0

5 تا از مهم‌ترین خواص بادام درختی

تصویر پیدا نشد !
بازدید 16

5 تا از مهم‌ترین خواص بادام درختی

مجموعه: اخبار پزشکی

تاریخ انتشار : شنبه, 02 تیر 1403 10:48

 
بادام درختی یکی از محبوب‌ترین آجیل‌های درختی جهانه که بسیار مفید و مغذیه. آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در این مغز شگفت‌انگیز، فواید بسیاری برای بدن دارن. بادام درختی با چربی‌های غیر اشباع، ویتامین E، پروتئین و فیبر باعث‌شده که به‌عنوان یکی مهم‌ترین مغزها در برنامه غذایی افراد جا باز کنه. این مغز پرخاصیت با حمایت از سلامت قلب و کاهش فشار خون، تضمینی برای سلامت بدن شماست. برای اینکه با خواص بی‌نظیر بادام درختی آشنا بشین، ازتون دعوت می‌کنیم که تا پایان ما رو همراهی کنین.
خواص بادام درختی
بادام درختی با انواع ویتامین‌ها و املاح معدنی، فواید بی‌شماری برای بدن شما به‌همراه داره. این مغز معجزه‌گر به حفظ سلامتی و درمان بیماری‌ها می‌پردازه؛ برای بهره‌مندشدن از این مغز پرخاصیت باید مصرف اون رو به‌صورت مداوم و منظم در برنامه غذاییتون بزارین. با مصرف همیشگی و به‌اندازه بادام درختی شاهد تاثیرات شگفت‌انگیزی در بدنتون خواهین بود. واضحه که شمردن خواص بادام درختی در این فرصت کوتاه غیر ممکنه؛ برای همین در ادامه به 5 تا از مهم‌ترین خواص اون می‌پردازیم.
 
1. کاهش سطح کلسترول خون
کلسترول بد خون (LDL) در بدن شما یه عامل خطر برای بیماری قلبی محسوب می‌شه. رژیم غذایی شما می‌تونه اثرات عمده‌ای بر سطح LDL داشته باشه، بادام ممکنه در کاهش سطح  LDL بدن تاثیر بزاره. بر اساس یه مطالعه 6 هفته‌ای شامل 107 شرکت‌کننده که در معرض خطر بالای بیماری‌های قلبی‌وعروقی بودن، نشون می‌ده که رژیم غذایی حاوی 20 درصد کالری از بادام، سطح کلسترول LDL را به‌طور متوسط ​​9.7 میلی‌گرم در دسی‌لیتر کاهش می‌ده. همچنین خوردن 1.5 اونس (42 گرم) بادام در روز، کلسترول LDL رو 5.3 میلی‌گرم در دسی‌لیتر پایین می‌آره و در عین حال کلسترول خوب (HDL) بدن رو حفظ می‌کنه.
 
بادام چیزی فراتر از کاهش سطح LDL در خون شما انجام می‌ده. اون‌ها از LDL در برابر اکسیداسیون محافظت می‌کنن، این می‌تونه گامی مهم در ایجاد آترواسکلروز باشه. آترواسکلروز در واقع باریک‌شدن شریان‌ها ناشی از تجمع پلاک‌های چربی روی دیواره شریانه که خطر ابتلا به بیماری قلبی رو افزایش می‌ده. جالبه بدونین پوست بادام با آنتی‌اکسیدان‌های پلی‌فنل، می‌تونه از اکسیدشدن کلسترول جلوگیری کنه. ترکیب پلی‌فنل با آنتی‌اکسیدان‌های دیگه مثل ویتامین E اثرات قوی‌تری رو به جای می‌زاره.
 
 

  
2. کاهش وزن
بادام درختی منبعی غنی از پروتئین و فیبره که با افزایش احساس سیری، از پرخوری شما جلوگیری می‌کنه. مصرف روزانه 1.5 اونس (43 گرم) بادام به‌طور قابل توجهی گرسنگی و میل به خوردن رو در افراد کاهش می‌ده. بدن شما حدود 6 درصد از کالری موجود در آجیل را جذب نمی‌کنه. علاوه‌بر این، خوردن آجیل می‌تونه متابولیسم رو هم تا حدودی افزایش بده. با توجه به خواص سیرکنندگی، بادام درختی تنقلاتی عالی برای یک رژیم غذایی موثر در کاهش وزن محسوب می‌شه.
 
بادام اثرات کوچک؛ اما قابل توجهی روی وزن و توده‌های چربی می‌زاره. بر اساس تحقیقات انجام‌شده، افرادی که در برنامه رژیم لاغریشون از بادام استفاده می‌کنن در مقایسه با افرادی که بدون بادام برنامه رژیم خودشون رو انجام می‌دن، وزن بیشتری از دست دادن. علیرغم اینکه بادام سرشار از چربیه؛ اما می‌تونه یه ماده مفید برای کاهش وزن باشه. در مصرف این مغز پرخاصیت اعتدال به‌خرج بدین تا بتونین به نتیجه مطلوب برسین.
 
3. کنترل قند خون
بادام درختی با وجود اینکه چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر بالایی داره، از کربوهیدرات پایینی برخورداره. با این اوصاف این مغز می‌تونه گزینه‌ای عالی برای افراد مبتلا به دیابت باشه. از دیگر خواص بادام درختی منیزیم بالای اونه که نقش مدیریت قند خون رو به عهده داره. مقدار منیزیم مورد نیاز روزانه برای هر شخص 420 میلی‌گرمه، مصرف روزانه 2 اونس بادام تقریباً نیمی از این مقدار رو فراهم می‌کنه. جالبه بدونین که حداقل یک‌چهارم افراد مبتلا به دیابت نوع 2 از کمبود منیزیم رنج می‌برن. مصرف کافی منیزیم با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بهبود مدیریت قند خون مرتبطه.
 
منیزیم همچنین ممکنه با کاهش مقاومت به انسولین در افراد مبتلا به دیابت هم مرتبط باشه. این نشون می‌ده که غذاهای سرشار از منیزیم، مثل بادام درختی ممکنه به پیشگیری از سندرم متابولیک و دیابت نوع 2 کمک کنه. منیزیم موجود در بادام همچنین می‌تونه باعث کاهش سطح فشار خون بشه، فشار خون بالا می‌تونه یکی از عوامل اصلی حملات قلبی، سکته مغزی و نارسایی کلیه باشه. جالبه بدونین کمبود منیزیم به‌شدت با فشار خون بالا در ارتباطه؛ افزودن یک تا دو وعده بادام به رژیم غذایی می‌تونه به شما کمک کنه تا میزان منیزیم توصیه‌شده روزانه رو تامین و اثرات مثبتی بر سلامتی بدن شما داشته باشه.
  

 
4.   سلامت استخوان
بادام درختی به‌عنوان منبعی فوق‌العاده از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فسفر، باعث افزایش استحکام و دوام استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شه. همچنین می‌تونه از پوکی استخوان هم جلوگیری می‌کنه. سلامت استخوان، تقویت لثه‌ها و کاهش درد مفاصل از فواید این مغز معجزه‌گره. خرید بادام درختی و مصرف مداوم اون، برای سلامت بدن بسیار حیاتیه، بادام درختی منبعی عالی از مواد مغذیه که سلامت استخوان‌ها رو تضمین می‌کنه.
این مغز حاوی کلسیم، منیزیم و فسفره که نقشی اساسی در ساختار و استحکام استخوان‌ها داره. ویتامین D موجود در بادام درختی، به جذب بهتر کلسیم و استحکام بیشتر استخوان‌ها کمک می‌کنه. عواملی مثل تغذیه نامناسب، هورمون‌های جنسی، عوامل ژنتیکی و سبک زندگی می‌تونن در پوکی استخوان نقش داشته باشن. بادام درختی به‌عنوان منبعی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی، می‌تونه به تقویت استخوان‌ها و عضلات کمک کنه. مصرف مکرر این مغز می‌تونه به‌طور مستقیم در کاهش درد مفاصل هم موثر باشه.
 
5. سلامت مغز
بادام فعالیت مغز رو افزایش می‌ده و می‌تونه مسیرهای عصبی جدید رو ایجاد کنه و احتمال ابتلا به آلزایمر رو کاهش بده. مغز انسان به‌عنوان یکی از اعضای حیاتی بدن، نیازمند دریافت مواد مغذیه؛ بادام با خواص بی‌نظیرش می‌تونه اثرات مثبتی بر سلامت مغز بزاره. همچنین با مصرف منظم اون می‌تونین عملکرد بهتر مغز رو بهبود ببخشین. بادام با ریبوفلاوین و ال‌کارنیتین، منبعی عالی از مواد مغذی برای مغز محسوب می‌شه. ریبوفلاوین یکی از ویتامین‌های گروه B به‌حساب می‌آد که در تولید انرژی مورد نیاز مغز نقشی اساسی داره.
 
همچنین ال‌کارنیتین هم به بهبود عملکرد مغز و حافظه کمک می‌کنه. مصرف منظم بادام می‌تونه باعث افزایش تحریک فعالیت‌های مغز مثل تقویت حافظه، تمرکز و توجه بشه. علاوه‌بر این از بروز بیماری‌های مغزی مثل آلزایمر و دمانس هم جلوگیری می‌کنه. با مصرف بادام در کنار دیگر مغزها، می‌تونین ویتامین‌های بیشتری رو دریافت کنین؛ برای همین خوبه هم می‌تونین بادام درختی رو جدا مصرف کنین یا با خرید آجیل مخلوط در کنار خواص بادام درختی از خواص دیگر مغزها هم بهره مند بشین.
 

 
نتیجه گیری
بادام درختی با منبعی از ویتامین‌ها، املاح معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها، می‌تونه انتخابی عالی برای سلامت بدن افراد باشه. مصرف منظم و مداوم این مغز، تاثیرات بی‌نظیری رو در بدنتون به‌جای می‌زاره. کاهش فشار خون، تنظیم کلسترول خون، سلامت قلب، سلامت مغز و … از فواید متعدد این مغز به شمار می‌رن. با خرید بادام درختی و مصرف مداوم اون می‌تونین سلامت بدنتون رو تضمین کنین. بهتره برای مصرف این مغز، مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین بادام درختی رو در سبد غذاییتون قرار بدین؛ فروشگاه آنلاین آجیل و خشکبار ناتژی می‌تونه بهترین گزینه برای خرید مغزها و خشکبار شما باشه.
 
 

💬 نظرات خود را با ما در میان بگذارید

📜 قوانین ارسال نظرات کاربران
  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از بررسی توسط تیم ایران مدیکال منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی توهین، افترا و یا خلاف قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد منتشر نخواهد شد.
  • لازم به یادآوری است که آی پی شخص نظر دهنده ثبت می شود و کلیه مسئولیت های حقوقی نظرات بر عهده شخص نظر بوده و قابل پیگیری قضایی می باشد که در صورت هر گونه شکایت مسئولیت بر عهده شخص نظر دهنده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *