تبدیل کنند.
 
متفاوت بودن پیونددهنده‌ها و اجزای اصلی که توسط پیونددهنده‌ها در کنار هم نگهداری می‌شوند، اجازه می‌دهد طیف وسیعی از نانوذرات مختلف ایجاد شود که هر کدام دارای خصوصیات شیمیایی و فیزیکی متفاوت و اندازه‌های مختلف هستند.
 
محققان انواع مختلفی از نانوذرات را تهیه کردند. برای مثال نقاط کوانتومی ساختند که خصوصیات نوری و الکترونیکی آنها می‌تواند در کاربردهای فناوری از جمله محاسبات مولکولی، دستگاه‌های ذخیره داده با چگالی بالا، فتوکاتالیست و سلول‌های خورشیدی مفید باشد.
 
به نقل از ستاد نانو، آنها همچنین نانوذرات را با اثرات شیمیایی مورد بررسی قرار دادند که به طور بالقوه می‌تواند برای از بین بردن سلول‌های سرطانی یا باکتری‌های خاص ایجادکننده بیماری مورد استفاده قرار گیرد.  یکی دیگر از کاربردهای این روش در حوزه پزشکی است، جایی که می‌توان دارو را با نانوذرات به هم متصل کرد و آنها را به صورت مستقیم به محل مورد نظر در بدن فرستاد.
 
این روش پتانسیل بالایی داشته و می‌توان از انواع آنزیم‌های طبیعی برای طراحی و تولید نانوذرات استفاده کرد.
 
 

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *